Gå til innhold

Artikkel om Internet Explorer

Anbefalte innlegg

Funker jo den.. Sier meg egentlig enig med sat, har ingenting imot en skikkelig artikkel så lenge den er saklig og underbygger påstandene. Det du må passe på her er at du framstiller det saklig, ikke med en sånn innstilling at du ikke takler IE. Tittelen på siden passer seg ikke.

Selv om jeg er en IE-tilhenger, så kan jeg informere om at det finnes noen faktafeil i artikkelen. IE har vel ikke 95% av brukerne..? 82% elns ?

På den annen side, så vil jeg mene at å legge til en del prevantive midler vil være på sin plass. Mange vegrer seg for å bytte browser, og hvorfor ikke da hjelpe de med å liste opp en del programmer..? Jeg har alltid brukt IE, men har aldri hatt noen av de problemene du forteller om. Tror det har med at jeg har en del programmer kjørende som hindrer litt av dette. På den annen side, så har jeg ikke funnet noe jeg mangler i IE.. (bortsett fra den live css-redigering-greia i FF)

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tittelen er endret.

IE har, i følge den ledende siden for nettleser-statestikk, 95% til sammen. IE 6 må da ha 82% ?

Jeg er som sagt ikke ferdig, og jeg har tenkt til å vise frem en håndfull av bedre nettlesere ;)

Mangler i IE er blant annet full PNG-støtte. Og grunnen til at du ikke ser dette som en mangel, er at du ser internett gjennom IE. Vi ser internett gjennom nettlesere som støtter standarer. IE er blant de få som ikke støtter PNG fullt ut. Det er som om IE styrer internett og hva som er tilatt og ikke.. Grrr... og så er det den box-modellen i css. IE er et helvete for oss "webdesignere".

Lenke til kommentar

For at en slik artikkel skal være spennende i det hele tatt blir det ganske feil å gjennom hele artikelen mene at IE er virkelig dårlig. IE har mange bra sider og dette burde absolutt trekkes frem.

Artikelen blir for kjedelig da det er helt åpenbart et den kun er med for å slakte MS IE, og kun fokuserer på ulempene. Selv om jeg er meget fornøyd med IE så har jeg ikke noe i mot en slik artikkel - for dersom folk skulle begynne å bruke alternative browsere vil det mest sannsynlig føre til at IE blir bedre.

Du må heller ikke glemme at de aller fleste bruker IE, statistikken er litt varierende. Ta en kikk på disse to artiklene

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=234685

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Der går det klart frem at de alle fleste bruker IE, og hadde den vært så ekstremt dårlig hadde ingen brukt den. Dersom du har planer om å begynne mer proft som webdesigner og du skal selge sider vil det ikke være et særlig lurt triks å ikke lage den IE kompatibel.

Du snakker videre om standarder, da må du pressisere hva du mener med standard. Når kanskje mellom 80% og 95% bruker IE er det vel ganske mange som vil påstå at det er IE som er standard.

Dersom artikelen skal være seriøs er det absolutt på plass at du kommenterer at det er hackere som ødelegger veldig mye for IE, og nevner at det er utrolig mange flere som hacker alt som har med MS å gjøre og beskytter open source programmer.

Ønsker ikke å starte en stor diskusjon her på forumet, bare påpeker ting du elegant hopper over å diskutere - ting som ødelegger troverdigheten til artikelen.

Lenke til kommentar
Oki, Jonas. Jeg kan gi deg en liten utfordring. Installer Mozilla Firefox, og sett deg godt inn i den. Installer de extensions du vil. Bruk den som din hovedbrowser i tre uker. DA kan du komme tilbake og argumentere/kverulere for hvorfor IE er bedre.  :yes:

Avslag er å innrømme sin egen ignoranse. :)

Jeg kommer tilbake fra ferien, og til min egen pc i morgen. Sitter med min søsters laptop og den har jeg ikke i 3 uker.

Da innstalere jeg det ;)

Lenke til kommentar
"(..) og hadde den vært så ekstremt dårlig hadde ingen brukt den. "

Poenget er at IE hittil har fulgt med Windows, og mange vet rett og slett ikke at de har noe alternativ, og vet derfor heller ikke om mangler, heller ei bra funksjoner i andre browsere.

Poenget er enkelt, og jeg regner med at du forstår det. Ikke kveruler for å kverulere. Det er faktisk mange brukere som er fornøyd med IE.

Lenke til kommentar

Grunnen til at man bruker IE i dag er på grunn av Microsofts glimrende markedsføringspolitikk og IEs intregrering i operativsystemet. Man slipper dermed ikke unna... og folk tenker ikke mer over det. Jeg har venner i klassen som tror at Internet Explorer er Internet. Og at MS fant det opp.

Lenke til kommentar
"(..) og hadde den vært så ekstremt dårlig hadde ingen brukt den. "

Poenget er at IE hittil har fulgt med Windows, og mange vet rett og slett ikke at de har noe alternativ, og vet derfor heller ikke om mangler, heller ei bra funksjoner i andre browsere.

Poenget er enkelt, og jeg regner med at du forstår det. Ikke kveruler for å kverulere. Det er faktisk mange brukere som er fornøyd med IE.

Han kverulerer ikke bare for å kverulere. Fordi mange er fornøyd med IE, behøver ikke å bety at de ikke hadde blitt mer fornøyd med en annen nettleser. Det at det følger med Windows gjør at mange ikke vet at det finnes alternativer engang.

Lenke til kommentar

Jonas: Du er en vanvittig kverulant. Det er heilt objektivt å sei at IE er en dårligere nettleser enn f.eks Opera og Mozilla(/FireBird)

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=269216&st=0 <= Her har det komt en del kloke svar.

????????: Grunnen til at så mange bruker IE, og er veldig fornøyd med den - er at det er standard installert nettleser på verdens mest omsatte OS for privatmarkedet.

Det finst også dei som trur at Internet explorer "er internett", og ikkje har anelse om ka en nettleser er.

Eller, folk har ikkje prøvd andre ting. Mange andre nye browsere er fantastisk masse bedre enn IE.

Eg var sjøl opphengt i IE før, og kunne aldri tenke meg å bytte browser, men eg prøvde opera littegrann, og vennte meg til den.. etterkvert så har eg brukt den uten å tenke meg om, og har ikkje brukt IE til noke anna enn å teste sider i i det siste.

Endret av arve87
Lenke til kommentar
"I've Tried'em'all".

Nevn i fleng. :roll:

Netscape, Opera, 3*mozilla, My-ie2(elns),Konqueror(Linux though), og likte INGEN av dem.

Gammel vane vond å vende? Hvis det er tilfelle, så kanskjde denne faller i smak: http://www.opera.com/startup/customize/

Og husk, 5 minutter er ikke nok.

Klarte å tvinge meg til å bruke de røti browser'ne ca. en time om dagen i en uke for hver av dem. Uferdige/ubrukelige/ugne browere alle sammen.

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål, msblast er vel ikke avhengig av IE for å kunne installere seg på maskinen?

Nei. Dette var en tabbe av meg. Etter litt research på Symantec.com skyldes det OSet, men IE er jo en del av windows, så.. he-he.. Men det er fjernet fra artikkelen i hvert fall. :blush:

Lenke til kommentar

Den som nenvte standarder: For at internett skal være tilgjengelig for alle, og for at et selskap ikke skal ta over det hele (he-he), pluss _MYE_ annet, så er W3C dannet: http://www.w3.org/

"The World Wide Web Consortium (W3C) develops interoperable technologies (specifications, guidelines, software, and tools) to lead the Web to its full potential."

W3C står for blant annet HTML-, CSS-, og XML-standardene. Som tidligere nevnt, kan disse standardene betraktes som kjøreregler, og her kjører Internet Explorer på rødt... uten at vi kan gjøre noe. Monopol på internett? Nei, takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...