Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge TP kabel sammen med 220V

Anbefalte innlegg

Skal legge nettverket i leiligheten min nå. Men isteden for å lage hull i alle veggene, legge kablene opp under lister osv, så lurte jeg på om man kan legge TP kabelen i røra sammen med 220V? Da kan jeg få alt i skjult annlegg. Men hvor mye forstyrrer 220V'n på signalene? Må jeg evt bruke skjerma kabel? Og hvor stiv er de skjerma kablene? Får jeg trekt dem gjennom røra i veggen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre det, men jeg vil ikke anbefale det. To ledninger som ligger intil hverandre vil indusere spenning i den andre ledningen. Dermed så vil du få indusert 50Hz spenning i TP-kabelen, hvis de ligger i samme rør. Dette trenger ikke være et problem, og vil sansynligvis ikke påvirke datakommunikasjonen.

Skjermet kabel er litt stivere og tykkere. Hvis 230V-ledningene er to-tre ledninger istedenfor en stor kabel, så er det plass nok. Hvis ikke må du kanskje bruke glidemiddel. Det er sikkert vanlige 16 mm korrugerte rør, og der er det plass til 3 uskjerma TP-kabler. ( Fem er mulig, men er et slit!)

Det vil nok virke, selv om du ikke bruker skjermet kabel. Hvis du bruker skjermet kabel MÅ alt annet data-utstyr være jordet.

Lykke til!

--

Henning

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan huske, er det ikke lovlig å legge sterkstrøm- og svakstrømskabler i samme rør. I veggkanaler skal det være skillevegg. Så dersom du vil være lovlydig, ville jeg lagt kablene på utsiden av veggen (det er sikkert en grunn til at det er regler for det..)

Lenke til kommentar

I en 220v kabel vil lederne nesten utslette sitt eget magnetfelt helt fordi det er til en hver tid motsatt magnetfelt i den ene lederen i forhold til den andre. Lov om svakstrømskabel og 220v sammen er blitt endret og er nå lov om jeg ikke husker feil. Jeg selv bruker kun skjermet cat-kabel i vegg når jeg legger opp nettverk hjemme, da burde du ihvertfall unngå noe problemer.

Lenke til kommentar

Det er IKKE lov å legge svakstrømkabler og nett ledninger i samme rør. Dette er ikke bare på grunn av induserte spenninger men også hvis det skulleskje noe feil på det elektriske anlegget. Du kan få problemer med everk ved en eventuel inspeksjon hvis dette blir gjort, og forsikring ved tilfelle brann. Tror ikke jeg ville gjort det hvis jeg var deg. Der også mulig og legge ekstra rør og bokser selv for så å legge nettverkskabelen i denne. Dette er fullt lovlig

Lenke til kommentar
Hei!

Snakka me fattern som er installasjonsinspektør i det lokale everket.

Det er IKKE lov å legge TP-kabel sammen med 220v. De skal ligge i separate rom/baner

uCtaudio

Det er mulig, men noe forstyrrelser å snakke om tror jeg neppe det blir, inne i rommene på det bygget der jeg jobber er det plenty med kabelbruer der strømledningene og tp-kablene ligger ved siden av hverandre.

AtW

Lenke til kommentar

Utdrag fra NEK400 paragraf 411.1.3.2:

Elektrisk adskillelse mellom ledere i SELV og PELV kretser og ledere i andre kretser skal utføres på følgende måter:

- fysisk adskilte ledere.

- forsterkning av driftsisolasjon for ledere i SELV og PELV kretser ved tileggsisolasjon i form av isolerende kappe.

- ledere i strømkretser med forskjellige spenninger skal være adskilt ved hjelp av jordet metallisk skjerm eller jordet metallisk kappe.

MERKNAD - I overnnevnte tilfelle skal krav til dritsisolasjonen for en leder være i samsvar med spenningen i strømkretsen som lederen inngår i.

- strømkretser med forskjellige spenninger kan føres i flerlederkabel eller en annen ledergruppering, men lederne i SELV og PELV kretser skal være isolert enkeltvis eller samlet for den høyest forekomne spenning

SELV og PELV = Safety Ekstra Low Voltage og Protective Extra Low Voltage(dvs max 60V DC og 120V AC)

Dere får tolke det som dere vil selv, men finner ingen lover som FORBYR 220v sammen med cat-kabel. :hrm:

Sorry for sent svar, men forumet var så lenge nede

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar

Launch: Det finnes mange lover og regler. Dersom man vet hva man holder på med, er det svimlende liten sjanse for at noe går galt. Men dersom komfyren får huset til å brenne ned, kan forsikringsselskapet redusere utbetalingen dersom de finner ut at du f.eks. har lagt TP og 220V i samme rør (ganske sprøtt...)

Men: regler er til for å brytes, selv hadde jeg ikke nølt et sekund med å legge kablene i samme rør, dersom det hadde gjort livet enklere :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...