Gå til innhold

Når kommer SATA 300?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sata 300 vil vel bringe bedre NCQ samt bedre støtte for NCQ blandt harddisk-kontrollere.

Raskere i teorien er det jo men det er vel ingen disker som er begrensa av sata 150 når en tenker på rein overføringshastighet, så noe super ytelsesøkning på den fronten blir det vel ikke.

Ellers er jeg mest spennt på når større disker skal komme, vi har hatt 250/300 gb max bra lenge nå, finnes riktignok 400Gb disker men de presser ikke akkurat prisen på de mindre diskene.

Lenke til kommentar

SATA300 skal bli så vidt jeg har skjønt bli kalt SATA2.

SATA2 vil bringe en veldig fin ytelseøkning på grunn av en teknikk som heter NCQ (Native Command Queing). Det vil også bringe dobbel båndbredde men dette vil ha nedglisjerbar effekt på ytelsen og er derfor lite interresant. I tillegg til dette påstås det at SATA2 vil gjøre diskene "HotSwap"-kapable. Altså at man kan plugge inn og ut diskene mens PC'n er i gang. Dette har blitt lovet før og stadige problemer med de tidligere lovnadene om HotSwap gjør at jeg tar det med en klype salt denne gangen.

Ting som vidreføres fra SATA1 (SATA150) er samme type kabler og plugger og tilbakekompatibilitet. Altså at du kan bruke SATA1 og SATA2 komponenter om hverandre.

SATA2 har allerede blitt papirlansert i form av nye hardisker med SATA2. Disse skal komme innen 2004 er slutt. Kontrollerne kommer vel etter hvert de også. Forhåpentligvis i god tid før nyttår.

Lenke til kommentar
så da er det ingen som helst grunn til å vente på sata2, bortsett fra at kontrollere og disker til sata1 kanskje vil synke etter et år eller to?

Vel.. om det er verd å vente måneder blir vel opp til deg. Men det skal bli flott med ytelseøkningen NCQ vil gi. Jeg har store forhåpninger!

Håper ikke SATA1 disker synker.(?) Dog de er jo godt skrudd fast i kabinettet, så jeg tviler på det skjer med det første. :p

Lenke til kommentar
så da er det ingen som helst grunn til å vente på sata2, bortsett fra at kontrollere og disker til sata1 kanskje vil synke etter et år eller to?

Vel.. om det er verd å vente måneder blir vel opp til deg. Men det skal bli flott med ytelseøkningen NCQ vil gi. Jeg har store forhåpninger!

Håper ikke SATA1 disker synker.(?) Dog de er jo godt skrudd fast i kabinettet, så jeg tviler på det skjer med det første. :p

Nqc?

Ja den var morro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...