FrenChie Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Service er det absolutt viktigste.. Lykke til med og starte nytt firma Lenke til kommentar
cm630et Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Må si meg enig i mye av det som er nevnt. Begynn med nisjeprodukter. Gjør deg godt kjent med de og legg opp til å tape penger i to til tre år. Gå for merker som ikke alle andre har. Det er veldig mange som har Norek og Hattelco som leverandører. De er en del av større selskaper som også selger direkte til sluttbrukere (Norek -> komplett.no, Hattelco -> psdata.no), så hvis du bruker de som leverandører så vil du, indirekte, få dine leverandører som konkurrenter. Velg leverandører med omhu da det er svært stor forskjell på de. Gå for de som har vært i markedet i over 5 år. Gjøre gjerne en kredittsjekk for å se om de er gode betalere. Er de ikke de kan det være at de er konk i løpet av kort tid. Savner f.eks. butikker som har spesialisert seg på skjermer og skrivere. God produktinformasjon kan være forskjellen mellom salg og konk. Hvis produsenten har dårlig info, bør du selv legge inn informajon som er bedre. Ikke bare kopiere tekst fra produsentens/leverandørens sider. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Jeg setter mer pris på god service, og lavere priser enn ei dropseske som jeg får på Rimi til 4 kroner. Det er nemlig ikke gratis å få laget dropseske med logo, eller nøkkelring og i tillegg legge dette ved hver forsendelse er arbeid = utgifter. Alt koster penger, og minst mulig driftsutgifter er nok svært viktig i denne bransjen idag. Konklusjon: Oppfører man seg som NetShop har det ikke noe å si om man får med ei dropseske eller ei. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 Ja, her var det mange (og gode) innspill. For å svare på noen av spørsmålene som kom opp, kan jeg vel si at jeg ikke starter ett nytt firma. Jeg har vært i bransjen i over ti år - og har hatt eget firma i +/- åtte av dem. Hva leverandører angår har jeg vel avtaler med bortimot det som finnes på markedet idag (jeg har tidligere hatt et firma med service som hovedtjeneste) og kan vel også konkurrere med de fleste på pris. Nå velger jeg derimot, etter råd fra de fleste her, å holde meg til det jeg er best til - nettverk og kommunikasjonsprodukter - så får "de andre" sloss om harddisker og hovedkort. Hva produkter angår velger jeg vel de som jeg kan skaffe og sende videre samme dag. Nå er jeg så heldig at jeg har kontorer i samme bygning som min hovedleverandør - og de andre utvalgte leverandørene er bare en halv times kjøretid unna. På denne måten slipper jeg utgiftene til lagerbeholdning selv om det kanskje hadde vært greiest. Takker sålangt for innspill og håper jeg kan virkeliggjøre en visjon som forhåpentligvis også vil komme dere som kunder til gode etterhvert. ::Dan Lenke til kommentar
Launch Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 så får "de andre" sloss om harddisker og hovedkort. Hva produkter angår velger jeg vel de som jeg kan skaffe og sende videre samme dag. ? Lenke til kommentar
total Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 -pakkesporing (via posten) synes jeg er en viktig funksjon som burde være standard for alle nettsjapper. -om varer er på lager, og når det er bekreftet at de kommer inn Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Ja, her var det mange (og gode) innspill. For å svare på noen av spørsmålene som kom opp, kan jeg vel si at jeg ikke starter ett nytt firma. Så dette vil si at du ikke starter opp men vidreutvikler en nettbutikk? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 Nei - jeg starter opp en nettbutikk - men har hatt firma lenge. Svar til Launch; jeg mener at Komplett osv kan selge harddisker mm - og selv velger jeg å selge produkter som lagerføres av leverandører hvor jeg kan hente og videresende umiddelbart. Å sitte på noe særlig stort lager er ikke hensiktsmessig hvis jeg enkelt kan hente og videresende innen rimelig tid - dvs samme dag. ::Dan Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Hei, personlig så hadde jeg betalt litt mer for bedre service og raskt levering enn billigere priser men dårligere service. 1. Som webshop firma så burde du ha en fin og ryddig design på siden din og for guds skyld ikke glem produktinfo på produktene du selger, er så mange som ikke har fullstendig info på produktene sine og dette trekker ned i minus, greit nok man kan lete på google.com f.eks, men jeg forventer at en webshop har produktinfo på samtlige av sine produkter tilgjengelig på webshoppen. 2. Når det gjelder ordrer så bør kunden ha mulighet for å slette og endre ordrer så lenge ikke disse er gått til pakking. 3. Et godt retur system bør du ha, og gjerne ikke et som bruker gud veit hvor lenge på en retur ordre. 4. Et firma som faktisk svarer på mail innenfor 1 eller 2 arbeidsdager er også selvfølgelig og foretrekke, men jeg blir mer imponert om jeg får svar på samme dagen og gjerne da innen noen timer (hvis arbeidstiden og arbeidsmengden til firmaet tillater dette). 5. Når en ordre faktureres bør det sendes ut ordrebekreftelse med pakkesporing, det er irriterende for en kunde og måtte ringe eller sende en mail til firmaet får å få et sporingsnummer når firmaet kunne sendt dette til og begynne med. mvh Frode. Endret 21. juli 2004 av lavizh Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Nei - jeg starter opp en nettbutikk - men har hatt firma lenge. Svar til Launch; jeg mener at Komplett osv kan selge harddisker mm - og selv velger jeg å selge produkter som lagerføres av leverandører hvor jeg kan hente og videresende umiddelbart. Å sitte på noe særlig stort lager er ikke hensiktsmessig hvis jeg enkelt kan hente og videresende innen rimelig tid - dvs samme dag. ::Dan Nå skjønte jeg det, du har en butikk/firma, og skal utvide den til en nettbutikk. Angående det der med å hente varer hos en leverandør "next door" kan bli slitsomt hvis du blir litt stor. Ser ikke for meg at du (eller noen for den skyld) løper imellom din butikk og leverandør 50 ganger i løpet av en dag. Muligheten er jo at du får inn bestillinger, og tar og sender de en faks, e-post eller noe slikt, og ber de pakke det sammen litt på en palle, og så kan du bare ta meg deg en jekktralle og hente det. Det kan bli litt vanskelig om vinteren hvis du må ned på gata og trille (snakker fra erfaring, jekktralle og holke er ikke en god kombinasjon, enda værre hviss det er strødd med grus). En ting til som kan trekke kunder er jo "Ukens Tilbud". Men fortsatt lykke till. Endret 21. juli 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Prøv å skaffe et "hjem-på-kvelden"-system for utlevering, så folk slipper å ta turen om posten om de vil slippe det... Om du klarer å levere varene til de første kundene dine i løpet av en eller to dager så skaffer du deg mye gratis reklame her på forumet, men HUSK: Du skaper også forventninger om at du kommer til å kunne levere så fort som du har gjort tidligere... Ta en kikk på tråden om hva som skjedde da Komplett og Netshops hjemmesider var nede... Selv om det bare var i noen timer virket det som om enkelte gikk til andre webshopper, så tilgjengelihet er et nøkkelord... Lykke til! Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Det som kan være et must er å ha visa betaling over nettet, vet dette koster men det sikkrer deg kunder som vil betale med en gang, handler ikke impulskjøp hos netshop pga komplett har visa betaling, og den fungerer greit. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 - Hva er viktigst, pris, leveringstid, service? Den tror jeg er enorm vanskelig å svare på. For meg er alle kjempeviktige. Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Informasjon for alle penga. Hater folk som kopierer litt specs fra produsenten bare. Siden du driver i et nisjemarked regner jeg med at du har ganske god greie på produktene dine, og dette må du utnytte til fulle. Ellers er det imøtekommenhet og tilgjengelighet jeg setter høyest. Digger å kunne sende en mail med et enkelt spørsmål til support på kvelden og få svar samme kveld. Ikke la det gå ut over privatlivet dog Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Informasjon for alle penga. Hater folk som kopierer litt specs fra produsenten bare. Siden du driver i et nisjemarked regner jeg med at du har ganske god greie på produktene dine, og dette må du utnytte til fulle. Ellers er det imøtekommenhet og tilgjengelighet jeg setter høyest. Digger å kunne sende en mail med et enkelt spørsmål til support på kvelden og få svar samme kveld. Ikke la det gå ut over privatlivet dog Det er positivt med svar på kveldstid, men det er ikke et must for min del man kan jo vente til dagen etter. Men man ¨å svare innen rimelig tid som vil i de fleste tilfeller dagen etter. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 - Hva er viktigst, pris, leveringstid, service? Den tror jeg er enorm vanskelig å svare på. For meg er alle kjempeviktige. Jeg vil si leveringstid og service (som egentlig er det samme på en måte). Hvis en konkurent har en vare, men han bruker 1 uke bare på å pakke og sende den, mens at din butikk tar 300 mer en konkurenten og leverer samme dag, så blir jo valget lett! (+ at han som tar mere vil også ha mere resurser til å ansette folk til support/retur) Lenke til kommentar
hart Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Klarer du å lage/etablere et godt informasjonssystem som tar for seg hva som skjer med ordren pr e-post/SMS så tror jeg du vinner mange hjerter. Da tenker jeg på faktisk informasjon som sier noe om at ordren er plukket, ordren er sendt etc.. Klarer du å koble dette opp mot pakkespor så er det genialt... Det jeg foreslår er en smule utopisk, men jeg har lagt merke til at det er mange hardware-junkies som stopper opp hele livet sitt og setter seg til å vente på pakken sin i det øyeblikket de har trykket på "bekreft ordre". For meg personlig er ikke dette et must, bare et tips på hvordan du kan kapre kunder. Lykke til. Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Fikk tre "ordrebekreftelser" fra Netshop nå: En for å bekrefte kjøpet, en for å informere at alle varer var kommet på lager (bestilte noe ubekreftet) og en for å informere at det var pakket og sendt. Genialt Lenke til kommentar
Løve Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Det jeg synes er viktigst er at du har gode priser og god service. Er alltid greit hvis du har gode priser på ting og tang. Spesielt på pc byggere o.l. Og så burde du alltid holde avtaler om f.eks. å ringe tilbake. Det virker alltid mye mer proffesjonelt om du er rask med servicen og med å sende og ta i mot returer. Sjekk også hva folk vil ha fra markedet. Vil de ha det nyeste skjerkortet så skaffer du det. Bare husk å kjøpe nok. Og legg gjerne med noe ekstra. Det er alltid kjekt med en sjokolade eller noe morsomt nips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå