Gå til innhold

Vannkjøling i posten noen spørsmål før montering

Anbefalte innlegg

Hesann sitter nå spent og venter på vannkjølings setett mitt fra waterchill, det kribler i fingra så jeg er ute etter noen råd, sånn for og ha noe og tenke på mens jeg venter på posten :roll:

Først og fremst hvordan vann skal man bruke i vannkjølinga? (hørt att destilert vann ikke leder strøm derfor tryggest med tanke på lekasje, stemmer det?)

Hvordan måle temp på vannet? har en sånn temp måler.

Hvordan plasere det i kabinettet mitt? eul_p_40fc5c767d33e.big.0.jpg sånn ser det ut inni.

Dette er vannkjølings settet jeg har bestilt waterchill

Så har dere noen gode ider til meg og noen gode svar?

Tror dette er det jeg lurer på i første omgang :innocent:

Mvh ITW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. hva du skal putte i vannkjølinga: Les denne guiden.

Linken til "temperaturmåleren" din fører bare til Microplexs hovedside.

Eneste problemet med monteringen av vannkjøling er vel å finne en plass for radiatoren, og det ser ikke ut som det er noen problemer her.

Ettersom du har en dobbel radiator så er vel den mest "naturlige" løsningen å montere den øverst i kabinettet. Sett CD/DVD-spilleren et par hakk ned, så får du god plass.

Eventuelt kan du jo ha radiatoren i bunn av kassen. Men da er det lurt å sette på noen føtter eller lignende for å heve selve kabinettet. Dette for å få enda mer luft inn i radiatoren.

Du kan jo også ha radiatoren eksternt, men det er vel neppe en god løsning dersom du flytter mye på kabinettet.

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar

Er nokk en stykk q-tec kabinett ja.

Tja kunne jo brukt det som synes i bakgrunnen men det holder 27grader fra før av så :(

Oki sry med linken til temp målern, men det er av typen lian li T-4B visdt det sier deg noe? finner den på microplex sine sider.

Foresten så lurte jeg på en enklest mulig viftestyring for viftene på radiatortn, noen forslag?

Har også tenkt en del på og ha radiatorn nederst for og da få litt luft inn i kabinettet og minst mulig bråk siden kabinettet er støyisolert inni.

Og mulig att hardiskene får litt kjøling da?

Lenke til kommentar
Foresten så lurte jeg på en enklest mulig viftestyring for viftene på radiatortn, noen forslag?

Dette regner jeg med at du vil ha for å få lav dB. På WaterChill-settet kan du sette viftene på 7volt, og da vil du praktisk talt ikke høre de.

Har også tenkt en del på og ha radiatorn nederst for og da få litt luft inn i kabinettet og minst mulig bråk siden kabinettet er støyisolert inni.

Og mulig att hardiskene får litt kjøling da?

Ved å ha radiatoren i bunn av kabinettet vil nok ikke kjøle HDDene, nei. Dette er i så fall minimalt.

og får man kjøpt ferdige vannavkjølte psu,er?

Vannkjølte PSUer er det mulig å få kjøpt, ja, men dette er meget dyrt.

Lenke til kommentar

råd for montering:

- TA DEG GOD TID!!!

- Fjern hk, hd'er, cd-rommer.. osv osv osv..

- m.a.o. monter vannkjølinga di i et rent kabinett

- etter vannpåfyll bør du bevege kabinettet i umulige retninger for å få mest mulig luft ut.

- la treskeverket stå å spinne i et døgn ca for å lure ut litt luft og, hovedsaklig, se om om du har lekasje noen plass.

- Monter vanntanken over pumpe i høyde.

- la den første rekkefølgen bli "vanntank, pumpe, radiator". ikke "Vanntank, radiator, pumpe". Dette for å gjøre det enklere når vannet skal fylles på.

og sist men ikke minst....

TA DEG GOD TID!!!

Det er som regel det som er vanskeligst når nyinnkjøpt vannkjøling skal monterest

Lenke til kommentar

Jepp regner med att det kommer til og klø noe forferdeligt i fingrene når den er her

:blush:

Men hvor er best og sette radiatorn?

Vist jeg har radiatorn nederst og viftene til og suge inn, så er vell det best med tanke på støy?

Lenke til kommentar

Har waterchill settet jeg å, jeg monterte radiator utapå kabbinettet på toppen, måtta da borre hull osv, så skrudde jeg fast vifte under radiator ( radiator - toppen av kabinettet - vifte ) slik at vifta trekker luft gjennom radiator og ned blåser den videre ned i kabinettet, pumpe og vanntank monterte jeg nederst i kabinettet. Har aldri hørt at det beste er å montere tanken høyere en pumpa, så jeg gjorde det som stod i manualen. Men jeg fikk lekasje da jeg fyrte saken opp, og jeg fant fort ut at det var fordi jeg ikke hadde dyttet slangene bra nok nedi, så vær obs på det, dytt dem hard nedi, du kjenner når du ikke får presset dem ned mer!

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok oppe er nokk en ide, men har liksom inbilt meg att med radiatorn i bunnen, og viftene oppå radiatorn for og suge luft inn i kabinetet nede så får jeg litt luftgjennomstrømning i kabinettet.

Også har jeg lydisolert hele kabinettet og da blir jo viftene innenfor det som er isolert om det er bedre vet jeg ikke.

Nå er mitt eneste problem 1stk 120gb og en 200gb western digital hdd, bråker de mye? trenger de kjøling?

Nå har jeg en liten 80mm vifte som suger inn nede og rett på hdd kommer de til og gå varm nå som den vifta er historie?

Til syvende og sist er planen en vifteløs (uten att radiator viftene) maskin så hva da med hdd?

sette de over viftene til radiatorn?

Mange rare spørsmål?

Edit: p.s har dremmeln klar så er klar for og kappe litt så kom med ideer erfaringer :thumbup:

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Fordeler med å sette Radiatoren i bunnen:

- Du får rommets kaldeste luft inn gjennom radiator

- Du kverker mesteparten av støyen

- Du vil ikke få noe videre varm luft i kabinettet selv om du drar denne gjennom radiatoren som skal kjøle ned vannet ditt og vil overføre endel varme til luften. Hadde du hatt peltier system og vanntemp på oppmot 35-40 grader så kunne du hatt et problem der.

Min siste løsning er selv å plassere radiator i bunnen og tjente ca 5-10 grader i mitt peltierkjølt system ( 2 peltiere ). dvs. CPU gikk fra 9 - 13 grader ned til under 0? til 5 grader

Selv med 2 peltiere og varmt vann som overfører en god del varme til luft, så gir ikke dette nevneverdige temperaturproblemeri kabinett.

har selv 2 stk 120mm vifter i bunn (radiator), en 120mm vifte i rumpa som dytter luft inn i kabinettet, og en 120mm vifte i topp som trekker ut lufta (varmen stiger og er derfor den beste veien å lede luftstrømmen)

tut å kjør

Endret av Kozesmurf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oki vannkjølinga montert, og det gikk som smurt, tempen ligger på 27grader på cpu full load forhold til 60før så er jo det en revelusjon.

Var virkelig morro og montere settt inn.

Men der jeg lurer på nå er om noen har noen gode ideer til hva man kan bruke for og løfte kabinettet litt opp fra bakken sånn att radiatoren får luft?

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Men der jeg lurer på nå er om noen har noen gode ideer til hva man kan bruke for og løfte kabinettet litt opp fra bakken sånn att radiatoren får luft?

Noen gode forslag?

kjøpte selv slike gummihjul på Biltema som brukes på båttraller der hvor båten dras oppå tralla (teskjeer). Delte disse i 2 og monterte under kabinettet.

Voila.. du har dempet pc-støy mot gulv også i samme slengen.

disse hjulene kostet ikke mange monetas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...