Gå til innhold

Påføring av kjølepasta

Anbefalte innlegg

Sitter her å skal påføre kjølepaste på min intel p4 prosessor.

Spurte på datakjeden hvordan det skulle gjøres og de sa jeg skulle påføre det som ett kryss på prosessoren å sette den i hk uten å smøre det utover.

Har lest litt rundt på nettet hvor noen sier man skal fordele det utover hele prosessoren før den settes inn. Hva er riktig? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss samme spørsmål 3 ganger på samme kveld... Kanskje det bør opprettes en sticky på dette? Vel, jeg får ta kopier og lim inn en gang til da:

I teorien er det ideelle at metallet skal være i ett stykke helt fra CPU og utover. I praksis må kjøleribba og CPU'en lages i minst 2 stykker metall. Metallflatene vil alltid være litt ru slik at det blir noe hulrom i mellom og metallet bare møtes på små punkter som står opp fra overflatene. Luft isolerer veldig mye og det er ikke bra når man ønsker høyest mulig varmeoverføring fra CPU til kjøleren. Ideellt sett (igjen) så skal dette hulrommet mellom metallflatene fylles helt med noe som leder varme så bra som mulig. Det eneste praktiske er kjølepasta selv om det ikke er i nærheten av den varmeledningsevnen som f.eks flytende metall har. Kjølepasta _hindrer_ varmetransporten, selv om det ikke hindrer i nærheten av så mye som luft. For å få en best mulig termisk kontakt mellom metallflatene så skal man ha et så tynnt lag som mulig uten at det blir luftlommer. Kjølepastaen skal ideellt sett altså kun fylle ruheten på metallflatene og ikke være noe tykkere enn det. I praksis tar man alltid litt ekstra for å være 100% sikker på at det ikke er noe luft mellom metallflatene. Luft er tross alt værre enn litt for mye kjølepasta.

Måten jeg gjør det på er å kjemme ut en dråpe på ca 2mm i diameter og smøre den utover CPU'en eller kjøleren med fingeren. Resultatet skal være så tynnt som mulig uten at det blirt noen "tørre" områder uten kjølepasta. Laget bør være så tynnt at det blr delvis gjennomsiktig, hvis ikke det er det så har du brukt for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...