Gå til innhold

Ønsker nytt kamera med bedre Optikk og fargedybde

Anbefalte innlegg

Jeg har nå et Canon PowerShot A70 (3Mpix, 3x Optisk Zoom etc. se link). Kameraet er rimelig greit på mange måter, men jeg er litt lei av noen av svakhetene og har lyst på noe nytt.

Det jeg setter mest pris på med det kameraet jeg har er:

* Bra makromodus

* Flust med manuelle innstillinger

* Billige minnekort (CF)

* God batterilevetid (i praksis 250-350 bilder)

* Kjapt modushjul

Og det jeg savner mest er:

* God optikk (skarphet og kromatisk abberasjon)

* Rask respons på utløseren

* Bedre fargedybde (jeg får ofte noen utbrente eller sorte områder) ønsker gjerne .raw eller tilsvarende.

* fysisk større bildebrikke enn 1/2,7 tomme for å redusere fargestøyen

Hvilket nytt kamera kan dere anbefale til meg? (helst noe i samme størrelseklasse, jeg orker ikke å drasse på et speilrefleks, dessuten er det alt for dyrt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, smaken er vell som baken!

Jeg har et Olympus C-750 UltraZoom.

+God fargegengivelse

+Masse manuelle instillinger

+Makroegenskaper

+Oppladbare AA batterier kan brukes, god batterikapasitet. Jeg har alltid med meg et ekstra sett med batterier. Har enda ikke opplevd å gå tom for strøm.

-Tregt.

-Dyre XD minnekort

Men et Olympus C-5060 Wide Zoom gjør kanskje susen? Ser det er fornøyde folk som har kjøpt dette kameraet. Olympus er kjent for god fargegengivelse. Dette kan jeg signere på og derfor liker jeg Olympus.

Hold oss oppdatert med hva kamera du kjøper!

Lenke til kommentar
Hold oss oppdatert med hva kamera du kjøper!

Jeg har lest en del tester (bla. Fujifilm Finepix 710) og blitt meget skuffet over bildekvaliteten. Det virker nærmest som om økende antall megapixler rett og slett forverrer fargedybden og dermed bildekvaliteten. Så jeg er fortsatt rådvill.

Bortsett fra det så ser det ut til at det gamle kameraet mitt er i ferd med å ta kvelden. Det har vært relativt pent behandlet så jeg tror det skal gå bra å få det på reklamasjonen. Det blir stadig dårligere og jeg tenkte jeg skulle vente en stund til slik at det er totalt håpløst når service-avdelingen får det inn. Skjermen viser stadig oftere bare fargede striper nesten som i sladdede TV-programmer. Ved å klemme på øverste venstre side av kameraet ble det plutselig i orden. Her om dagen nektet det å gå i makromodus også. Selv etter å ha slådd det av og på mange ganger ville det ikke. Dagen etter var alt i orden. Hvis det ikke lar seg reparere så får jeg vel et Canon Powershot A75 tilbake. (A70 er gått ut av salg for 1/2 år siden)

Et A75 er egentlig nøyaktig samme kamera, bare med litt forskjellig design på huset og oppdatert programvare. Så jeg vil nok fortsatt ha lyst på noe bedre. Jeg ser ikke noen grunn til å gi mellomlegg for å få et Canon Ixus 430 eller 500 siden det ikke har manuelle innstillinger. Canon Powershot A80 og A85 er også en mulighet. Mellomlegget blir da ca 1500kr. Synes dere det er verd pengene i forhold til A75'en?

Lenke til kommentar

Jeg ville spanert på meg et bedre kamera enn et A80, hadde jeg vert deg. Det virker jo som du har litt fotointeresse. Skal du bruke tid av fritiden din til å fotografere er ikke et A80 bra nok.

Selv med mitt studentbudsjett, så har jeg investert i et Olympus C750 UZ. Jeg kan stikke ut på tur, bare for å fotografere. De som vil være med, vet at jeg bruker lang tid.

Til folk som ikke har interesse, som aldri fremkaller et bilde og aldri stiller hvitbalanse anbefaler jeg som regel et Ixus med 2 til 3 MP. Det holder i bøtter og spann. Mitt Olympus kamera tar ikke bedre bilder enn et Ixus med auto på begge to. Et Ixus er så lite at det i hvertfall blir tatt med.

For meg føles et Ixus eller et A80 som et tvangstrøye. Men for de uintresserte, er det sikkert motsatt....

Lenke til kommentar

De Olympusene du nevner virker bra ved første øyekast. Jeg får vel sette meg ned å lese noen tester før jeg bestemmer meg.

Jeg er forøvrig ganske ivrig på å ta foto jeg også. Jeg går eller sykler som regel turer når jeg har fri og det er bra vær. Fyller som regel opp kortene mine (128+16 MiB) på slike turer. Telleren på kameraet sier nå 3965 bilder siden september i fjor så det blir ca 13 bilder per dag i snitt. Eksperimenterer en del. Men jeg er også avhengig av at størrelsen er liten. Jeg ynes det er mest praktisk å ha kameraet i jakkelomma og liker ikke tanken på å måtte drasse på en fotobag, beltetaske eller ryggsekk.

Hvordan synes du olympusen din er i størrelsen?

Er optikken bra med tanke på skarphet, kromatisk abberasjon og vignettering? Jeg kommer nok uansett til å lese noen tester før jeg bestemmer meg men det er jo kjekt å spørre deg som har kjenskap til kameraet og tydeligvis vet en god del mer enn vanlige megapixelfikserte folk.

Lenke til kommentar

Styr unna A85, det er *ikke* en oppgradering av A80, men faktisk en oppgradering av A70/75 (og har liten CCD).

A80 er ikke noe proffkamera, men det eneste det ikke tilbyr av det du nevner er nok raskere ytelse på avtrekkeren. De testbildene jeg har sett av Olympus Ultra-Zoom kameraene så har du en god del mere støy spesielt i mørke partier. Var dog veldig imponert over størrelsen på Olympus kameraene når jeg så ett i real-life.

Luske-Ludvig: "Skal du bruke tid av fritiden din til å fotografere er ikke et A80 bra nok." Ikke det at jeg skal forsvare A80, det er ett rimelig kamera. Men du ser på A80 og Ixus som det samme virker det som. A80 kan du kjøre veldig manuelt, og har bla. manuel hvitbalansekontrol. Det eneste som jeg ser på som en ulempe er treg autofokus, samt blandet AF ytelse når det er dårlig lys.

Lenke til kommentar

Hei,

Stiller meg undrende til Luske Ludvig sine kommentarer. Han kjenner neppe til Canon A80 når han sidestiller det med Ixus mtp fotointeresse og manuelle innstillinger.

Har ikke testet 750 UZ selv, men hvilke innstillinger har dette kamera som A80 ikke har (bortsett fra mer zoom)?

Har selv A80 og er kjempefornøyd. "Alltid med på tur". Største ulempen er noe treg autofokus, men dersom dette er et viktig kriterium så når heller ikke 750 UZ opp.

HH

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet A80, og jeg var litt kategorisk der, når jeg skrev tvangstrøye! Jeg har testet flere Ixus modeller. Jeg har også testet Canon S40. Det var da tankene om en tvangstrøye kom. S40 bør selvfølgelig ikke sammenlignes med A80.

Har lest litt rundt nå, og det har vell dere også! A80 duger sikkert det. Jeg syns det er positivt at det går ann å bruke vanlige AA batterier. Prisen er jo ikke så ille heller.

Jeg tror forsatt at et Olympus C-5060 dekker behovene som Simen er ute etter.

Digi.no har testet kameraet. Det går selvfølgelig ikke ann å sammenligne A80 og C-5060, da prisen er så forskjellig.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke testet A80, og jeg var litt kategorisk der, når jeg skrev tvangstrøye! Jeg har testet flere Ixus modeller. Jeg har også testet Canon S40. Det var da tankene om en tvangstrøye kom. S40 bør selvfølgelig ikke sammenlignes med A80.

Har lest litt rundt nå, og det har vell dere også! A80 duger sikkert det. Jeg syns det er positivt at det går ann å bruke vanlige AA batterier. Prisen er jo ikke så ille heller.

Jeg tror forsatt at et Olympus C-5060 dekker behovene som Simen er ute etter.

Digi.no har testet kameraet. Det går selvfølgelig ikke ann å sammenligne A80 og C-5060, da prisen er så forskjellig.

Takk for ærlig tilbakemelding Luske Ludvig.

Hilsen en "ikke-så-provosert-lenger" fotointeressert A80 bruker...

HH

Lenke til kommentar

Ville også gått for ett C-750 kamera om A80 blir litt for simpelt. Mye zoom fører gjerne til dårligere optisk ytelse, men har man bruk for mye zoom, får du neppe ett like bra kamera til samme pris. Det blir jo større også, på grunn av mye zoom, men noe må man jo ofre skal man ha 10x zoom.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Stiller meg også i rekken av de som anbefaler c750uz, kjøpte det i februar og ble overrasket over størrelsen, går fint i jakkelomma. Jeg er ikke ute å knipser til daglig men for hver gang jeg bruker det blir jeg mer og mer fornøyd. Jeg hadde egentlig ønsket meg et speilrefleks, men med dette kameraet er ønsket utsatt til jeg har mer erfaring og tid. Ser også at det er mange som irriterer seg over XD minnekort, vel det gjør ikke jeg.

Kjøpte et usb adapter MAUSB-100 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120280&cks=ACC

Vet ikke om denne fåes til andre men denne er genial.

Lenke til kommentar

Jeg har kortleser som tar 8 formater så det trenger jeg ikke.

Problemet med XD er vel ikke det tekniske, men at man bare får halvparten så mye minne til samme pris som andre kort-formater, og at den maksimale størrelsen er ganske liten (1GB?), CompactFlach kan kjøpes opp til 4-5GB for fornuftige priser (og opp til 12GB til astronomiske priser).

Ellers så venter jeg på at servicen av Canon kameraet skal bli ferdig. Får se hva jeg gjør da avhengig av om jeg får nytt kamera eller ikke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Helt enig med deg Simen at XD kort er dyre, men trenger du så store kort som 1gb? jeg ville heller hatt flere mindre kort. Pr. i dag har jeg 2x128mb men kunne tenke meg om de ble litt billigere 256mb, da ville jeg kunne filme lengere videosnutter. På flere av Olympus 7xx kameraene er det størrelsen på minnebrikka som avgjør hvor lange snutter du kan filme hvis dette er av interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...