goggen Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Trenger å investere i et kurant digikamera for i hovedsak å ta en del konsertbilder. Batteritid og lukketid er vel viktig for meg. Det bør heller ikke bruke for lang tid på å "lade om" etter hvert bilde. Sånn ellers ser jeg at en del av kameraene har "fokusjustering - automatisk", betyr dette at de ikke kan fokuseres manuelt? Er ikke så inn i teknologien, jeg er i hovedsak en bruker, så fint om noen har gode tips :-) Har forøvrig titta på disse to; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300539&view=detailed http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120838&view=detailed Er disse greie? Muligens litt store.. Fuji sitt har jeg sett i praksis, noen meniger om dette; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123889&cks=PRL Lenke til kommentar
Annika Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 NIKON D70 !!!!! Jeg har køpt dette camera, for netop det formål at tage koncert billeder. Ligeledes køpte jeg en billig Nikkor 70-300mm, til når jeg er langt væk. Til de korte distancer bruger jeg DX 18-70mm, der fulgte med cameraet.....begge objektiver tager fortræffelige billeder !!! Du kan se et par af mine koncertbilleder på: www.annika78.webbyen.dk (D70) Nogen jeg tog uden erfarring. Den er super hurtig parat til næste billede - faktisk ingen tid. Og den kan sagtens fokusere manuelt....læs mere om Nikon D70 på Akameras hjemmeside.... Mvh Annika Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 D70 er vel en litt annen prisklasse enn goggen er ute etter? Men et fantastisk kamera er det Lenke til kommentar
goggen Skrevet 20. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2004 Jepp, det er nok noe over min prisklasse gitt...Hadde tenkt meg noe rundt 3-3500 kr - mulig det ikke går? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 (endret) Canon Powershot A80? Fire megapixler og tre ganger optisk zoom. Bør være mulig å få tak i en slik til 3000-3500 kroner. Her er komplett sitt tilbud på A80 : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122237&cks=PRL -Meget god batterilevetid (ett sett oppladbare varer til ca. 1000 bilder) -Bruker AA batterier, slik at man aldri er langt unna en nødløsning om batteriene mot formodning skulle gå tomme. -Mulighet for mye manuelle innstillinger, bl.a. lukkertid, blender, iso, hvitbalanse og så videre... og ikke minst... mulighet for å stille fokus manuelt -Topp bildekvalitet som en følge av god optikk, påkostet bildebrikke/sensor og god signalbehandling. -Gode utbyggingsmuligheter med tanke på tele og vidvinkelkonvertere, som vil øke brennviddens omfang. -Relativt lite og lett å få med seg (større enn f.eks Ixus serien, men betydelig mindre enn G-serien) -Godt å holde, stødig. -Bruker den mest utbredte minnekorttypen, Compact Flash, som av den grunn også er den billigste. Det er også den mest solide typen. -Vridbar skjerm. Veldig fornuftig på f.eks konserter ettersom du da kan holde kameraet over hodet, og allikevel se skjermen. Minus : -Det følger ikke med oppladbare batterier og lader, men det kan kjøpes for 2-300 kroner. Pass på at du kjøper ni-mh batterier med minst 2000 mah -Kanskje litt lite zoom om du skal ta konsertbilder, men med mulighet for å kjøpe telekonverter som riktignok koster noen kroner ekstra. Mye zoom er ikke alltid en fordel heller, da det ødelegger litt optisk kvalitet og lysfølsomhet i linsen. -Litt liten skjerm (ser mindre ut enn den er pga. litt stor ramme). Men den er skarp og god. Endret 20. juli 2004 av Afseth Lenke til kommentar
klo Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Er dette kameraet raskt? Jeg har hørt at CF minnet ikke er det raskeste.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Minnehastigheten har lite å si på kompaktkamera da små kompakte digitalkamera gjerne er flaskehalsen selv. Bekymrer du deg over minnehastigheten allikevel, får du ultra (high speed) CF kort til samme pris som "low-speed" minnekort av andre typer. For å motbevise at CF minnet ikke er raskt, kan jeg nevne at alle semiprofesjonelle DSLR (f.eks. D70, D100, 300D, 10D) og profesjonelle DSLR (f.eks. D2H, D1X, 1D markII) bruker CF minnekort. Endret 21. juli 2004 av Afseth Lenke til kommentar
goggen Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Har sett og lest litt rundt, og synes Fujifilm S5000 ser greit ut for mitt bruk, prisen på 2995,- er jo også bra. Leser at billedkvaliteten ikke er den beste, men jeg skal stort sett bare bruke dem for webpublisering. Kameraet virker også robust, og det er jo kjekt da jeg kommer til å drasse det rundt en del. Noen synspunkter, noe som taler for å ikke velge dette? Er det en modell på vei ut? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Du bør jo ha litt zoom for konserter.... Stusslig med 3 ganger zoom da, hvis du ikke står rett foran artisten.. Hva med Konica Minolta Dimage Z1 som har 10X zoom til 3000,- Eventuelt hoppe opp til Z3 med 12X zoom og 1mp mer... (4000,-) med 4mp og kun webpublisering kan du benytte deg av litt digitalzoom i etterkant, bare 2X zoom vil gi deg et 24X "zoomet" bilde med bra kvalitet. Begge yter mer en bra nok til WEB. S5000 er også et godt alternativ i den klassen med 10X zoom. Lenke til kommentar
goggen Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Minolta DiMAGE Z1 ser også ut som et godt alternativ ja...synes likevel det ser litt "billigere" ut enn Fuji S5000, liker godt gummibelegget på Fuji'en. Vi får se.. Men skal lese noen tester av Minolta når jeg kommer hjem fra jobb! Lenke til kommentar
goggen Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Hmmm...DiMAGE Z1 ser jo ut som et kamera midt i blinken, særlig når det gjelder hastighet. Stort sett bare gode reviews og erfaringer. Ser også at det har kommet en "Lillebror" til denne, DiMAGE Z10, ca 500 kr billigere og med 8x zoom. Finner ingen reviews av dette, er vel ganske nytt. noen som har link til omtale eller har personlig erfaring med det? Lenke til kommentar
sarom Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Hei! Gå inn på: http://www.cyberphoto.se/ Der finner du en omtale av det under nyheter. Link øverst på siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå