Tannpirkeren Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Og Dual core er kompitabelt med nåværende hovedkort?Skal kjøpe snart, og da er det litt surt om at det ikke er kompitabelt med dual-core. Jeg har forstått det slik at det blir kompatibelt med socket 939, men det kan hende jeg tar feil. AtW Tusen hjertelig Nå ble jeg glad. Har lest om dette etter at jeg kjøpte S939, og tenkte litt negativt i etterkant. Sveinl. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Ah, ser for meg en søt liten dual boks med 2 slike i og mens vi snakker om smp, noen som har hørt mer om Doom3 støtter dette slik det har blitt antydet tidlig i utviklingen? Sitter her med smp bokser på alle kanter og skulle gjerne se Doom3 bruke begge prosessorene http://forum.hardware.no/index.php?showtop...hl=dual+opteron <-- En sånn ? Quad Opteron "XPC" ? Me want !! Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Simen1: det er lite poeng med 1 kjerne, 2 tråder på amd sine 64 bit cpu'r ettersom de har relativt liten ledig kapasitet... 1 kjerne, 2 tråder er for cpu'r med lange pipeliner som trenger noe å gjøre under en pipelinestall Tenkt eksempel: En 3 ghz p4 er like kjapp som en 2ghz amd64. La oss si at de har like mange alu/fpu enheter. La oss si at amd64'n har en utnyttelsesgrad på 90% av alu/fpu enhetene sine. Uten hyperthreading vil P4'n ikke ha høyere utnyttelsesgrad enn 60% av alu/fpu enhetene sine. Med hyperthreading og optimal utnyttelse (les videoredigering) vil P4'n komme opp i 90% og være mye hurtigere enn amd64'n. I dette tenkte eksemplet vil den i utgangspunktet effektive amd64'n ha svært lite igjen for å implementere hyperthreading, selv under optimale omstendigheter. HypeThreading på P4 kan i mange tilfeller beskrives som en Latency Gjemmer. Når en en tråd stall'er pga minneaksess, kan CPU-kjerne fortsette på tråd nummer 2.. i effekt maskere det faktumet at det tar to evigheter å lese noe fra minnet. Det er av samme grunn som du var inne på, at Pentium-M neppe kommer til å få SMT. Ikke de første åra ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå