Gå til innhold

Lage backup-partisjon av partisjon.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 200 GB WD . Formatert i NTFS.

Jeg har partisjonert den:

C: 22,4 (Windows)

D:81,9 (Lagring)

E:81,9 (Tom)

Det jeg vil, er at den tomme E: partisjonen skal automatisk kopiere alle filene som kommer på D som en backup partisjon i tilfelle noe skulle gå galt med D.

Noen som har noen forslag til program?

Takker for hjelpen. :hmm:

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg har en 200 GB WD . Formatert i NTFS.

Jeg har partisjonert den:

C: 22,4 (Windows)

D:81,9 (Lagring)

E:81,9 (Tom)

Det jeg vil, er at den tomme E: partisjonen skal automatisk kopiere alle filene som kommer på D som en backup partisjon i tilfelle noe skulle gå galt med D.

Noen som har noen forslag til program?

Takker for hjelpen. :hmm:

:w00t:

Flott at du tenker backup, men hadde jeg vært deg ville jeg satset på en ekstra intern disk som backup til den første. Om hoveddisken havarerer, vil du ha dine data inntakt på disk 2. I tillegg vil ikke både orignaldata og backupdata gå tapt om partisjonsinformasjon blir ødelagt.

Alternativt kan du tenke på en ekstern USB/Firewire disk. Ta backup med jevne mellomrom og oppbevar disken uten tilkopling til strømnett eller andre maskiner. Da er du i tillegg sikret mot at lysverkets blå karameller sniker seg inn å griller data.

Lenke til kommentar

Jeg startet backup med den som var intergrert i windows.

Men jeg må spørre, neste gang den tar backup, velger den ALLE filene igjen og tar backup av alt, eller velger den bare de nye filene og resymerer til backup filen?

Edit: Jeg avsluttet prosessen fordi jeg tenkte alt dette lagres jo bare til ei fil. Hva om denne filen blir korrupt?

Jeg tror jeg innstiller meg selv til å kopiere alt nytt som kommer fra D til E hver uke. :)

Takk for hjelpen uansett

Endret av Kilko
Lenke til kommentar

Kilko: Om harddisken din kræsjer så kræsjer både C: D: og E: samtidig. Da hjelper det lite om du har backup på den kræsjede disken.

Hør på abjork angående tipset om å ha alle data på to fysisk adskilte harddisker og helst uten at begge er koblet inn i samme PC samtidig. (Da sikrer du mot lynnedslag) Men for å sikre deg mot brann, tyveri og oversvømmelse også så bør du også oppbevare disken et helt annet sted. F.eks backupen hjemmefra kan lagres på kontoret. Tipset om ekstern disk med USB2.0 eller Firewire er en praktisk måte å løpse dette på. (Selv kobler jeg fysisk inn og ut disken for hver gang og oppbevarer den på kontoret, men jeg vurderer sterkt et USB2.0/firewire-kabinett for å gjøre det hele mye enklere.)

Lenke til kommentar

Hvis disken ryker, så ryker jo alle partisjonene...

Istedetfor å dobbeltlagre data på samme disken, ville jeg heller kjøpt en likedan disk til og kjørt dem i RAID, evt. ta backup på annet vis.

Jeg ser du skriver at lommeboka er tynn, men 2 disker er absolutt å foretrekke. Personlig ville jeg følt meg dum dersom disken ryker og backup ligger på samme disken :ermm:

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Du skriver du har 1 stk 200GB-disk. Denne koster sikkert rundt 12-1300kr nå for tiden. Da hadde det vært lurere om du heller hadde valgt 2x120GB (til omentrent samme pris) slik at du hadde muligheten for en skikkelig backup.

men men.. Det er nok etterpåklokskap.

Lenke til kommentar

Hvor mye data er det snakk om å ta backup av ?

Løsningen din kan jo kansje være en noe mindre IDE disk fra 40-120GB disse ligger i følge HW-prisguide fra 400 og oppover mot 6-700 for en 120GB disk

Det er desverre som de over sier, at backup liggende på samme disk som "orginalen" er ikke til mye hjelp om uhellet skal være ute.

Hvis uhellet en dag skjer, tror jeg du ikke kommer til å angre å at du investerte i en annen "backup-løsning" men det spørs jo selvfølgelig hvor viktig filene er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...