Gå til innhold

Hvordan virker en IMEI-sperret telefon?

Anbefalte innlegg

Telefonen min ble ranet fra meg i helgen, og i morgen skal jeg anmelde det hele og få telefonen IMEI-sperret. Antar at politiet ikke gidder å spore den, selv om det skulle være en smal sak å i det minste finne telefonnummeret til jævelen.

Spørsmålet mitt er hva som skjer når en telefon er IMEI-sperret? Går det fremdeles an å slå den på og lese SMS, MMS og telefonliste ol? Dette synes jeg nemlig er litt kjipt, mye av det er jo veldig privat!

Heretter skal jeg alltid deaktivere PIN-kode og heller aktivere telefonlås, slik at mobilen aldri kan slås på igjen uten koden - uansett hvilket SIM-kort man putter i...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du ikke skal deaktivere PIN-koden, siden da kan de bare låne sim kortet og ringe hvor de vil mens du løper for å få stengt telefonen.

Nå har jeg Chess Kontant, så om de skulle bruke opp dette er ikke så farlig. De fleste forsikringer dekker dessuten også misbruk.

Lenke til kommentar
IMEI er enkelt og greit serienummeret til hver og en enkelt telefon, og dette kan ikke forandres av verken SIM-kort eller unlocker-programmer.

IMEI kan endres jo. Har sett flere nettsteder som tilbyr denne tjenesten.

(Når man kan endre alt mulig annet på telefonen, kan man også endre nummeret den viser seg som på GSM-nettet; IMEI-nummeret.)

Men slikt er strengt ulovlig, og kan ikke linkes til her.

Lenke til kommentar

Hva som skjer med telefonen din avhenger veldig av hvilken telefon det er...

Det finnes et par alternativer for tyven:

1. Skifte IMEI hvis det er mulig på telefonen - han vil da kunne bruke den normalt, akkurat som en telefon han har kjøpt i butikken, uten at det er noen risiko for han.

2. Selge/bytte den til en person i et annet land/verdensdel (sperren gjelder nok bare for Norge/Norden per i dag).

3. Selge/bruke delene i den, eller bruke den til ting som ikke krever nettverk (vekkerklokke, spill, eventuelt programmer hvis det er en symbian tlf).

For deg har det egentlig ingen betydning hva du gjør, du har mistet den uansett, og vil ikke få den tilbake. Jeg ville imidlertid fått den sperret uansett, i et forsøk på å hindre tyven i å kunne utnytte den.

Forresten, du bør ikke fjerne PIN koden, ellers kan jo tyven bruke ditt abonnement til alt mulig tull. F.eks ringe svindyr sex-telefon, og la den ligge til batteriet er tomt? Telefonlåsen er som regel en ganske smal sak å fjerne. Forresten, tyven bryr seg nok svært lite om dine SMS og kontakter. Det første han gjøre er vel å nullstille telefonen.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...