Gå til innhold

IEEE1394 FireWire kabel, overføring til pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det følger normalt ikke med, og må kjøpes i tillegg. Koster neppe mer enn 200 kroner.

Men du må ha firewire port på PC'n da, og kjøpe kabel som passer til den porten. Det finnes små kvardratiske porter (4 pins) og litt større avlange porter (6 pins). Ettersom kameraet alltid har 4 pins, må du enten ha en 4-4 pins eller 4-6 pins kabel.

Lenke til kommentar

Afseth, du skriver det forsåvidt i siste delen av setningen, men "skjerming mot forstyrrende signaler" er vel ærlig talt ikke noe stort problem for de fleste realistiske lengdene av FW kabler? Ved overføring av analoge signaler har kabelkvalitet stor betydning pga redusert signal/støyforhold jo lenger kabelen blir. For digitale signaler er det for alle praktiske formål snakk om et "alt eller intet" fenomen, dvs om signalet når fram overhode i lesbar form eller om mottaker avviser det pga tapt delinnhold. Men jeg tror/mener at for flertallet av PC/digitalkamera brukere vil det være en diskusjon av rent akademisk interesse.

Lenke til kommentar
For digitale signaler er det for alle praktiske formål snakk om et "alt eller intet" fenomen, dvs om signalet når fram overhode i lesbar form eller om mottaker avviser det pga tapt delinnhold.

Hvis man mister f.eks 3 av 10 datapakker på Biltema sine "dårlige" kabler, så vil dette registreres som digital støy på det man overfører.

Lenke til kommentar

OK, hvis det du skriver virkelig er rett så aksepterer jeg at FW kabel kvalitet kan bety noe i praksis.

Jeg er klar over at akam ikke er noe vitenskapelig forum, likevel: har du noen kilder som kan belegge påstanden? Jeg er forbauset over at man får "digital støy" (hva er det i dette tilfellet?), når det gjelder video så er "missed frames" en kjent sak men det skyldes vanligvis balansen mellom videoinnhold på den ene siden og CPU, HDD og RAM ressurser på den annen side. Mener du at dårlig FW-kabel gir tapte frames, "snø" i bildet eller tapte pixler?

Kanskje mer praktisk/relevant: Er det noen som faktisk har opplevd bedring i signal ved å kjøpe seg en dyrere FW-kabel (evt motsatt, har tapt kvalitet ved å kjøpe på Biltema)?

Lenke til kommentar

Som sagt sier jeg at dette neppe er noe stort problem ved de korte avstandene som de fleste firewire kabler er laget for. Men med digitalt støy (jmf. Pingla) menes pixelfeil, "blokker" i bildet eller lignende. For å få tapte frames på grunn av dårlig kabel, må det veldig mye interferens til, så det vil jeg se på som usannsynlig.

Jeg har bare brukt en type firewire kabel av god kvalitet, og har ikke opplevd noen problemer med den. Men alle kabler, også firewire, er mottakelige for signaler utenfra, og blir de sterke nok, samtidig som kabelen er for dårlig skjermet, kan det føre til digital støy i bildet.

Også har vi det med at kabler har forskjellig levetid. Tar man kabelen mye ut og inn av kameraet eller andre enheter, vil pluggen slites, og billige kabler kan lettere få en knekk på seg enn dyre kabler. Dette avhenger av hvilket materiale kabelen er blitt laget av.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

vet ikke om det er noen her som har peil på hvordan faktis fw fungerer? men når man snakker om støy og interferens på digitale signaler så gjedler det kun hvis det blir sendt uten en eller annen redundans. hvis fw oppererer med chek summer er ikke det noe problem. (vet ikke hvordan protokollen er men de bør det jo være noe som vet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...