Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva koster en nettilkobling?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

lurte på å sett opp en webserver, og må vel i så fall oppgradere linja litt, 640 kbit/s opp er altfor lite hvis det skal kunne være litt trafikk der.. Hva slags linje bruker egentlig bedrifter til webserver, og hvor dyrt og omfattende er det å få lagt inn det i Oslo sentrum?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedrifter med mye ut trafikk vil nok mer og mer ta i bruk SHDSL, der vet jeg telenor er rimelige på pris, men man må da være en bedrift med org. nr. da er det som jeg vet gratis etablering nå og prisene er gunstige.. for mer info send meg en PM.. :D

 

SHDSL er rått!! Anbefales

Lenke til kommentar

bluecom har shdsl til privatpersoner.

Det er vel ikke akkurat så veldig billig, men..

 

Forresten så bør 2mbit holde lenge som privatperson mener jeg, selv når vedkommende kjører web server. Kommer jo såklart litt an på hva slags webserver du skal kjøre (om du skal bare ha en hjemmeside, eller om du skal noe mer).

Lenke til kommentar
bluecom har shdsl til privatpersoner.

Det er vel ikke akkurat så veldig billig, men..

 

Forresten så bør 2mbit holde lenge som privatperson mener jeg, selv når vedkommende kjører web server. Kommer jo såklart litt an på hva slags webserver du skal kjøre (om du skal bare ha en hjemmeside, eller om du skal noe mer).

Poenget var å hoste endel sider. Noen som vet hva som skal til for å kunne registrere domener på egen ip adresse?

Lenke til kommentar

En statisk IP-adresse, hovedsaklig. Et domene. To navneservere, på separate IP-adresser, men du kan bruke dyndns.org sine mot en liten engangskostnad.

 

Når det gjelder linja, vil jeg anbefale at du velger en ISP hvor den er gratis eller svært billig å oppgradere linja, og starter med lav hastighet. Det er ikke så lett å forutsi hvor mye trafikk du vil få, men 2Mb/s er sannsynligvis seriøs overkill.

Lenke til kommentar

Om du vurderer colocation i norge så anbefaler jeg:

netlife.no (raske linjer, gode priser og veldig fleksible men har ikke 24 timer support)

webhuset.no (raske linjer, ok priser og har god support)

 

Om du skal leige fra utlandet så har en for eks servermatrix.com, justedge.net og ev1servers.net som bra service og rimelige priser (om du velger ev1 så husk at serverene er unmanaged så du vil ikke få hjelp til noe som helst i sammenheng med oppsett av programvare på serveren el.l.)

Lenke til kommentar

Har allerede sider ute på noen webhoteller, men jeg har lyst til å sette opp egen server istedet hvis det ikke koster skjorta. Det er en fin nørdehobby, og jeg har uansett firmaplaner på gang, - det er vanskelig å finne en bra jobb om dagen.

 

Jeg får sjekke litt rundt, nextgentel som jeg bruker nå, er faktisk dyrere for bedrifter... Må i første omgang bestille statisk ip, orker ikke drive med no-ip eller noe sånt, ikke engang som en begynnelse..

Lenke til kommentar

Du får ikke ha kommersielle sider på NGT sitt privatabbonement. Da må du opp på bedriftslinje, det koster rundt 3500/mnd for 2Mbps (catch.no).

 

Disse linjene er også mer stabile og følger ofte med en statisk IP eller to.

 

Jeg har dog ingen problemer med å dytte domenet mitt til min private NGT linje, jeg bytter IP 1-2 ganger i året.

 

Det koster _mye_ med co-location av servere, rundt 1000kr/mnd for 2U server + evt. trafikk.

Endret av hce
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...