Dinosur Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Jeg lurte på om det er noen sitter inne med tips og råd ang valg av motor i en 245! Jeg har en 245 85mod med en B23A motor, eller det vil si det det er motert turbo og intercooler så den blir vist kalt B23AT. Det jeg lurer på er om jeg skal bytt motor til en turbo/intercooler motor fra enten 740 eller 940. Jeg hadde tenkt å ende opp på ca 300HK. Er det noen av disse motorene som er mer "trimmings villige" enn andre, tenker på muligheter for å få tak i større turbo etc. Og om noen av disse vil passe på bilen min, med tanke på motorfester etc. Hva med evt en B234 blokk med turbo, det høres i alle fall bra ut. 16V! Tror ikke de er levert med turbo, med det lar seg vel gjøre å modifiser så slikt går???? Har funnet en nyoverhalt B234: "1989 modell B234 blokk (16v blokk) som er oppborret og til første overdimensjon (96,3mm mot originale 96mm). Aldri vært brukt etter borring. Det følger med NYE stempler, stempelringer, og kryssbolter. Stemplene er originale (overdim) Volvo stempler som er beregnet for 16v topp, og de er modifisert for turbokonvertering. Veiv, staker, bunnpanne, balanseakslinger osv er også med. Komplett bunndel med andre ord. Motoren er i deler." Vil denne passe i bilen min? Må jeg i så fall bytte motorfester? Det høres jo ut som et bra utgangspungt i mine ører! Takker for råd og tips! Øyvind Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Det høres vel ut som et greit utgangspunk ja. Men 300 hk var jo alvorlig mye! Det må nok mere til hvis du skal ha 300hk ut ifra den der. En kompis av meg har en 2.3L som er oppborra til 2.5L og med kraftig turbo. Chip'a og turbotrykket er oppskrudd.. Den lander vel på ca 230 hk tror jeg. Men du må huske at du også bør tenkte på en nye girkasse samt bakaksling. Dette ryker fort hvis du skal slippe en turbo motor ned i denne gamle 240'n:) Lykke til! Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Jeg vil anbefale deg å snakke med karene på bilfoumet.net. De har god greie på volvo og hva som passer best for din bil. Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Volvo ja... 300 hester i en 2,3?? trukke det gitt Volvo har solide motorer som holder lenge, men 300 går ikke med standardstempler,veiv, ol. En på jobben kjøpte en 240 med motor til 160 000 kroner. selv DEN var det ikke mer enn 290 hester i... tenk på det! men, for all del, bytter du motor; Bytt kasse! og sett ALDRI inn 5-trinnskassa til volvo...en 740 TIC drar det 5-giret til helvete bare med en chip... 4-trinnskassa er mye bedre Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Det er både enklere og mer holdbart å dytte en cherolet 350 m/automat inn under huven Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Om det er enklere vet jeg nå ikke... Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Man får kjøpt ferdige motorfester med godkjenningspapirer og bruksanvisning for å sette chevrolet 305/350 i volvo 240. Er et enklere og billigere alternativ dersom man skal ha 300hk i bilen. Lenke til kommentar
Hotmale Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Vet du hvor man kan kjøpe slike motorfester\ombyggings kit? godkjente helst... Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Det er både enklere og mer holdbart å dytte en cherolet 350 m/automat inn under huven huff, skam å blande skandinavisk kvalitet med amerikansk automat med V8.... MEN, det er jo det rimeligste.. og det holder! Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 huff, skam å blande skandinavisk kvalitet med amerikansk automat med V8.... MEN, det er jo det rimeligste.. og det holder! Jeg vet, en 350 er verd mer enn som så Chevrolet sine smallblocks har jo holdt på støtstangkonstruksjonen i et halvt århundre nå, så det er rimelig velprøvd og perfeksjonert. En 350 tror jeg er en av de motorene du får mest trimdeler til, ikke uten grunn at slike motorer har stått øverst på listen til motortrimmere i mange mange år nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 du kan kjøpe en Ford Motorsport 302 fabrikk ny 350Hk. ca 40.000kr Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Det er både enklere og mer holdbart å dytte en cherolet 350 m/automat inn under huven huff, skam å blande skandinavisk kvalitet med amerikansk automat med V8.... MEN, det er jo det rimeligste.. og det holder! Du mener vell omvent ikke sant Lenke til kommentar
Volvolarsen Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Det høres vel ut som et greit utgangspunk ja. Men 300 hk var jo alvorlig mye! Det må nok mere til hvis du skal ha 300hk ut ifra den der. En kompis av meg har en 2.3L som er oppborra til 2.5L og med kraftig turbo. Chip'a og turbotrykket er oppskrudd.. Den lander vel på ca 230 hk tror jeg. Men du må huske at du også bør tenkte på en nye girkasse samt bakaksling. Dette ryker fort hvis du skal slippe en turbo motor ned i denne gamle 240'n:) Lykke til! Med chip, effektanlegg og åpent luftfilter, samt at du benker motoren. Får du litt over 240hk i en B230ET Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 sånn gjør man men en volvo 245! trykk her!--->Volvo 245 Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Det høres vel ut som et greit utgangspunk ja. Men 300 hk var jo alvorlig mye! Det må nok mere til hvis du skal ha 300hk ut ifra den der. En kompis av meg har en 2.3L som er oppborra til 2.5L og med kraftig turbo. Chip'a og turbotrykket er oppskrudd.. Den lander vel på ca 230 hk tror jeg. Men du må huske at du også bør tenkte på en nye girkasse samt bakaksling. Dette ryker fort hvis du skal slippe en turbo motor ned i denne gamle 240'n:) Lykke til! Med chip, effektanlegg og åpent luftfilter, samt at du benker motoren. Får du litt over 240hk i en B230ET ja, men så er det MAX du får ut av en Volvomotor uten større inngrep oxo.... Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Man kan få 600 hk ut i fra en gammel Volvo motor. Volvo 240 Turbo (som kun ble laget i noen få racing eksemplarer) hadde en 2,3 liters motor med Twin Turbo, Intercooler, direkte insprøytning og mye mer. Virker 600 hk mye i en så gammel bil? Da kan jeg nevne at Lada's gamle 1,6 liter fra 80-tallet kan trimmes til 500 hk. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Noen av dere som veit hva dere prater om eller????? Man kan få 600 hk ut i fra en gammel Volvo motor. Volvo 240 Turbo (som kun ble laget i noen få racing eksemplarer) hadde en 2,3 liters motor med Twin Turbo, Intercooler, direkte insprøytning og mye mer. Virker 600 hk mye i en så gammel bil? Da kan jeg nevne at Lada's gamle 1,6 liter fra 80-tallet kan trimmes til 500 hk. Det var gruppe a bilen det bare blei laget noen få eksemplarer av.. det var heller ikke 600hk i den orginalt. Vanlig 240 turbo er ikke så veldig sjelden, har valig garret t3 turbo, ikke noe twinturbo heller.. en b230ft med b234 topp (16v) og en stor turbo vil fort gi deg 300+hk, eller bare kjøp en b234ft/fk fra sverige for rundt 10 lapper.. Vil du gjøre dte litt billigere så kjøper du en b21et evt 230et, disse går best orginalt, men skal du trimme mye satser du på ft/fk motorene.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 (endret) det er vel b230et blokka fra 87 eller 88 som egner seg best til trimming hvis jeg ikke husker helt feil her nå. Men nyere fk/ft lavtrykksturbo er jo mer moderne i utgangspunktet såklart. Det grymmeste må jo være en volvofemmer med twinturbo, slike 2,5litere man finner i 850 osv Edit: de fleste motortrimmere bruker 8v topper når de bygger volvomaskiner. 16v topper er vel såpass mye dyrere og mer kompliserte at det ikke egner seg like godt Endret 3. august 2004 av Ezekiel Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Noen av dere som veit hva dere prater om eller????? Man kan få 600 hk ut i fra en gammel Volvo motor. Volvo 240 Turbo (som kun ble laget i noen få racing eksemplarer) hadde en 2,3 liters motor med Twin Turbo, Intercooler, direkte insprøytning og mye mer. Virker 600 hk mye i en så gammel bil? Da kan jeg nevne at Lada's gamle 1,6 liter fra 80-tallet kan trimmes til 500 hk. Det var gruppe a bilen det bare blei laget noen få eksemplarer av.. det var heller ikke 600hk i den orginalt. Vanlig 240 turbo er ikke så veldig sjelden, har valig garret t3 turbo, ikke noe twinturbo heller.. en b230ft med b234 topp (16v) og en stor turbo vil fort gi deg 300+hk, eller bare kjøp en b234ft/fk fra sverige for rundt 10 lapper.. Vil du gjøre dte litt billigere så kjøper du en b21et evt 230et, disse går best orginalt, men skal du trimme mye satser du på ft/fk motorene.. Poenget er at motoren kan trimmes til 600 hk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå