asle Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 hei jeg har laget en reobus jeg fant på overclockers.com men dritten er så følsom mellom 99 og 100% utslag på potensiometeret(skruknotten) og skikkelig ufølsom under 99% 0-99% differanse på vifte ca 200 o/min 99-100% differanse på vifte ca 1000 o/min uansett å forsiktig man er med å skru på knotten så er det enten eller. umulig å finjustere i det hele tatt! brukte 100k pot. og bc337-25 npn transistor Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Letteste måten å ordne dette på er å prøve deg litt fram med et pot. meter som har høyere ohm verdi :smile: evnt. legge inn en motstand i serie med pot. meter. prøve & feile metoden tar litt tid når man ikke regner på tingene :wink: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 hadde man vist hvordan den så ut hadde vært lettere å forklart hvorfor det blir sånn. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 fant ut hvilken reobus du har laget. Eneste svar jeg kan finne på problemet ditt er at det kan se ut som om du har fått det et potmeter som er logaritmisk og ikke linjeært. Lenke til kommentar
asle Skrevet 24. april 2002 Forfatter Del Skrevet 24. april 2002 det var vist linjært sa han jeg kjøpte av så det er vel ikke det som er problemet da Lenke til kommentar
asle Skrevet 24. april 2002 Forfatter Del Skrevet 24. april 2002 her er forresten kobling skjemaet hvist noen andre ogå lurer http://www.overclockers.com/tips910/circplan.jpg Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Du taper 0,6V ved og bruke den en slik kobling. Bedre og brukt en germaniumtransistor men de er vel dyre og tåler ikke alverden. Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Jeg har overhodet ikke greie på dette, men er ikke 100k litt mye? da jeg laget min viftestyring, så bruke jeg 25ohm rehostat. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 17:26, asle skrev:det var vist linjært sa han jeg kjøpte av så det er vel ikke det som er problemet da Du har for stort potensiometer. Viften begynner plutselig å gå når pot meteret ditt går over til o ohm. Du trenger et pot meter som kan regulere innenfor området 1729-5760 ohm. Altså f.eks et linært potensiometer på 10KOhm Lenke til kommentar
asle Skrevet 24. april 2002 Forfatter Del Skrevet 24. april 2002 jeg har funnet ut av problemet og nå funker rheo busen som den skal jippi :smile: jeg vet nesten ikke om jeg tor si hva jeg hadde gjort galt men problemet var at jeg hadde blingset litt å montert transistoren speivendt kan vel si at det var flaut men men alle kan jo feile da takk for alle innleggene som dere har kommet med på denne saken, det setter jeg stor pris på :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå