Gå til innhold

Tull med Windows 2000 Advanced Server

Anbefalte innlegg

Jeg har installert Windows 2000 advanced server med terminal services og citrix metaframe, og den står også som domeneserver. Problemet mitt er at mine XP og 2000-maskiner ikke får logget seg skikkelig inn. Påloggingen tar en evighet, pluss at påloggingsscriptet ikke blir kjørt. Maskinene er meldt inn i domenet, og jeg logger på med administratorbrukeren(funker ikke med andre brukere heller).

På en windows 98-maskin jeg har, så fungerer innloggingen supert, og maskinen kjører scriptet. Så hvorfor vil ikke innloggingen fungere ordentlig i 2000 og XP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge maskinene ligger i Active Dictory, men jeg vet ikke hva du mener med korrekt DNS-sone. Hvorfor er det slik at innloggingen går smertefritt fra win9x?

Ellers er "serveren" en P4 2,26GHz med 512MB minne, og et Intel gigabit nettverkskort. Ellers kjører maskinen som sagt tidligere terminal services og citrix metaframe.

Lenke til kommentar

Det er fordi at Windows 95/98/me aldri er "skikkelige" medlemmer av et domene. Siden disse heller ikke bruker DNS så tror jeg du har noe feil med DNS.

Med riktig dns så mener jeg f.eks at dns-sona på serveren har samme navn som det domenet heter (f.eks mydomain.local). Du må også se serveren din der som SOA (Start of authority) som A(host) og som Service Locator (SRV). Sistenevnte ligger i noen underkataloger så du må lete litt.

Bruk nslookup fra serveren og klientene (2000 eller xp) se om du får riktig IP ved "nslookup (servernavn)" og "nslookup (navn på domenet)" Verifiser at både serveren og klientene har riktig IP som "preferred DNS server", antageligvis skal den peke på serveren din.

Installerte du DNS før du opprettet domenet, eller gjorde Windoes det under installasjonen av domenet?

Lenke til kommentar

Ifølge egen erfaring så lar jeg dcpromo-wizarden installere og konfigurere DNS. Jeg oppretter også bare domener som ender med ".local" slik at den ikke tror at den er et offisielt DNS-domenet som er delegert fra top-nivå (.com, .no, .net osv).

edit: Sjekk uansett at klientene bruker din server's IP som "preferred DNS". Hvis serveren bruker også laaang tid på boot og innlogging så er det vel mer dns-sona som er problemet. Hva heter domenet forresten? Hvordan gikk du frem da du opprettet det??

Endret av ob1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...