Gå til innhold

LED-kontrolleren min er endelig ferdig!


Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet med en LED-kontroller som kan vise en masse forskjellige mønstre og synke disse til HD-aktivitet!

 

Nå er den endelig ferdig. Jeg selger dem fra hjemmesiden min, siden flere har sagt seg interesserte.

 

Kretsen er reprogrammerbar til eventuelle software-oppgraderinger. Alle soft-upgrades vil være gratis.

 

Ta en titt på:

http://www.soundsource.no/~kreature/buy_one!.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... Du skriver at du bruker en 4MIPS RISK-kontroller, men 16C84 er bare 1MIPS (den bruker fire klokkepulser per instruksjon - og 8 på en hopp-kommando)...

 

Men, kult prosjekt. Jeg brukte en 16C84 til å lage en scroller med 126 lysdioder (21x6 - hvis jeg ikke husker helt feil), som scrollet en tekst bortover. (Var veldig stolt når jeg hadde fått det til. :wink: )

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-04-27 15:49 ]

Lenke til kommentar

40$ virker litt mye.. :wink: artig prosjekt.

 

Den båtmodellen du bygger som skal gå over atlanterhavet, hvilken tilbakemelding har du tenkt å mate pic`en med ? kompass eller gps ? Blir vel et problem å finne breddegrader med kun et kompass.

 

Ang. framdrift til den modellen, vet norwegian modellers ( firma ) har saktegående elektromotorer med høyt dreiemoment, da kan du ha en relativt stor propell også som har høy virkningsgrad. Det er nok det du trenger.. En saktegående elektromotor har også mindre slitasje på børster og lagre/pakninger.

 

Aksling og hylse ut fra modellen av syrefast stål, med rustfrie lager og to simerringer ( pakkbokser ) skal gjøre susen :smile: Modellen må nok være 100% gasstett, får lodde på 2 nipler som du kan trykksette skroget med. La den stå noen timer under trykk så finner du ut om den er tett. En avlang modell som er selvopprettende må vel være optimalt.. :smile:

 

spennende :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-04-27 16:06 ]

Lenke til kommentar

Faktisk er 16x84 på 4 MIPS...

Den har nemmelig en 4-stegs pipeline og en instruksjon blir ferdig hvert klokketikk, selv om hver tar 4 tikk. En hopp tar derved 2 tikk siden den voider neste operasjon i pipelinen og erstatter med en NOP. Dette gjør den forde det ikke er sikkert hva som blir ny PCL før etter tikk 3 av dens eksekvering. (Dette er noe jeg kan :smile: så ikke prøv deg :razz: ) (hehe)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-28 00:28, KreAture skrev:

Faktisk er 16x84 på 4 MIPS...

Den har nemmelig en 4-stegs pipeline og en instruksjon blir ferdig hvert klokketikk, selv om hver tar 4 tikk. En hopp tar derved 2 tikk siden den voider neste operasjon i pipelinen og erstatter med en NOP. Dette gjør den forde det ikke er sikkert hva som blir ny PCL før etter tikk 3 av dens eksekvering. (Dette er noe jeg kan :smile: så ikke prøv deg :razz: ) (hehe)


 

Jeg prøver meg likevel :wink:

 

Jeg har laget en seriell til parallell konverter med en 16C84 (for bruk av RS-232 mot printer), noe som krever eksakt timing (siden RS-232 porten er asynkron) - og jeg vet dermed at en instruksjon på 16c84 tar 1 mikrosek. (noe som tilsvarer 1 MIPS).

 

Prøv et søk på "16f84" og "MIPS" på Google hvis du fortsatt ikke er enig...

 

Har forresten lest at Scenix har laget noen PIC-kompatible mikrokontrollere som kjører på 50+ Mhz og yter 50+ MIPS, så det er åpenbart mulig å forbedre arkitekturen på dette området.

Lenke til kommentar

Er det noen som har koblingsskjema til noe lignende? Går ut i fra at KreAture ikke vil gi ut sitt da han skal selge. HAr sett på det løpelys-tingen hos Metku-mods, og regner med å bygge denne, men den har jo ingen slik kontroll som det er på KreAture sin. Er det mye pes å bygge?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dere helt forstår det med pipelining...

Ja, en instruksjon tar 1 u-sek fra start til slutt, men det er ikke bare å ta 1/tid for å få speeden.

Siden det som fåregår skjer slik: (tid sett fra venstre mot høyre...)

Code:

inst1 |fetch| dec |exec |store|
inst2 ______|fetch| dec |exec |store|
inst3 ____________|fetch| dec |exec |store|
inst4 __________________|fetch| dec |exec |store|

 

Som du ser tar hver instruksjon 1 u-sek, men 4 av dem blir ferdig pr u-sek, alstå 1 pr klokketikk.

Dette kalles pipelining og er normalt brukt for å øke hastigheten på ett system og utnytte mest mulig av chip'en hele tiden.

 

En jump vet man ikke at er en jump før den er ferdig med de 2 første delene, og da er det allt en ny instruksjon inne i pipen etter den. Denne blir droppet til fordel for den instruksjonen som kommer der man jumper till, og en NOP blir brukt i steden på den rekken der den andre instruksjonen skulle vært. (Altså en "No Operation" for å bare vente...)

 

Derfor kan chip'en på 4 MHz yte 4 MIPS (optimalt, ved ingen hopp) selv med en eksekveringstid på 1 u-sek pr instruksjon.

 

[ Denne Melding var redigert av: KreAture på 2002-04-28 23:59 ]

Lenke til kommentar

Forresten... Det finnes selvsagt masse ferdig-IC'er som kan brukes men de har 1 ting til felles: De er kjedelige!

 

De gjør 1 ting og bare den tingen... Hele tiden...

 

Poenget mitt var å lage noe som kunne lage masse mønstre og gjerne være litt interaktivt også. Den kan reprogrammeres til å gjøre det meste av sære krumspring.

 

Jeg jobber med en metode til den nå som vil ta HD-aktivitet og vise en prosent-bar av den. Den vi vise aktuell aktivitet som en prikk eller søyle, og en svakere søyle som viser ett gjennomsnitt over de siste sekundene. Begge i samme 8-led høye søyle.

 

Dessuten: Det er ikke kretsen som er "the big deal" det er som jeg har sagt tideligere programmvaren.

Den bertår nå av over 600 linjer ren assembler og det sier seg selv at det er lagt ned ganske mye tid i den. (Selv om det er kjempegøy!) :smile:

Lenke til kommentar

KreAture: Tror du det er mulig å bruke en PIC til å styre et modellfly, til en gitt GPS koordinat ? Hvis man f.eks henter ut binære data fra selve gps displayet og mater dette til en pic, så gir f.eks pic signal videre til servorer som styrer rorutslag. Den skal fly til en gitt posisjon. Er klar over at dette krever mye knowhow, men tror du det er en grei løsning på problemet ? Virker som du er inne på dette :smile:

Lenke til kommentar

Tror dette kan la seg gjøre uten store problemer...

 

Jeg holder selv på med ett prosjekt for å lage en autonom torpedo-aktig båt som skal navigete etter GPS og klare seg med solceller.

 

I prinsippet kan man gjøre det billigere enn å kjøpe en hel GPS. Man trenger ikke allt stæsjet. Det veier dessuten en hel masse.

 

Man trenger GPS-chip med eventuell antenne-del. Så trenger man en god elektronisk kompass-chip og en eller to for å registrere tilting. Den trenger også en høydesensor.

 

Den vanskelige delen blir å lære PIC'en å fly. Vindkast og annet kompanserer man lett for når man styrer selv. Dette må PIC'en klare også.

 

En GPS mottager bruker mye strøm, så det kan være lurt å bare bruke den av og til. (Hvert 2 minutt eller no?)

 

Videre kan det hende man ønsker å ta over styringen med en fjernkontroll (for å redde systemet på en prøveflygning eller hvem hvet?), så det er en hel masse man må tenke på.

 

Med tanke på at de fleste av PIC-chip'ene har mer datakraft enn systemene som styrer flere norske skip den dag i dag, så skulle det la seg gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg er dataingeniør og vet hva pipelining er. Det er godt mulig PIC-arkitekturen er pipe-lined (driter jeg egentlig i), men en instruksjon tar fortsatt 1 mikrosek på en 4 Mhz PIC.

 

Gidder ikke diskutere det mer, det bare er slik. Hvis løpelys er det mest avanserte du har laget på en mikrokontroller er det ikke direkte usannsynlig at jeg har mer peil enn deg...

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-05-02 20:49 ]

Lenke til kommentar

Hvem har sagt det er det mest avanserte jeg har gjort?

 

Jeg sier bare du misforstår konteksten. Spiller ingen rolle hvor lang tid hver instruksjon tar når den effektive eksekveringshastigheten er nesten fire ganger raskere...

Jeg sa kretsen opererte på 4 MHz, er 4-stegs pipelined og av denne grunn klarer 4 MIPS. det er bare fakta, og en pekepinn på hvor mye datakraft jeg har til rådighet hvis jeg skulle lage mer avanserte mønstre eller funksjoner.

 

Grunnen til at jeg gadd å lage noe slikt som dette var at jeg kunne programmere det, og jeg elsker å programmere i assembler.

 

Dessuten... Dette er ett forum for normale folk, her diskuterer vi allt mellom himmel og jord bare det har med topic å hjøre. Her betyr hverken min eller din tittel en dritt. Det som betyr noe her er at man gjelper andre med innsikt man har i ett emne, og at man kan motta innsikt i andre emner. Hvis du skulle vannkjøle PC'en din regner jeg du vel ikke med at personen som hjelper deg med pumpevalget har en doktorgrad bak deg? Det betyr ikke at han ikke kan mer enn deg på emnet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-03 16:34, KreAture skrev:

Hvem har sagt det er det mest avanserte jeg har gjort?


Hva er det mest avanserte du har laget da?

 

 

Quote:


Jeg sier bare du misforstår konteksten. Spiller ingen rolle hvor lang tid hver instruksjon tar når den effektive eksekveringshastigheten er nesten fire ganger raskere...

Jeg sa kretsen opererte på 4 MHz, er 4-stegs pipelined og av denne grunn klarer 4 MIPS. det er bare fakta, og en pekepinn på hvor mye datakraft jeg har til rådighet hvis jeg skulle lage mer avanserte mønstre eller funksjoner.


 

Tatt fra databladet til 16c84 :

"• All instructions single cycle (400 ns @ 10MHz)" - ergo på 4MHz vil en instruksjon ta 1000 ns = 1 mikrosek = 1 MIPS.

 

Du får skrive en mail til Microchip og fortelle dem at de tar feil !

 

Quote:


Dessuten... Dette er ett forum for normale folk, her diskuterer vi allt mellom himmel og jord bare det har med topic å hjøre. Her betyr hverken min eller din tittel en dritt. Det som betyr noe her er at man gjelper andre med innsikt man har i ett emne, og at man kan motta innsikt i andre emner. Hvis du skulle vannkjøle PC'en din regner jeg du vel ikke med at personen som hjelper deg med pumpevalget har en doktorgrad bak deg? Det betyr ikke at han ikke kan mer enn deg på emnet.


 

Tja, hvis han har en doktorgrad i strømningsanalyse eller lignende kan det hende han har litt peil!?!

 

PS : Hørt om indirekte adressering og arrays? Et løpelys burde nemlig ikke kreve 600 linjer med kode...

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-05-03 19:20 ]

Lenke til kommentar

Du har visst ikke fulgt serlig mye med du.

 

Det er ikke ett løpelys. Hele poenget var at ett løpelys er kjedelig. Jeg laget ett som har 12 mønstre og en egen modus hvor det analyserer disk-blinkingen og viser en prosent-bar over aktiviteten.

I tillegg er koden skrevet modulær slik at den lett utvides med nye mønstre.

 

En ting til som gjør koden større er at chip'en har side-addressering av programminnet. Dette gjør lange hopp vanskeligere da de må klargjøres før man hopper, ellers hopper man til feil sted. Dette uvider automatisk alle 1-kommando hopp til 3-4 linjer minimum.

 

Den har også en knapp for å bytte mønster.

http://www.unixcore.com/~kreature/buy_one!.htm har jeg lagt opp animasjoner av alle mønstrene foreløpig.

 

[ Denne Melding var redigert av: KreAture på 2002-05-16 00:56 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...