Gå til innhold

barebone vs. vanlig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, jeg er enig med Rikky.

I tillegg så er det mange "barebone" som er veldig små (såkalte mini-PC'er). Disse har begrenset plass inni, små PSU'er og sterkt begrensede med utvidelsemuligheter. Feks. er det mange slike som ikke kan kombineres med de nyeste skjermkortene... Men nå skal det sies at alle barebone er ikke små, så det går an å styre unna disse problemene.

Lenke til kommentar

Høyere pris enn om du tar et billig kabinett og et tilsvarende hovedkort i ATX-størrelse.

Mindre plass på innsiden av kabinettet (men samtidig mere plass på utsiden).

Vanskeligere å håndtere varmeutvikling, mindre plass til avanserte vifter o.l. Derfor ofte litt mere støyende enn de større maskinene.

Mindre ytelse, de feteste chipsettene kommer som regel først på ATX-kort.

Likevel har jeg tre stykker!

Endret av guge
Lenke til kommentar

Det er bare fordeler slik som jeg ser det. Med barebone får du samme kraft i en bitteliten stillegående og kul boks. Min SN45GV2 har lydkort/lan/firewire/usb2, 1stk pci, 1stk agp og har plass til 2 stk harddisker og 1 CDROM. En harddiskplass kan evt brukes til floppy istedet.

Lenke til kommentar
Høyere pris enn om du tar et billig kabinett og et tilsvarende hovedkort i ATX-størrelse.

Vanskeligere å håndtere varmeutvikling, mindre plass til avanserte vifter o.l. Derfor ofte litt mere støyende enn de større maskinene.

ca 2000 for kabinett, hovedkort med integrert LAN/LYD og kjølesystem er jaggu ikke mye penger. Koster da gjerne 500 for et greit kabinett og 1k for et fiffig hovedkort.

Mindre plass på innsiden er hele poenget med barebone. Man får plass til det man trenger i den.

Varmeutvikling? Med shuttle sitt ICE kjølesystem (heatpipes) så er cpu'en min kanskje 40 grader ved full load. Hastigheten på den _ene_ vifta i kabinettet som blåser luft på rørene kan justeres og er veldig stille selv på full hastighet (3000RPM). Har man et stille skjermkort kan en shuttle knapt høres.

Mindre ytelse? Åssen får du til det? Er da vel samme chipsets som på vanlige hovedkort.

Lenke til kommentar

Off-topic: Jeg ser at det er fortsatt få som egentlig skjønner hva barebone betyr. Skuffende.

En SFF datamaskin (som Shuttle, o.l.) passer veldig bra for folk som ikke vil ha flere harddisker ellerDVD-brennere, da det oftest er plass til kun en av hver. Kortplass kan være et problem, men da lyd, nettverk og det meste er innebygd, holder en PCI og en AGP lenge for mange.

Shuttle har endelig lansert sin intern USB2-baserte 54G trådløst adapter, noe som gjør det litt mer interessant med en Shuttle. Da slipper man å bruke PCI-slot til det (som jeg gjør nå) eller måtte ha ekstern enhet.

De er kraftige, men som andre har sagt kan det begrense valgfriheten for kraftig skjermkort, da PSU'en utgir mindre Watt.

Lykke til.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Vanskeligere å håndtere varmeutvikling, mindre plass til avanserte vifter o.l.  Derfor ofte litt mere støyende enn de større maskinene.

ca 2000 for kabinett, hovedkort med integrert LAN/LYD og kjølesystem er jaggu ikke mye penger. Koster da gjerne 500 for et greit kabinett og 1k for et fiffig hovedkort.

Mindre plass på innsiden er hele poenget med barebone. Man får plass til det man trenger i den.

Varmeutvikling? Med shuttle sitt ICE kjølesystem (heatpipes) så er cpu'en min kanskje 40 grader ved full load. Hastigheten på den _ene_ vifta i kabinettet som blåser luft på rørene kan justeres og er veldig stille selv på full hastighet (3000RPM). Har man et stille skjermkort kan en shuttle knapt høres.

Mindre ytelse? Åssen får du til det? Er da vel samme chipsets som på vanlige hovedkort.

Prøver bare å beskrive ulempene. (denne tråden handler ikke om fordelene)

Ad pris: Ja, ifølge ditt eksempel er 2000 < 1000+500. Ikke mye, men billigere.

Ad plass: I denne tråden velger jeg å kalle mindre plass på innsiden en ulempe.

Ad varme: Mine Shuttler klarer ikke å holde seg på 40 grader med vifta på fullt. SK41G og SN45G2. Ikke de nyeste modellene. Har byttet til Papst vifter, bråker nokså mye likevel. I tillegg er det en 40mm vifte i poweret som bråker, og hva slags skjermkort kan du putte inn som er stille OG egner seg til gaming?

Mye enklere å håndtere varme med et større kabinett enn et mindre - IMHO.

Ad ytelse: Jeg tror de fleste nye chipset kommer først på større kort, og at når de kommer til barebones er det ofte med færre minnespor.

Lenke til kommentar
De aller feteste GFX passer ikke alltid...

Alle (illfall de aller aller fleste) single-slot skjermkort, passer fint.

Om du skal ha en barebone pga at den tar mindre plass og generelt sett ser bedre ut enn vanlige tower, så er det ikke noe problem å ha en liten maskin. Skal du bruke den til å lagre TB mengder med data, kjøp et vanlig kabbis.

Den duger til spill like godt som enhver annen maskin med samme hardware.

_

johanf

Lenke til kommentar

Shuttle har vært flinke til å komme med nye modeller hver gang det kommer nye chipset, så det skal ikke være noe stort problem å finne en modell som passer ditt behov. Selvfølgelig kan det by på problemer dersom du skal ha en state-of-the-art PC med overklokking på alle komponenter og full pakke, men ellers funker barebones helt utmerket til det meste.

Ulemper:

- Liten plass (1 x PCI, 1 x AGP, 1 x 5,25" standard, finnes større modeller)

- Varme (hvis du har kraftig prosessor og nytt skjermkort)

- Pris (barebone blir nok bittelitt dyrere i innkjøp)

Nå skal det nevnes at du får det meste innebygget på hovedkortet, inkludert lyd- og skjermkort avhengig av modell. Det finnes ganske mange forskjellige barebone-modeller på markedet så hvis du ikke trenger plass til 5 harddisker og 3 dvd-brennere så finner du nok en modell som passer.

Angående nye skjermkort; det finnes flere som fint klarer å kjøre f.eks. Nvidia GF6 6800GT og Ati Radeon X800 XT i sine maskiner uten problemer.

Lenke til kommentar
Off-topic: Jeg ser at det er fortsatt få som egentlig skjønner hva barebone betyr. Skuffende.

Alle skjønner hva folk mener når de sier Barebone, det blir som å si du har en XP2500, folk skjønner at et er AMD prosessor det er snakk om, trenger ikke være så pirkete bare for å breefe med kunskapene dine

Jeg skjønner ikke hva du skal frem til joebush? "Barebone" betyr i datasammenheng bare at kabinett, hovedkort, CPU-kjøler og PSU selges samlet. Ofte er det fordi hovedkortene det er snakk om har spesielle formater som ikke passer i standariserte kabinetter. Det samme gjelder PSU'en.

"Barebone" er [/i]ikke nødvendigvis det samme som SFF selv om mange tror det. Bla. levers det en noen mini-ITX løsninger og ATX-sløsninger som selges samlet på samme måten. Dette kalles også "barebone".

PS. Jeg liker heller ikke at "Launch" indirekte bruker janteloven som argument mot å vidreformidle kunnskaper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

(SFF)Barebones er lette å ta under armen og ture til kamerater. De er pene og se på og har store modde-muligheter. De er lette å bygge. Man får plass til de fleste skjermkort, også de nyeste til ATI og nVidia. Det er plass til 2-3 disker, uten modding. De blir levert med integrert kjøleløsning.

Eneste grunnene jeg ser til å velge midi-tower er; hvis du har mange harddisker, 3 eller flere rambrikker, mange cd-rom'er og stor plass.

Shuttle's kjøleløsning er p.i.s.s. synes iallefall jeg, men heldigvis er det lett å fikse egen kjøling.

Lenke til kommentar

@ Simen1 Jeg satte en :p bakerst fordi jeg tullet, mulig du valgte å overse den...

Hva jeg tenker på når folk sier barebone har ingenting med hva det egerntlig er å gjøre, for jeg direktekobler det til en SFF PC :roll:

Anyways - Negative ting med barebones hmm, har en Shuttle SN45GV2 på bestilling så jeg har ikke tatt i en SFF PC før. Gleder meg sykt til den kommer ihvertfall.

Det som folk er redde for er varme, men å bytte ei vifte å kanskje modde inn en ekstra er ikke noe problem. Å snike inn ettpar vannkjølings slanger fra ekstern vannkjøling kommer nok jeg til å gjøre siden jeg har vannkjøling allerede.

Ellers så er det egerntlig ikke nødvendig å nevne harddisk plass for det fins så store harddisker nå at de fleste klarer seg med en. Jo flere harddisker du dytter inn i stakkeren desto varmere blir det inni. Skel du ha mere HD plass kan man lett koble til ekstern harddisk på SATA/USB2/Firewire med harddiskkabinett til ca 600Kr++

Har ikke hørt noe om at PSU bråker, men i den jeg har bestillt følger det med en stillegående variant.

SFF PC kan vist være vanskelig å støyisolere så velg stillegående harddisker og vifter, vet ikke om en slot-in DVD spiller bråker mindre enn vanlig type med CD skuffe, kan være lurt å sjekke, men de fleste vil vel ha DVD brenner nå for tiden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...