Gå til innhold

[Løst] Alvorlige problemer med RAM

UrNils

Anbefalte innlegg

Jeg har fått alvorlige problemer med RAM'en min. Maskinen booter ikke lenger.

Jeg kjører dette oppsettet: (som forøvrig fungerte helt fint til å begynne med)

EPoX 8KDA3+

Athlon 64 3000+

Corsair XMS3200XL 2x512MB (CAS 2-2-2-5)

Jeg skulle flytte den ene ram-brikken min til en annen slot, og da ville plutselig ikke maskinen starte. Får feilmelding/beepkode som går spesifikt på minne-feil. Så jeg satte tilbake brikken i den opprinnelige slot'en, men får fortsatt samme feilmelding.

Deretter prøvde jeg en og en brikke alene i alle tre slot'ene, men samme problem.

Nå har jeg tatt maskinen med til en kompis og prøvd hans brikker i min maskin, og det fungerer smertefritt. (Han har nesten samme brikkene som jeg har. Corsair XMS3200LL 2x512mb CAS 2-3-2-6. Kun timings som er forskjellig.)

Og mine brikker fungerer i hans maskin en og en, men ikke sammen.

Etter å ha prøvd brikkene i hans maskin og fått bekreftet at de fungerer, så satte jeg en av mine brikker tilbake i min maskin. Det fungerte flott, men da jeg så satte inn den andre brikken min i tillegg så booter ikke maskinen...

Jeg tok ut den siste brikken igjen og prøvde, men heller ikke da ville maskinen starte.

Synes dette er sinnsykt merkelig, særlig siden det fungerte flott til å begynne med. Man skulle tro at det var en av mine brikker som har tatt kveld, men det virker jo ikke sånn siden de fungerer i den andre maskinen.

Jeg har også prøvd mine gamle TwinMos-brikker, men de fungerer slettes ikke på dette hovedkortet. Jeg har nettopp prøvd å oppdatere BIOS, uten resultat. Har selvfølgelig også "Clear'et" CMOS ca 1024 ganger. ;)

Nå begynner jeg å bli en smule frustrert.

Noen som vet hva som kan være problemet?

Endret av UrNils
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WTF?!

Nå funker det plutselig.

Etter flere timer med bytting og rokkering av brikker, så fungerer ikke maskinen lenger med kompisen min sine brikker, men med mine brikker.

Nå først skjønner jeg ingenting. :hmm:

Men uansett så er det genialt at alt er oppe og går igjen. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...