wotg Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 (endret) Jeg synes det er fint med all den nye teknologien som har kommet den siste tiden, ting som s-ata, pci-e og DDR2 osv. Men det som irriterer meg er at mange av utstyrsprodusentene er trege til å følge opp, se på f.eks optiske enheter med s-ata...fortsatt umulig å få tak i selv om det er over 2 år siden s-ata ble lansert. Et annet eksempel er mangelen på periferi utstyr med bluetooth, ok man får tastatur og mus, men hva med skriver, scanner osv? Men det aller største irritasjonsmomentet er de gamle printer og com portene, bruker noen fortsatt disse? Og hva skjer med harddisk teknologien? foruten å øke antall GB så har jo teknologien stått så og si stille. Når kommer det alternativer til HD`ene sånn at vi slipper å bytte de ut med et par års mellomrom fordi mekanikken er slitt ut. Det er definitivt ikke lett å være tekno nerd Endret 20. juli 2004 av wotg Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 (endret) Men; at max PciExpress = 20x, vil vel si at man kan lage kombinasjoner innenfor en maximum av 20x, dvs: 1x 16x, + 4x 1x; 1x 16x, 2x 2x. (?) PCI-e er en seriell punkt-til-punkt-buss med ett sett med kanaler for hver "slott" på hovedkortet (på samme måte som med SATA). Utgangspunktet for PCI-e er 250 MB/s hver vei pr kanal altså en båndbredde på tilsammen 500 MB/s. Antall x (eks. x1) angir hastigheten på bussen gjennom hvor mange ganger du multipliserer 500 MB/s med på den aktuelle bussen. F.eks skjermkort med 16 x gir 8 GB/s. Hver kort har altså båndbredden for seg selv. Du kan lese mer om PCI-e her. Edit: Lagt til litt. Endret 20. juli 2004 av el-asso Lenke til kommentar
john_h Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Kunne det ikke vært interessant å teste DivX 5.2 som ble lansert 15.? Den nye versjonen av codec'en har SSE3 opimaliseringer, og det hadde vært interessant og sett om/hvor mye bedre ytelse de gir... Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Kunne det ikke vært interessant å teste DivX 5.2 som ble lansert 15.? Den nye versjonen av codec'en har SSE3 opimaliseringer, og det hadde vært interessant og sett om/hvor mye bedre ytelse de gir... Ingen med respekt for seg selv bruker DivX 5.X, for XviD 1.x er en bedre codec på alle måter også på optimalisering for _alle_ plattformer siden kildekoden er fritt tilgjengelig (GNU GPL). Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Men; at max PciExpress = 20x, vil vel si at man kan lage kombinasjoner innenfor en maximum av 20x, dvs: 1x 16x, + 4x 1x; 1x 16x, 2x 2x. (?) PCI-e er en seriell punkt-til-punkt-buss med ett sett med kanaler for hver "slott" på hovedkortet (på samme måte som med SATA). Utgangspunktet for PCI-e er 250 MB/s hver vei pr kanal altså en båndbredde på tilsammen 500 MB/s. Antall x (eks. x1) angir hastigheten på bussen gjennom hvor mange ganger du multipliserer 500 MB/s med på den aktuelle bussen. F.eks skjermkort med 16 x gir 8 GB/s. Hver kort har altså båndbredden for seg selv. Du kan lese mer om PCI-e her. Edit: Lagt til litt. Furien: ja og nei, med ett kort som har 20 PCIe kanaler kan man ikke ha to PCIe 16x skjermkort på full hastighet, ettersom man hadde trengt 32 PCIe kanaler... nForce4 (til AMD CPU regner jeg med..)kommer med 2 PCIe 16x kanaler (hvis nVidia vil realisere SLI (dual) løsninger med GeForce 6800... ) sannsynligvis har dem bare dobla antall PCIe kanaler til 40 elns for å få plass til to skjermkort... Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (Skrev dette innlegget i går, men det kom ikke inn pga. "for stor trafikk på forum-serveren"!?) Antall x (eks. x1) angir hastigheten på bussen gjennom hvor mange ganger du multipliserer 500 MB/s med på den aktuelle bussen. Til dels feil, alt etter hva du mener med dette. Hastigheten på bussen er den samme enten det er X1 eller X16-kort det er snakk om. Tallet som står bak X-en angir hvor mange fysiske baner ("lanes") det kommuniseres over. Chipsettene til Intel har for øyeblikket tilkoblinger for opp til 20 fysiske baner, og hovedkort-produsenter kan derfor ikke lage porter som til sammen har mer enn 20 baner. Hvis man har en X16-port til grafikk og en X4 til noe annet, så har man ikke flere baner igjen... Sad but true. De kortene som til nå er sluppet med til X16-porter bruker andre chipsett, og dessuten har den ene porten kun 8 baner tilkoblet, til tross for at den fysisk er like stor som X16-porter. Til samme 24 baner altså. Mer enn det tror jeg ikke har kommet ennå, men det er nok underveis. Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Er nesten litt skuffa jeg. Trodde Northwood prosessorene skule bli grusa men slik er det ikke. Fin test som sa meg mye om den nye teknologien. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 Noen svar på spørsmål og kommentarer: Overklokking Artikkelen var skrevet før alt fuzzet om å øke spenning på NB begynte. Derfor er det ikke nevnt noe om dette. Vi kommer tilbake med overklokkingsresultater når vi tester noen LGA775-HK. Kjøleren Tomshardware skrev at kjøleren var dårlig. Vet ikke hvilke sokker de har røyket, jeg er ikke enig i dette. Det er mulig de sa det fordi den ikke holdt CPU spesielt kald. Hovedkortene proriterer stille gange fremfor kjøling, da blir temperaturen høy, men dette er ikke viktig om man ikke skal overklokke. Grafene Vi holder på å utvikle et graf-system som skal integreres med produktguiden. At det gjenstår endel arbeid og tankearbeid før dette er ferdig var en av flere årsaker til at artikkelen ble forsinket Kommer Vi kommer selvfølgelig til å gå nærmere innpå noen av teknologiene etterhvert. Blant annet DDR1 vs DDR2 og NCQ. Når det gjelder lyden kan jeg ikke love noe. Dette med SSE3-ytelse var også et godt poeng og noe jeg kan tenke meg å se nærmere på. A64 Det kommer en roundup med masse A64-tall i morgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå