Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skjøte TP kabel

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et skjøtestykke, men uansett om jeg bruker krysset eller vanlig kabel, så funker det ikke. Må kabelen lages på en bestemt måte for at det skal virke eller? Hadde 2 skjøter liggende, men siden de var gamle dro jeg og kjøpte et nytt. Men funker som sagt ikke...

Det er mellom en hub og en bærbar PC skjøten skal brukes. Virker fint når man ikke bruker skjøten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av disse skjøtestykkene er beregnet for analog- og/eller ISDN-telefon. Da er ikke alle åtte lederene brukt, og ubrukelig for nettverkskabel.

Har selv brukt et skjøtestykke ved et par tilfeller, uten problemer. Er ikke optimalt, men skal normalt fungere. Har du sjekket begge de to kablene du skal koble sammen? Det skal ikke brukes krysset kabel mellom en HUB og et nettverkskort, så begge de to kablene du skal skjøtes sammen skal være av ukrysset type.

Når det er sagt, så koster et skjøtestykke nesten like mye som en 10 meters kabel. Hvor lang kabel trenger du mellom HUB og PC? Er det verdt problemene?

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Da kan du bruken den, 8 betyr i denne sammenhengen 8 poler som er 8 ledere som i en nettverkskabel. Ikke optimalt men det fungerer

Hva mener du med at det ikke er optimalt?

Edit: Fant feilen. Har en såkalt "orginalkabel", dvs. en kabel som er kjøpt ferdig laget. Har alltid stolt på slike, men da jeg prøvde å sette den mellom PC`en og hub`en skjedde det ingenting. Laget derfor enda en vanlig TP selv. Vips! Så funket det med skjøten også :w00t:

Moralen er: Ikke stol blindt på en orginalkabel! :tease:

Endret av jering
Lenke til kommentar
Hva mener du med at det ikke er optimalt?

Edit: Fant feilen. Har en såkalt "orginalkabel", dvs. en kabel som er kjøpt ferdig laget. Har alltid stolt på slike, men da jeg prøvde å sette den mellom PC`en og hub`en skjedde det ingenting. Laget derfor enda en vanlig TP selv. Vips! Så funket det med skjøten også :w00t:

Moralen er: Ikke stol blindt på en orginalkabel! :tease:

Det er STORT signaltap i sånne skjøtestykker.

Men hvis du faktisk har muligheten til å lage kabler sjøl, hvorfor har du ikke bare lagd en som er lang nok?

Lenke til kommentar

jeg syns den beste måten å sjekke signalet over en TP-kabel er med en linuxmaskin (eller UNIX) og så kjøre ping -f og en maskin på andre enden av kabelen. ping -f(lood) kaster ut så mye pakker at du får full belastning på kabelen, og da begynner kabelen gjerne å slite veldig.....

Det kan nok hende at du vil merke forskjellige kvalitet på kabelen ut i fra 10/100/1000Mbit og half/full duplex (om du kjører HUBer så er det vel gjerne 10Mbit half duplex, noe som du sjeldent får store problemer på)

Lenke til kommentar
Pinger på 1ms da....hvordan merker man signaltapet?

Fatter`n som skulle ha to kabler med skjøt, har ikke spurt hvorfor. Kanskje bedre å anbefale en lang kabel.

I et skjøtestykke er impedansen forskjellig fra kabelens karakteristiske impedans. Dette forårsaker refleksjoner, slik at signalet mister styrke. I tillegg kan det reflekterte signalet forstyrre mottak, slik at du får pakketap.

Du vil (kanskje) merke det hvis du har lang kabel, og mye trafikk. Det vil da gå tregere enn forventet.

Forresten, en TP-kabel kan maks. være 100m. Jeg vil betegne en kabel på over 60m som lang.

Her står det litt om refleksjoner:

http://www1.us.dell.com/content/topics/glo...s=04&l=en&s=bsd

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...