Gå til innhold

SMART Feil på Harddisk

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har en 80gb WD harddisk, som ble for varm og som fikk en S.M.A.R.T feil-advarsel i biosen.

Jeg tenkte at jeg må sende den inn, men jeg har masse ting på den som jeg skulle fått kopiert over på en annen harddisk!

Men det har jeg ikke fått kjøpt enda! Så jeg bruker harddisken fortsatt, og den funker, smart advarslen har sluttet å vise seg,

Men den er fortsatt kjempetreig! kopiering går unna i 2,5k-4k kbps!(etter total copy!Bruker 10minutter på å kopiere 500mb).

Så sjekka jeg om den stod i DMA eller PIO, og der viser det seg at den står i Pio! er det en ting som automatisk skjer når du får en smart feil?

Eller funker harddisken helt fint,den har bare kommet over i PIO-mode?

Jeg håper å finne det ut, siden det svir på pungen(lommebok that is.) når jeg må betale et slikt "Vare testet-ok" gebyr som jeg har gjort et par ganger!

Takk for alle Svar!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken slår seg over i PIO-modus hvis det oppstår flere lesefeil, så jeg tipper den har fått noen bad sectors eller lignende. Dette kan i noen tilfeller slå ut på diskens S.M.A.R.T.-monitoreringssystem. Uansett kan du få den tilbake i DMA modus ved å slette/avinstallere den aktuelle IDE-kanalen fra enhetsbehandlinga.

Kjør noen diagnoseprogrammer, gjerne fra WD selv, og legg ved en rapport til butikken du kjøpte den hos. Dette er trolig en garantisak..

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...