Zic0 Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Skal reinnstalere windowsen og har fått høre at brannmur kan ikke være så verst i det du plugger inn nettverkskabelen for å unngå virus/trojan/ormer. Er det noen som har forslag til noen enkle brannmur? Jeg vil helst slippe og svare ja og nei på alle ting som skal på nett... Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 ja, men her på forumet må du først svare ja eller nei på en ting:p skal den være gratis eller ikke? jeg har ikke noe særlig å komme med når det gjelder gratis firewall, men har en hel skokk med forslag som koster penger Norton Internet Security (koster peng) (antivirus og firewall i et) PC-Cillin (koster penger) (antivirus og firewall i et) zone alarm (tror det finnes en gratis versjon av denne, er ikke sikker) sygate firewall (koster penger) ja dette var da noen brannmurer som jeg kom på. alle disse kan man laste ned 30 dagers trail av, slik at du kan prøve den. lykke til. Lenke til kommentar
stout Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Norton Internet Security (koster peng) (antivirus og firewall i et) zone alarm (tror det finnes en gratis versjon av denne, er ikke sikker) Glem dem, for din egen skyld... PC-Cillin har jeg ikke hørt så mye om. Sygate skal visstnok være bra. Min personlige anbefaling er at du prøver gratisversjonen av Agnitum Outpost Firewall, så kan du eventuelt oppgradere til Pro hvis du føler kallet. Da jeg gjorde mine egne undersøkelser for en ukes tid siden, fikk jeg inntrykket av at Sygate, Outpost og Keiro var de mest populære programvare-baserte brannmurene blant folk med peiling. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Norton og zonealarm har jeg hatt bare dårlige erfaringer med. TRend internet security (pccillin) er ett glimrende antivirus program med en brukbar brannvegg som er lett og konfigurere synes jeg. Jeg bruker det selv. Finnes sikkert like bra/bedre alternativ der ute. Lenke til kommentar
Svin Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Er det noen som har noen erfaringer med Sygate? Installerte den i går, ettersom ZoneAlarm fikk maskinen til å henge seg (måtte slette den i safe mode for i det hele tatt å kunne starte...) Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 sygate firewall (koster penger) Sygate er gratis for privatpersoner. Det var ihvertfall det for et par måneder siden. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 ja, sant nok, men jeg sa ikke noe om hvem som var bra eller ikke. personlig liker jeg PC-Cillin best. den ruler verden. har kjørt mye Norton igjennom tidene, alle versjonene fra Norton 2000 til 2004 ja seff Internet Security også da. men da jeg ikke har NIS 2004 på engelsk så gikk jeg heller over til Pc-Cillin 2004. denne er mye bedre og mye lettere å konfiguere faktisk. og viktigste av alt, den krasjer ikke og bruker også lite minne. sygate firewall bruker jeg i den andre Windowsen min, men der skal jeg gå over til Outpost firewall eller hva den no heter, og skal jeg bruke NOD32, men aldri om jeg bytter ut PC-Cillin i Windows 2000 iallefall. denne har alt jeg trenger+ litt til. Lenke til kommentar
Svin Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 sygate firewall (koster penger) Sygate er gratis for privatpersoner. Det var ihvertfall det for et par måneder siden. Var iallefall gratis i går. Pro versjonen koster riktignok penger. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 ja, jeg skrev jo at alle programmene jeg hadde listet opp kunne lastes ned som trail. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Ja, men det er der du tar feil. Sygaten er gratis for privatpersoner. Altså, ikke trial. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 ok, den er grei, det visste jeg ikke for selv har jeg bare brukt Pro versjonen. nå kommer jeg ikke til å bruke den så mye, så jeg går heller over til Outpost Firewall istede. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Hvorfor liker ingen som har skrivi her Zone Alarm? Jeg har brukt det lenge og har ikke hatt et eneste problem. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Hvorfor liker ingen som har skrivi her Zone Alarm?Jeg har brukt det lenge og har ikke hatt et eneste problem. Jeg synes ZoneAlarm er et kjempebra produkt, bortsett fra at det tryner maskinen min etter at jeg la inn XP. Det har selvfølgelig ikke noe med ZoneAlarm å gjøre, men med XP. Bakdelen er da at jeg kan ikke bruke XP som OS, så derfor så kjører jeg noe annet enn ZoneAlarm selv om et er et glimrende produkt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Hmmm. Hvordan 'tryner' PC`n da? Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) En kan jo også bruke den innebygde i XP. Den er jo iallefall enkel (og det går ann å åpne opp porter i den også, selv om GUI på det er mildt sagt dårlig). I tillegg så har iallefall Zone Alarm og Symantec/Norton den egenskapen at de spør om det og det programmet skal ha internett tilgang. Og dette var noe trådstarter ikke ville ha. Endret 19. juli 2004 av kjhanken Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Windows brannmuren er ikke noe særlig bra da... Den beskytter jo nesten ingenting å noen kan hacke seg inn... Tok en test en gang på nettet. Symantec.no eller noe trur jeg. men kommer ikke SP2 snart? Skal ikke den ha en brukbar brannmur? Husker jeg leste 'første kvartal 2004' en gang Men forinka som vanlig... Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Om du har testet den på en test som ligger på en konkurende produsent sin side, så er den ikke særlig troverdig. Men som sagt den er veldig enkel, men den gjør ifølge tester jobben sin på inngående trafikk. Utgående trafikk gir den blaffen i, så du bør helst ha en spyware og trojan fri maskin. Eksempel på test: http://www.pcw.co.uk/Products/Software/1153298 Muligens blir den bedre i SP2. For folk som ikke har kontroll på pc'en sine (les: bruker å få installert spyware og annet svineri), bør skaffe seg en annen fw som sørger for at du har kontroll på hvilke applikasjoner som skal ha internett tilgang. Vel og merke trykker de sikkert ja på spørsmålet om en skal la trojaneren få internett tilgang, når de allerede har klart å fått en trojaner, men det er en annen sak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) En kan jo også bruke den innebygde i XP. Den er jo iallefall enkel (og det går ann å åpne opp porter i den også, selv om GUI på det er mildt sagt dårlig). Et minus med det og ikke ja/nei knappene. Hvis du da f.eks åpner port 175 så kan hackerne bruke et program som scanner PC`n og ser om noen porter er åpne og da få tilgang derfra. EDIT: Programmet som skjekker sikkerheten erher Endret 19. juli 2004 av Slettet-nQdjz0 Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Et minus med det og ikke ja/nei knappene.Hvis du da f.eks åpner port 175 så kan hackerne bruke et program som scanner PC`n og ser om noen porter er åpne og da få tilgang derfra. Tja, hvis vi snur litt på det, og du åpner port 80 (istedenfor 175 i dette tilfellet). Port 80 åpner du når du skal ha en webserver på pc'en din. Men får du spørsmål om at den og den ip'en skal få tilgang til å lese websiden som du har på webserveren? Nei, fordi når du åpnet porten i firewallen så gav du internettbrukere lov til å bruke port 80 (hvis ikke så hadde du aldri åpnet port 80 i utgangspunktet). Og hadde du fått opp spørsmålet, så hadde det ikke tatt så lang tid før du hadde skrudd av meldingen og latt alle få tilgang likevel. I utgangspunktet er alle inngående porter stengt. PS. Og de ja og nei knappene som dukket opp i tide og utide, når jeg allerede er relativt godt beskyttet bak natting, gjorde at jeg hoppet over på den innebygde fw'en som ikke maste om at det og det programmet hadde forandret seg grunnet at jeg hadde installert en ny patch til f.eks. et spill. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Du kan jo ordne så programmene bare åpner porter hvis det er fra en en spesiell port også da. Men det går vel ikke hvis det er en webserver. Men åpne porter vs ZoneAlarm Hvis du da åpner en port i Windows så kan alle komme inn når som helst du er på internett. Men hvis du bruker Zone Alarm så kan du f.eks trykke 'yes and remember' eller noe så trur jeg porten bare er åpen når programmet er åpent. Eller er det feil? Så da minsker risikoen mye siden det bare kan være en forbindelse mellom hver port. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå