Gå til innhold

Vurderer å åpne en webshop og trenger noen tips


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare meg som kaster drops/sjokolade etc man får i pakker fra webshopper? Vet jo aldri hvor gammelt det eventuelt er og hva det kan ha vært borti...

 

Så for meg er drops/sjokolade IKKE viktig når jeg kjøper noe gjennom webshoppen, at jeg får det jeg bestiller er bra nok =)

Lenke til kommentar

Give aways! masse free-ware! foreksempel gratis grafikk-kort!

og et års fritt forbruk til de 10 første som sender mail med "hagegnom" skrevet 104 ganger etter hverandre.

 

og ja, f"å-med-deg-så-mye-du-klarer-å-bære-på-10-minutter" konkurranser, til de 15 første som løper igjennom lagerdøra nakne mandag morgen.

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Et lite tips for å få kunder i begynnelsen er jo å selge med minimal fortjeneste (tap?) i begynnelsen. Etter du har hevdet deg litt i markedet og har fått stempel på deg for å være blant de billigste kan prisene gå sakte opp. Man kan vel egentlig ikke gjøre dette ifølge norsk lov men i teorien funker det jo bra.

 

Har på følelsen at komplett gjorde det i sin tid. (kun min egen teori)

Lenke til kommentar
Har på følelsen at komplett gjorde det i sin tid. (kun min egen teori)

Da er vi enige! I praksis selger komplett mest av alle nettbutikkene og har dermed bedre innkjøpsavtaler enn konkurrentene. Likevel viser det seg at de er litt (~5-10%) dyrere enn de billigste jevnt over. Det er nok en av hovedgrunnene til at de har råd til så mye reklame og likevel går så det suser økonomisk. Tidligere reklamerte de mindre, solgte mindre og hadde relativt lavere priser.

 

For ca 2-4 år siden var komplett mange ganger på pallen blandt de billigste i webshoptestene. Nå ligger de lengre ned på lista. Ofte nede på en 5-10 plass.

Lenke til kommentar

Som jeg skulle sagt det selv :yes: Jeg var litt usikker på om det bare var noe jeg innbilte meg. (alt var jo billigere før og det var jo ikke så mange webshoper før :roll: ) Men etter å ha hørt det du sa er jeg bare sikrere i min sak :yes:

 

Edit: Jeg føler alikevel ikke at komplett har gjort noe urett mot kundene sine. Syntes komplett er en god webshop :thumbup:

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Give aways! masse free-ware! foreksempel gratis grafikk-kort!

og et års fritt forbruk til de 10 første som sender mail med "hagegnom" skrevet 104 ganger etter hverandre.

 

og ja, f"å-med-deg-så-mye-du-klarer-å-bære-på-10-minutter" konkurranser, til de 15 første som løper igjennom lagerdøra nakne mandag morgen.

Nå skjønner vi hvorfor du ikke har angitt fødselsdatoen din i profilen din............ :roll:

Lenke til kommentar

Men bare for å helle litt kaldt vann i hodet på en del folk her; Komplett.no hadde i fjor omsetning på rundt 1,7 milliarder kroner. Av dette satt de igjen med 86 millioner kroner før skatt. Litt kjapp kalkulering så blir det :

86 / 1700 * 100% = 5% fortjeneste... FØR SKATT.

 

Det er ikke direkte MYE penger i netthandel idag. Og med over 100 websjapper bare her i landet, så sier det seg selv at man skal ha noe heeelt spesielt for å lykkes... og tjene penger på det. Mest sannsynlig er salg av vanlige PC-komponenter mer bryderi enn det er verdt.

Lenke til kommentar
Mange gode tips og ideer her nå ja :!:

 

Snakket med en fyr her forleden og han kom med følgende idè:

 

- hva med å starte en webshop hvor man betaler en årlig avgift - og deretter kan kjøpe alt til innkjøpspris + fraktomkostning?

 

Noen synspunkter på dette?

 

::Dan

Virker som en god ide, men hvor mye vil en sånn avgift være på ?

 

Uten at det skal bli noe problem for kunden....

Lenke til kommentar
Mange gode tips og ideer her nå ja  :!:

 

Snakket med en fyr her forleden og han kom med følgende idè:

 

- hva med å starte en webshop hvor man betaler en årlig avgift - og deretter kan kjøpe alt til innkjøpspris + fraktomkostning?

 

Noen synspunkter på dette?

 

::Dan

Forslaget er greit nok det, men hvordan få en rettferdig ordning på det?

Kjøpemønstret til folk varierer voldsomt, noen kjøper kanskje en harddisk i året og noen bytter ut hele maskinparken sin flere gang i året? :ermm:

Lenke til kommentar
Mange gode tips og ideer her nå ja :!:

 

Snakket med en fyr her forleden og han kom med følgende idè:

 

- hva med å starte en webshop hvor man betaler en årlig avgift - og deretter kan kjøpe alt til innkjøpspris + fraktomkostning?

 

Noen synspunkter på dette?

 

::Dan

En slik ordning ser jeg for meg at kun kan fungere dersom du har en meget stor kundemasse. Hvis ikke blir det vanskelig å få en rettferdig ordning, samt at det er lett å feilberegne hvor mye du må ta i avgift. Har du f.eks. kun 100 kunder så sier det seg vel selv at avgiften blir ganske stor dersom du skal dekke alle dine driftskostnader kun med denne.

Lenke til kommentar

Vel, da vil det jo lønne seg for storhandlerne, og ikke småhandlerne. Ser ikke helt hvordan det skal være urettferdig - man velger selv hvilken avtale som er best for seg selv akkurat som med mobil. Spørsmålet er vel heller hvor stor denne avgiften må være for at det skal lønnes eg for nettbutikken.

Lenke til kommentar
Vel, da vil det jo lønne seg for storhandlerne, og ikke småhandlerne. Ser ikke helt hvordan det skal være urettferdig - man velger selv hvilken avtale som er best for seg selv akkurat som med mobil. Spørsmålet er vel heller hvor stor denne avgiften må være for at det skal lønnes eg for nettbutikken.

vel hvis du satser på å fange øyvind dahle, så bare sett 50.000 i årsavgift.

lover deg du kommer til å tape på han likevel, gutten handler så mye at amd sender over bløtkake på fødselsdagen sin.

 

for å sitere øyvind dahle ved innkjøp av idiotkomponenter: "noen har det, andre har det ikke :D "

Lenke til kommentar
Mange gode tips og ideer her nå ja :!:

 

Snakket med en fyr her forleden og han kom med følgende idè:

 

- hva med å starte en webshop hvor man betaler en årlig avgift - og deretter kan kjøpe alt til innkjøpspris + fraktomkostning?

 

Noen synspunkter på dette?

 

::Dan

Tenkt å gå konkurs med det samme? Du må tenke på de administrative sidene ved driften av et eget firma, samt kostnader for leie av lokalet (hvis du må leie), så har du jo retur saker porto osv, det er så my som spiller inn at det vil ikke lønne seg med mindre du har en hel bråte med kunder som gladelig betaler fra 1-2K i året for å få handlet til innkjøps pris. Sett i sammen heng med at overskudde i de fleste webshopper er på ca 5% etter allt er trekt, så vil du tape penger på et slikt prosjekt. Nei sørg for å ta deg betalt og lever kjpt og ingen som helst problemer med retur (gyldig retur vell og merke).

Lenke til kommentar
Rayline TWB:

Jeg lurer nå mest på hva det skal være ett års fritt forbruk av.... ett års forbruk av.... grafikkort? bensin? bleier og barneklær for voksne? YIKES!

Skulle ikke være noe "ett års forbruk" av noen ting...............helt irrelevant for en webshop som forhandler hardware/(software)........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...