Gå til innhold

Et spørsmål som gjelder påføring av kjølepasta..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thermal Paden må bort ja.

Og når du smører på pasta (på prosessoren, ikke ribba), så skal det være så tynt lag som mulig. Smør på og test med med kjøleren (ta et avtrykk) mot prosessor og se under kjøleren etterpå om avtrykket er ok. På denne måten ser du om det ble for mye eller for lite pasta ;)

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Kan man ødelegge en cpu med for masse kjøle pasta?

Tror ikke du kan ødelegge CPU nei.... har aldri prøvd å ta på for mye.

Men CPU blir varmere da varmen legger seg i den "klumpen" med pasta som det er for mye av hvis du skjønner (dårlig forklaring kanskje). Varmen fordeler seg først og fremst i det materialet som har kontakt med CPU og det er da pastaen.

Har du et syltynt lag, så vil varmen gå rett gjennom pastaen og direkte til kjøleribba og ikke legge seg på den klumpen med pasta som har bredt seg utover CPU dersom man har på for mye pasta.

Klønete forklart kanskje men jeg regner med at det gir mening ;)

Sveinl.

Lenke til kommentar

Fordi kjølepastaen leder varme dårligere en metallet, vill ikke varmen fra prosessoren overføres like bra til kjøleren hvis det er for mye.

Ingen varme "blir igjenn" i pastaen.

poenget med kjøle pasta er å fylle igjenn de mikroskopiske porene i metallet, derfor skal det være et så tynt lag som mulig.

Lenke til kommentar
Fordi kjølepastaen leder varme dårligere en metallet, vill ikke varmen fra prosessoren overføres like bra til kjøleren hvis det er for mye.

Ingen varme "blir igjenn" i pastaen.

poenget med kjøle pasta er å fylle igjenn de mikroskopiske porene i metallet, derfor skal det være et så tynt lag som mulig.

Ja, enig.

Visste ikke helt hvordan jeg skulle forklare dette men du kom med en bedre forklaring :thumbup:

Det som er mest varmeledende er CPU og kjøleribben. Dersom det er for mye pasta (som er relativt dårligere til å ta til seg varme) så vil mye av varmen holde seg på CPU (ikke pastaen som jeg skrev, fy skam meg) og kjølingen blir da dårligere.

Så det er nok en riktigere forklaring.

Men jeg tviler på at man kan ødelegge CPU med for mye pasta da herde-egenskapene tilsier at den blir tynt-flytende før den herdes. Dette vil da si at kjøleribba som har et visst press mot CPU da vil presses nærmere kjernen på CPU og man oppnår bedre kjøling under "innkjøringen" av pastaen. Men presset er nok ikke stort nok til at bare de mikroskopiske porene tettes.

Så derfor... er plansliping og et syyyltynt lag med pasta å foretrekke. Plansliping gjør at ribben blir mer plan og at porene blir mindre dype, og kjøling blir mer effektiv. Men sjekk avtrykket som jeg skrev over. Det hjelper deg å legge pastaen riktig. Oppsamlinger og klumper med pasta må man unngå.

Sveinl.

Lenke til kommentar
Skal lufta blåsast inn eller trekkast ut i frå cpu?

Det må du teste selv... Det er avhengig av alle fysikkens lover og regler egentlig.

Hos meg er det best med lufta blåst rett på ribba. Alle vifter på kjølere er (såvidt meg bekjent) montert slik at lufta blåses rett på ribba.

Men test og se åssen resultater du får. Dette er nok også avhengig av hvordan kabinettvifter er montert vil jeg tro.

Men du ødelegger ikke noe med å teste. Enten blir kjølingen litt bedre eller litt dårligere.

Sveinl.

Lenke til kommentar

Men hvis du monterer vifta så den blåser vekk fra CPU, så ville jeg samtidig montert en kabinettvifte som blåser ut av sidedøra. Dette for å få varmen rett ut av kassa.

Og bak er det som regel 2 kabinett vifter. Der ville jeg montert vifta innerst til å blåse inn i kabinettet. Dette for å få kaldluft mot bunnen av ribba. Den ytterste er jeg ikke sikker på. Det må du teste selv.

Så da får du kaldluft på bunnen av ribba og varmluften slippes rett ut gjennom sidedøra.

Spørs hvilket kabinett du har da, eller hvilke evner du har for case-modding.

PS. En gyllen regel er at det blåses mest luft inn i kabinettet enn det som blåses ut. Hvis ikke vil det bli en støvsuger...

Tenk logisk (hvis, om og men...) når du lager kjøleløsninger, det lønner seg.

Edit: Rettet noen skriveleifer :blush:

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...