Gå til innhold

Dual-kjerne på desktop

Anbefalte innlegg

Og Dual core er kompitabelt med nåværende hovedkort?

Skal kjøpe snart, og da er det litt surt om at det ikke er kompitabelt med dual-core.

Jeg har forstått det slik at det blir kompatibelt med socket 939, men det kan hende jeg tar feil.

AtW

Tusen hjertelig :cool:

Nå ble jeg glad. Har lest om dette etter at jeg kjøpte S939, og tenkte litt negativt i etterkant.

Sveinl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1: det er lite poeng med 1 kjerne, 2 tråder på amd sine 64 bit cpu'r ettersom de har relativt liten ledig kapasitet... 1 kjerne, 2 tråder er for cpu'r med lange pipeliner som trenger noe å gjøre under en pipelinestall :)

Tenkt eksempel:

En 3 ghz p4 er like kjapp som en 2ghz amd64.

La oss si at de har like mange alu/fpu enheter.

La oss si at amd64'n har en utnyttelsesgrad på 90% av alu/fpu enhetene sine.

Uten hyperthreading vil P4'n ikke ha høyere utnyttelsesgrad enn 60% av alu/fpu enhetene sine.

Med hyperthreading og optimal utnyttelse (les videoredigering) vil P4'n komme opp i 90% og være mye hurtigere enn amd64'n.

I dette tenkte eksemplet vil den i utgangspunktet effektive amd64'n ha svært lite igjen for å implementere hyperthreading, selv under optimale omstendigheter.

HypeThreading på P4 kan i mange tilfeller beskrives som en Latency Gjemmer. Når en en tråd stall'er pga minneaksess, kan CPU-kjerne fortsette på tråd nummer 2.. i effekt maskere det faktumet at det tar to evigheter å lese noe fra minnet.

Det er av samme grunn som du var inne på, at Pentium-M neppe kommer til å få SMT. Ikke de første åra ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...