Gå til innhold

Hardisk brant opp, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Satt her en dag og brukte min aldrende ibm aptiva pc, p3 600 mhz - god gammal årgang med andre ord. Plutselig ble skjermen svart og jeg kjente en ganske bra lukt av svidd metall. Nappa ut kontakten og fant ut at harddisken hadde svidd seg ganske bra. I tillegg lukter det meget svidd av strømforsyninga selv om ikke denne har noen synlige skader. Noen som vet hvordan dette kan ha skjedd?? :hmm:

Noen illustrerende bilder: (trykk på bildene for større oppløsning)

DSCN0793-thumb.jpg

DSCN0796-thumb.jpg

DSCN0799-thumb.jpg

Har aldri opplevd no lignende, kan det være strømforsyninga som har tatt kvelden og dratt med seg harddisken på kjøpet?

- HJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, noe sånn har jeg aldri sett på harddisker før. Merkelig at det skulle bli såpass voldsomt. Jaja, jeg vet jo at elektronikken kan "svi" seg og medføre harddiskkræsj, men dette var som sagt litt voldsomt. Lurer virkelig på hva som kan ha skjedd.

PS. Har den vært innkapslet i hybelkaniner eller fått overslag fra en eller annen løs kabel som har ligget og slengt inni kabinettet?

Lenke til kommentar

Den IC 'en ligna fælt på den gangen jeg fikk 12 volt feil vei på et hovedkort (to små IC'er som tok fyr, satte meg ned og så kortet brenne....) Tror feilen ligger i 12v kretsen (motorstyrina) på hdd, har nok villet skifte PSU for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Den IC 'en ligna fælt på den gangen jeg fikk 12 volt feil vei på et hovedkort (to små IC'er som tok fyr, satte meg ned og så kortet brenne....) Tror feilen ligger i 12v kretsen (motorstyrina) på hdd, har nok villet skifte PSU for sikkerhets skyld.

Ja, når du sier det så høres det logisk ut. Motoren er det eneste som bruker relativt høy effekt, og dersom den kortslutter noen av viklingene så vil motorstyringa (utgangs transistoren/tyristoren) kunne utvikle veldig mye varme uten at sikringa på 12V'en i PSU'en går og dermed begynner chipen å brenne.

Høres i hvertfall logisk ut...

PS. Det var kanskje ikke verdens største tap med en 15GB 5400rpm-disken med 0,5 MB hurtigminne .. (eller er du en av de som ikke har noen form for backup?)

Lenke til kommentar

Hmm, nei den var moden for utskifting, fikk ny pc i posten idag fra Dell :D Bra saker!

Er ikke lenge siden jeg åpna kabinettet og rensa opp i hybelkaninene så tror ikke det er kaninproblem sånnsett, men men shittau.

PS! Mista noen bilder fra digitalkameraet og har lært at jeg heretter skal ta backup....men det er jo så mye mas. Noen som har noen tips om bra backup software? Gjerne av typen freeware/open source....

-HJ

Lenke til kommentar

Hei.

Om du har data på disken ville jeg prøvd å bytte kortet på disken. Mange som har en slik disk liggende. Er en fem minutters jobb å bytte kort.

Jeg har adresse til et firma i Malaysia som selger slike kort.

Koster omtrent 30US$.

Byttet nettopp kort på en disk som "brant" opp under tordenvær. Den virket helt fint med "nytt" kort.

Send en PM om du vil ha adressen.

Good Luck

Lenke til kommentar
Hmm, nei den var moden for utskifting, fikk ny pc i posten idag fra Dell :D Bra saker!

Er ikke lenge siden jeg åpna kabinettet og rensa opp i hybelkaninene så tror ikke det er kaninproblem sånnsett, men men shittau.

PS! Mista noen bilder fra digitalkameraet og har lært at jeg heretter skal ta backup....men det er jo så mye mas. Noen som har noen tips om bra backup software? Gjerne av typen freeware/open source....

-HJ

Kjøp 2 harddisker og ett IDE raid kort.

Så speiler du de.

Enklere blir det ikke, harddisker er så billige at dette er en fin fin løsning.

Ulempe: Utnytter 50% av kapasitet.

Alternativ kjører du Raid-5 med 3 disker.

Da utnytter du i hvertfall 66% av kapasiteten.

I begge disse oppsettene beholder du alle uansett hvilken disk som ryker.

PS! I Raid-5 kan kun en disk ryke. Ikke to samtidig.

Ellers er jo DVD-brennere billig nå, og gode media koster rundt 10-15 kr. (DVD RW plater vel litt dyrere, men ikke mye).

Men er du som meg og har 3-400 GB med data du ikke vil miste, er RAID litt enklere, enn å ta backup til 100 DVD'er :p

Lykke til!

Edit: Leif, ja!

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...