Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ekstern antenne til TopCom accesspunkt

Anbefalte innlegg

Må forsterke signalene fra accesspunktet mitt, og har lest utrolig mye rundt her nå.

Har sett at en kan kjøpe mange forskjellige antenner. noen mener at en burde bruke produkter fra samme produsent, andre ikke. Den trådløse ruteren jeg har, kan du lese om her: Elkjøp

Noen fine forslag til hva jeg kan bruke?

Får signal i etasjen under, men i andre enden av huset er det ingenting.

I min egen leilighet, har jeg et flott og stablit nett oppe å går!

Burde jeg bytte router? Den er nok ikke den beste på markedet har jeg skjønt :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ellers er fornøyd med routeren, og det er et tilkoblingspunkt for ekstern antenne, så er det ingen grunn til å skifte router. Det mange ikke er klar over, er at antennene på de fleste routere er av type rundstråle (omni directional). Dette betyr at de sender i en sirkel, med noen graders spredning, ikke i en "kule". M.a.o. dårlig dekning over spissen og under foten av antennen. Det betyr at de er avhengig av stillingen på antennen for hvilket område de dekker. Jeg ser også at din router har kun en antenne, med begrensningen dette medfører.

Du er ikke avhengig av å kjøpe antenne fra samme produsent som routeren. Men du er avhengig av å finne ut hvilket type kontakt for tilkobling av ekstern antenne din router bruker. Og du bør også finne ut om du er best hjelpt med en rundstråleantenne til, eller en retningsbestemt antenne (directional eller sector). Dette finner du ut ved å finne ut hvor stor vinkel på sendeområde du trenger for å dekke det aktuelle arealet. Sjekk dokumentasjonen på aktuelle antenner. Hvilken forsterkning du trenger for å dekke arealet er også viktig.

Lenke til kommentar

På noen routere er det et tilkoblingspunkt for ekstern antenne internt. Men det betyr at du må modifisere routeren, noe som gjør at du mister garanti/reklamasjonsrett. Foreslår du selger routeren, og kjøper en annen med utgang for ekstern antenne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...