Gå til innhold

PC'n starter ikke: HK - kabinett konflikt

petterg

Anbefalte innlegg

Skriver dette i håp om at det kan hjelpe andre som opplever at maskina er helt død når de trykker på power.

Nå har jeg kasta bort en halv dag på å feilsøke PSU og HK.

Maskina starta ikke - helt død. Ingen vifter starta, ingen leds på hk lyste. Satt PSU i en annen maskin, og den funka.

Tok ut all hardware untatt hk, skjermkort, ram, cpu og psu - helt dødt.

Målte power switch med ohm-meter - den funka.

Prøvde for sikkerhets skyld å sette hk (med ram + cpu) og psu i et annet (likt) kabinett - dødt.

Regna da med at hk hadde tatt kvelden, men neida. Å bruke binders til å kortslutte pinnene på hk slik power switchen normal skal gjøre fungerte!

Prøvde for morroskyld et annet hk i begge kabinettene, og det funka. Så det er altså en konflikt mellom kabinettet (power switchen) og hk!

Prøvde også bytte om power og reset knappene, men neida.

Binders er det eneste som funker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Det høres ut som om du ikke har montert kontakten til bryterne riktig på hovedkortet. Har gjort den tabben selv ;) Det er lett å bomme med en pin.

Lenke til kommentar

Når jeg treffer med bindersen så tyder det på at jeg bruker de rette pinnene. Tok bryteren fra et knust aopen kabinett (som har vært på flytur i koffert) så alt er operativt nå.

Syns likevel det er snodig at en bryter som funker på andre hk ikke skal funke på dette hk.

Kabinettet er av ukjent merke. HK er Asus cuv4x.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det er rett kontakt på kabinette ditt. Har sett noen rare pow_on ledeninger på mini itx.

Målte med ohm-meter. Det var 8,5 ohm med kanppen trykket inn. Burde jo ha målt en annen for å sammenligne... få gjøre det i morra. Satser på at det er riktig ledninger når de er merket "pwr sw" og ohm-meteret gir utslag.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei - en bios oppgradering løste problemet!

Det var faktisk en kjent bug med den biosen som lå der. Med buggen ville man måtte holde powerknappen inne i opptil 2 minutter(!) før hk startet dersom det ikke var "null-motstand" i powerswitch kretsen. (dvs helt støvfritt i bryteren og ledninger som er for korte.)

Jeg prøvde selvsagt aldri å holde knappen lenge nok inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...