Gå til innhold

Huskeliste ang. resetting av maskin.

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som kan gi meg en seriøs og oversiktlig liste over ting som jeg må huske når jeg skal "ta livet av maskinen til kjæresten min for så å starte alt på nytt", mao nytt OS osv osv..?

På forhånd takk, har ikke lyst til å sitte der med morens maskin i sju stein. :blush:

Edit: Skriveleif.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste utganspunktet vil du ha vist du har flere partisjoner, slik at du kan legge alt du skal spare på over på en egen partisjon. Da kan du formatere den andre hvor du har tenkt å installere det nye OS.

Akkurat hva du skal spare på må du nesten finne ut selv, men ting som addressebok, mail, favoritter, dokumenter osv.

Last ned nyeste nettverksdriver før du formaterer.

Skal du installere helt fresh, er det viktig at du formaterer partisjonen, ellers vil det alltid ligge igjen noe grums fra forige OS.

1. Partisjoner

2. Ta backup på det du ønsker å spare

3. Nettverksdriver

4. Formater Partisjonen du skal installere OS på

5. Installer OS

6. Legg inn netverksdriver

7. Last ned øvrige drivere (det er lurt å ha de nyeste driverne, bruk f.eks AIDA 32 dersom du er usikker på komponenter)

8. Office, Antivirus

9 Win Update, Office Update

10. Øvrige Programmer.

Endret av Folo
Lenke til kommentar

må jammen si, at du er dårlig til å formulere spørsmål.

Siden jeg legger merke til at det er maskinen til din mor så er det sikkert en dell eller compaq eller noe slikt, derfor må ta brenne ut alle driverene som ligger i pc`en. ta backup av alt det din mor trenger. og.. last ned evt en oppstarts diskett på www.bootdisk.com ... tror det var alt trenger vel å ha OS-disken klar forran deg med en slik en "serial-key" og drivere seff, og programvare du skal installere.

Lenke til kommentar

Siden det dreier seg om "maskinen til kjæresten", så antar jeg at det er en eller annen form for Windows det dreier seg om.

Først må jeg si at hvis du har tenkt å utvide diskplassen i maskinen i nærmeste fremtid, så er det du må kjøpe og sette inn en ny harddisk. Da kan du installere og herje så mye du vil på den nye disken uten å være redd for å slette noe viktig fra den gamle installasjonen.

Det er nemlig så utrolig lett å glemme en eller annen fil som du bare må ha med deg fra den gamle installasjonen. Alle dokumenter og lignende er som regel lett tilgjengelige, så de får du med deg. Men Windows og annen MS-software har en lei tendens til å legge viktig og nødvendig informasjon på utilgjengelige steder. Noen eksempler er:

• Windows Media Player legger helt nødvendige sertifikater godt bortgjemt. De må eksporteres særskilt fra den gamle installasjonen, og deretter importeres i den nye.
  • Enkelte mail-programmer fra MS legger mail-arkivene dypt nede i windowsinstallasjonen.
  • Sertifikater for krypterte filer i Windows må også tas spesielt hånd om, ellers mister du de filene for alltid - selv om du husker å sikkerhetskopiere dem til en annen NTFS-partisjon.

Et annet viktig poeng når du installerer Windows på nytt: IKKE la maskinen være tilkoblet Internett! Helst ikke det lokale nettverket heller i den grad det er mulig. MSBlaster og andre virus herjer vilt der ute og sier ikke nei takk til nytt blod. Hvis du allikevel må være koblet til Internett, så ta de nødvendige forhåndsreglene og bruk for all del beskyttelse (les: hardware-brannmur med riktig portblokkering).

Med mindre maskinen skal kjøres bak en riktig konfigurert hardware-brannmur du stoler på, så bør du også laste ned service packs og andre kritiske hot fixes på forhånd og brenne disse på en CD. Slik kan du sikre den nye installasjonen mot ulumskheter før den kobles til nettet.

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...