Gå til innhold

Artikkel om Internet Explorer

Anbefalte innlegg

Denne diskusjonen blir stadig særere og off-topic.

Helt enig, har aldri sett slike personangrep som er ovenfor (fra alle parter).

Alle får ha sine meninger, om noen er forønyd med IE så må de absolutt få lov til det.

:yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gratis? Ikke fanden om IE er gratis. Grunnen til at IE har blitt populær, er fordi at Microsoft sluttet og inkludere Netscape i deres operativsystemer.

Jeg er litt eldre enn dere, så jeg var med når netscape kostet penger og IE var gratis. Jeg og mange andre synes det var bra!

Endret av ????????
Lenke til kommentar

Var

Hva er så vansklig med å forstå var. Fortid, den gang da!

Hvis du leser det jeg skrev tidligere så er jeg for artikkelen din. Jeg kommer med meninger om hva jeg synes vil gjøre artikelen bedre, ikke for å stoppe den!

Endret av ????????
Lenke til kommentar

IE6 kan lastes ned i fullversjon så da er den er gratis .

Derimot er Opera er befengt med reklamebanners i gratis versjonen .

Så kan alle være snill å glemme spyware , activex , scripting manglende sikkerhet i diskusjoner om IE6 .

Da den er oppdatert i disse dager i SP2 .

En review av IE fra 2002 som dan1el også postet fra cnet

er også ganske out of date .

Det viser bare at det men er ute etter er å disse IE , ignorere

endringene som er gjort nå og er klart til RTM .

Dessuten er en god del av de 55 sikkerhets hullene

relatert til windows (ikke browseren i seg selv) som f.eks

remote procedure calls hullene.

Skal man kritisere sikkerhets problemene med IE får man skille

OS / browser .

SP2 er i utgangspunket så og si klar i den utformingen den har nå.

Det gjenstår noe med windowsupdate v.5 og noe rundt deployment

i bedrifts sammenheng.

Dessuten hadde både mozilla , firefox og opera noen

av de samme sikkerhets hull i begynnelsen av måneden som IE hadde.

Ikke glem det .

Personlig er jeg ikke noen IE entusiast .

Men fakta er at IE6 endres "as we speak" og jeg har hatt

den nye versjonen (i beta under sp2) over ett halvt år .

Og ingen spyware/trojans sniker seg inn som postet flere ganger her

lengre .

Jeg postet en link til endringer i IE tidligere , les den og

innse at IE forbedres betraktlig .

Dog mangler features enda (med de kommer..) og

mht. IE's manglende støtte for standarder er jeg enig .

Men som sagt , få opp øynene og innse at det er store forbedringer

i SP2 versjonen .

....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Så kan alle være snill å glemme spyware , activex , scripting manglende sikkerhet i diskusjoner om IE6 .

Da den er oppdatert i disse dager i SP2 .

Nei. Dette er et poeng som bare fungerer halvveis, på samme måte som det tidligere i tråden har blitt forsøkt argumentert for at en tweaket oppdatert IE ikke utgjør noen risiko. IE i hendene på en som er datakyndig blir absolutt et brukbart produkt. IE i hendene på størstedelen av brukerne der ute er stadig like farlig. Du tror da virkelig ikke ALLE kommer til å sette seg ned og patche maskinene sine med SP2?

Dessuten er en god del av de 55 sikkerhets hullene

relatert til windows (ikke browseren i seg selv) som f.eks

remote procedure calls hullene.

Skal man kritisere sikkerhets problemene med IE får man skille

OS / browser .

Helt meningsløst, rett og slett fordi IE er så integrert i OS at de to vanskelig kan skilles.

Ikke glem det .

Interessant at du bruker flertall. Kanskje du kunne tenke deg å utdype noe som nå framstår veldig feilaktig?

Og ingen spyware/trojans sniker seg inn som postet flere ganger her

lengre .

Igjen en feilaktig argumentasjon. Ja, heldige du som har hatt oppdatert IE i flere måneder, heldig du som ikke har fått noe spyware. Men ikke forsøk å ekstrapoler din situasjon til alle andre brukere der ute.

SP2 introduserer mye nytt i IE, hva det har å si vet vi foreløpig ikke. Det er verdt å legge merke til at det allerede er oppdaget et sikkerhetshull SPESIFIKT for IE med SP2. Hva er sannsynligheten for at dette er det eneste?

Jeg er ikke i tvil om at IE blir bedre med SP2 i forhold til sikkerhet. Men det endrer ikke at den tette koblingen som er gjort mellom IE og OS utfra et sikkerhetsperspektiv er helt hårreisende. Arkitekturen rundt ActiveX har likeså helt grunnleggende problemer som slett ikke løses tilfredsstillende i SP2 (tilfredsstillende utfra et ønske om at alle sider som i dag benytter ActiveX skal fungere likt med og uten SP2).

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn å irritere meg litt over posten til mortenj.

Så lenge ikke SP2 er sluppet så synes jeg du er flink som kan vite så mye om hvordan den endelige utgaven kommer til å bli. Det er ikke uten grunn at den er utsatt til neste måned.

F.eks.:

"Nei. Dette er et poeng som bare fungerer halvveis, på samme måte som det tidligere i tråden har blitt forsøkt argumentert for at en tweaket oppdatert IE ikke utgjør noen risiko. " - Hvordan vet du det, koden er ikke ferdig - den kun RC 2.

"Igjen en feilaktig argumentasjon. Ja, heldige du som har hatt oppdatert IE i flere måneder, heldig du som ikke har fått noe spyware. Men ikke forsøk å ekstrapoler din situasjon til alle andre brukere der ute." - han forteller som sin situasjon, og dessuten så lenge ikke noe er klart så synes jeg du er flink som kan fortelle resten at det ikke vil være en realitet for alle.

"Arkitekturen rundt ActiveX har likeså helt grunnleggende problemer som slett ikke løses tilfredsstillende i SP2 (tilfredsstillende utfra et ønske om at alle sider som i dag benytter ActiveX skal fungere likt med og uten SP2). " - Hvis du leser litt så ser du at en av de store forbedringene vil være oppgradering av firewall - og som du burde vite så kan firewalls stoppe ActiveX. Så hvordan vet du at det ikke vil fungere?

mortenj - sier ikke det for å irritere deg, men det er vel lurt å vente til den er ferdig med å kunne fastslå noe?

EDIT:

For de som har et åpen sinn og vil vite litt mer om SP 2 kan dere ta en liten kikk på denne linken: http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...n/winxpsp2.mspx

Endret av ????????
Lenke til kommentar

Ikke glem det .

Kan godt hende, men dei blir fiksa med en gang og en oppdatering blir lansert, istede for MS som må komme med digre ekle service packs på mange store megabytes for å oppdatere en knøttliten browser.

Er ikkje alle som veit at SP oppdaterer IE engang, såå....

Lenke til kommentar
#1: en god del venner av meg, har sett opera hos meg, og sett at "oj, den er jo faktisk en del bedre!". Neste gang eg er på besøk hos dei, så sitter dei også med opera.

:woot:

#2: Marvil: Det "Valget" du snakker om blir for mange om å ha internett eller ikkje, fordi dei ikkje veit at der er andre browsere enn IE. Det er mange som ser at "oj du har jo ikkje internett jo!" fordi eg ikkje har IE ikon på skrivebordet ;)

#1: Er dette normale databrukere som Kari Nordmann, eller folk som kan litt..? (f.x han "hække"vennen din som regjerte gata med å hække min og polerts maskin, bortsett fra at det ikke ble hækket allikevel..)

#2: Microsoft har jo gjort det geniale her da. Folk forbinder IE med Internet, noe som er hele poenget til MS. Snakk om genistrek da.

Og ja; De vet ikke at det finnes flere browsere, men det er ikke IE sin feil. De har brukt en genial markedsføringsteknikk, som har blitt vellykket. Jeg hadde aldri hørt om FF før jeg kom hit. Det er snakk om å markedsføre seg, om å bruke reklame eller annet for å nå rundt til folket. Klart jungeltelegrafen funker, men er på langt nær ikke effektiv nok (i sammenligning med reklame o.l)

Lenke til kommentar
#1: Er dette normale databrukere som Kari Nordmann, eller folk som kan litt..? (f.x han "hække"vennen din som regjerte gata med å hække min og polerts maskin, bortsett fra at det ikke ble hækket allikevel..)

#2: Microsoft har jo gjort det geniale her da. Folk forbinder IE med Internet, noe som er hele poenget til MS. Snakk om genistrek da.

Og ja; De vet ikke at det finnes flere browsere, men det er ikke IE sin feil. De har brukt en genial markedsføringsteknikk, som har blitt vellykket. Jeg hadde aldri hørt om FF før jeg kom hit. Det er snakk om å markedsføre seg, om å bruke reklame eller annet for å nå rundt til folket. Klart jungeltelegrafen funker, men er på langt nær ikke effektiv nok (i sammenligning med reklame o.l)

#1. Først av alt, "hahaha".. Så seriøst: både og. Uansett type databruker, så har han/ho/dei/whatever likt opera bedre.

#2. Seff er det genialt, men det forandrer ikkje saken om at veldig mange hadde likt en anna browser bedre om dei visste om dei og fikk prøve ;)

Lenke til kommentar

Ikke glem det .

Kan godt hende, men dei blir fiksa med en gang og en oppdatering blir lansert, istede for MS som må komme med digre ekle service packs på mange store megabytes for å oppdatere en knøttliten browser.

Er ikkje alle som veit at SP oppdaterer IE engang, såå....

Hva med den oppdateringen som nettopp ble lansert til opera? Det sikkerhetshullet hade værtder siden 7.23. *whammo*

Lenke til kommentar

Genial, ja - men kanskje en smule tvilsom: http://news.com.com/2100-1001-221353.html (Mulig at linken redirekter)

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
#1. Først av alt, "hahaha".. Så seriøst: både og. Uansett type databruker, så har han/ho/dei/whatever likt opera bedre.

#2. Seff er det genialt, men det forandrer ikkje saken om at veldig mange hadde likt en anna browser bedre om dei visste om dei og fikk prøve ;)

Så du vet hva rundt 5 mill. nordmenn hadde likt av browsere? Jeg liker ikke Opera, og jeg vil klassisifere meg som en Ola nordman med nerdete tendenser.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke annet enn å irritere meg litt over posten til mortenj.

Irritere deg må du gjerne gjøre. Men pass nå gjerne på framover at du tenker over hva du svarer på.

Så lenge ikke SP2 er sluppet så synes jeg du er flink som kan vite så mye om hvordan den endelige utgaven kommer til å bli. Det er ikke uten grunn at den er utsatt til neste måned. <snip> Hvordan vet du det, koden er ikke ferdig - den kun RC 2.

Du misforstår helt grunnleggende. Poenget er ikke hvorvidt SP2 løser ALT, poenget er at langtfra alle XP-brukerne kommer til å oppdatere til SP2. Og hva med alle Windows-brukerne som IKKE BRUKER XP engang?

han forteller som sin situasjon, og dessuten så lenge ikke noe er klart så synes jeg du er flink som kan fortelle resten at det ikke vil være en realitet for alle.

Det må han gjerne fortelle. Men la ham også fremstille det som det personlige det er og ikke som noe som burde gjelde universelt for alle.

Hvis du leser litt så ser du at en av de store forbedringene vil være oppgradering av firewall - og som du burde vite så kan firewalls stoppe ActiveX. Så hvordan vet du at det ikke vil fungere?

At hva ikke vil fungere? At det eksisterer nettsteder/intranet med funksjonalitet i dag som ikke kommer til å fungere i SP2 er kjent allerede. Så hva spør du om?

mortenj - sier ikke det for å irritere deg, men det er vel lurt å vente til den er ferdig med å kunne fastslå noe?

Jeg kan ikke se at noe av det jeg skrev er i nærheten av å være avhengig av kunnskap om hvordan SP2 blir eller ikke blir: SP2 endrer ikke forholdet mellom IE og Windows. SP2 endrer heller ikke at IE bruker ActiveX. SP2 kommer ikke til å bli tatt i bruk av alle XP-brukere (ennå i dag er det tross alt langt fra alle som har tatt i bruk SP1). SP2 har ingen betydning for de som ikke bruker XP.

Lenke til kommentar

Så du vet hva rundt 5 mill. nordmenn hadde likt av browsere? Jeg liker ikke Opera, og jeg vil klassisifere meg som en Ola nordman med nerdete tendenser.

Les ka eg skriver, Lautsprecher:

#2. Seff er det genialt, men det forandrer ikkje saken om at veldig mange hadde likt en anna browser bedre om dei visste om dei og fikk prøve

- betyr ikkje "alle"

Lenke til kommentar

Dude, slik kan vi holde på lenge! Du vet ikke hvordan SP2 blir og hva den vil begrense. Det at ikke alle vil oppgradere til den er en annen sak - og det har du rett.

"Men la ham også fremstille det som det personlige det er og ikke som noe som burde gjelde universelt for alle."

Det er jo nettopp det han gjør, han sier hvordan det er hos han. Og så lenge vi ikke vet hvordan den endelige utgaven blir så kan vi IKKE si at det ikke vil være et faktum for de som oppgraderer.

Når du begynner å snakke om Active X arkitektur så forventer jeg at du kan Active X. Active X er ikke farlig, generelt. Det er funksjonene, og dersom man begrenser de vil ikke Active X kunne gjøre noe. Setter du sikkerheten høyt nok i browseren så vil den ikke godta active X i det hele tatt.

Så hva du mener med "SP2 endrer ikke forholdet mellom IE og Windows" skjønner jeg ikke i det hele tatt.

Jeg kan gjerne forklare litt. IE henter og sender kun info og fremstiller det. Funksjoner som Active X linker IE og OS funksjoner. Via active X kan en til og med slette filer på maskinen. Når du setter opp en firewall så kan den hindre at det er mulig, det sammen med sikkerhetsnivået i browseren. Så når du hindrer denne kommunikasjonen vil ikke den linken finnes.

Når det gjelder "ormehull" er det en litt annen sak, vanligvis gir ikke et slik hull så "ubegrensede" muligheter og blir fort tettet.

Som sagt, ønsker ikke å irritere deg - så lenge SP2 ikke er ferdig kan noen vansklig si hva den vil gjøre og hva den ikke vil gjøre.

Lenke til kommentar

Igjen presiserer jeg at jeg heller benytter Opera enn IE6 .

1. Nei. Dette er et poeng som bare fungerer halvveis, på samme måte som det tidligere i tråden har blitt forsøkt argumentert for at en tweaket oppdatert IE ikke utgjør noen risiko. IE i hendene på en som er datakyndig blir absolutt et brukbart produkt. IE i hendene på størstedelen av brukerne der ute er stadig like farlig. Du tror da virkelig ikke ALLE kommer til å sette seg ned og patche maskinene sine med SP2?

: Jeg vil anta at de fleste ønsker å oppdatere OS'et sitt med siste

ServicePack ( gjør ikke alle det og har gjort det både med w98/ME/2000/xp ..? )

De som lar være har jeg en følelse av er de med piratkopiert versjon .

2. Helt meningsløst, rett og slett fordi IE er så integrert i OS at de to vanskelig kan skilles.

: Kan tildels være enig her , men starten av denne tråden er

relatert til IE som browser .

Flere av disse sikkerhets hull ville vært der med annen browser også .

3. Interessant at du bruker flertall. Kanskje du kunne tenke deg å utdype noe som nå framstår veldig feilaktig?

:

Opera 7.X

http://secunia.com/product/761/

Opera 6.X

http://secunia.com/product/81/

Mozilla Firefox 0.X

http://secunia.com/product/3256/

Mozilla 1.6

http://secunia.com/product/3101/

Mozilla 1.7.X

http://secunia.com/product/3691/

Poenget er at det ikke er kun IE som har hatt kritiske feil .

Noe som mange kanskje har hatt intrykk av .

4.Igjen en feilaktig argumentasjon. Ja, heldige du som har hatt oppdatert IE i flere måneder, heldig du som ikke har fått noe spyware. Men ikke forsøk å ekstrapoler din situasjon til alle andre brukere der ute.

SP2 introduserer mye nytt i IE, hva det har å si vet vi foreløpig ikke. Det er verdt å legge merke til at det allerede er oppdaget et sikkerhetshull SPESIFIKT for IE med SP2. Hva er sannsynligheten for at dette er det eneste?

Jeg er ikke i tvil om at IE blir bedre med SP2 i forhold til sikkerhet. Men det endrer ikke at den tette koblingen som er gjort mellom IE og OS utfra et sikkerhetsperspektiv er helt hårreisende. Arkitekturen rundt ActiveX har likeså helt grunnleggende problemer som slett ikke løses tilfredsstillende i SP2 (tilfredsstillende utfra et ønske om at alle sider som i dag benytter ActiveX skal fungere likt med og uten SP2).

: Bla tilgangen/bruk av activex er og blir et kompromiss .

Med web sider med activex innhold som online virus scannere o.l

er man nødt til å benytte IE .(eksempelvis trends housecall)

SP2's IE gjør det svært vanskelig med "blinde" installasjoner

av kontroller. Men som du påpeker kan man fremdeles installere

slike.

Add-on management lar brukeren selv gi tilgang til / blokkere

Browser help objects(BHO's) , ActiveX controls , Toolbar extensions , Browser

extensions . Dog ikke avistallere de (som er dårlig i SP2 av MS) .

Jeg førsøker IKKE å overbevise noen om noe som helst.

Men istedet belyse fakta om IE igår og IE imorgen .

Skal man skrive en artikkel om IE bør man informere om ting som

rettes/bedres i kommende SP .

I stedet for å oversette deler av endringer poster jeg istedet

linken til change dokumentet for web browsing i SP2 ,så kan

de som ikke har satt seg inn i endringene gjøre opp sin egen mening.

http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...n/sp2brows.mspx

Igjen presisere at jeg ikke er tilhenger av IE som browser

men noen ganger må den benyttes uansett om jeg vil eller ikke .

Som avslutning kan jeg si meg enig at IE ikke er perfekt og at det fremdeles

er langt igjen til den er på nivå med flere andre browsere .

OS'et i sin helhet sine sikkerhets hull og risker som har vært og fremdeles

sannsynligvis er der er foraktlig , men det ser ut til at MS har fått ut

fingeren i det siste og satser mye ressurser for sikkerhet .

SP2 er ikke så mye en funkjons oppdatering men sikkerhet , og

det samme gjelder win2003's kommende oppdatering og det er jo til

vår alles fordel (dvs. vi som benytter windows)

Jeg vil gi en bitteliten liten thumbs up for MS for det de gjør med SP2

selvom det er en del som gjenstår .

.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...