Mira Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Har (snart) to PCer i huset og har tenkt å sette opp et lite LAN-netverk. Det skal deles skriver, og nettverket skal i første omgang brukes til det. Er også viktig at det er raskt og har stor båndbredde, da det skal spilles mye på LAN mellom de to PCene. I tilleg blir den ene PCen lagringsplass for mange store filer. Det er ca 30m mellom pcene, kanskje litt mer siden det er en trapp i mellom. Har generelt veldig lite greie på nettverk og lurer da på følgende: - Hva trenger jeg? - Hvilke kabler skal jeg kjøpe? - Noe jeg trenger å vite? Lenke til kommentar
Pysj`n Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) Er vel to muligheter du kan gå for her. 1. Krysset tp-kabel imellom datamaskinene. Da trenger du ikke noe hub/switch. Ulempen er at det kan ikke bygges ut med flere datamaskiner senere. 2. TP-kabel med switch imellom. Enkel og utvide hvis du skal koble til flere nettverksenheter. På begge maskinene trenger du nettverkskort. Disse pleier og være veldig billige. Når det gjelder hvilken type kabel du skal bruke, ville jeg gått for Cat5. Begge alternativene kan kjøres på 10/100mbps Jeg ville gått for alternativ 2. Linker: Kabel Switch Nettverkskort Edit: Skriveleif Endret 19. juli 2004 av Pysj`n Lenke til kommentar
Lyder85 Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) Jeg ville gått for denne Trådløs ruter + 4-portssvitsj Brannveggbeskyttelse print server Da kan du koble printeren til routeren. Da slipper du å ha på pcen som er koblet til printeren, for å skrive ut fra den andre. Husk: Netverkskort TP-kabel Endret 19. juli 2004 av Lyder85 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 jeg ville gått for denne da den er laget for nettopp slike som deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå