esogge Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) Hei alle sammen! Jeg har akkurat satt inn en Sony CD-veksler i min gamle Toyota Camry 1984-modell. Etter litt om og men så fant jeg ut hvor de forskjellige ledningene skulle osv. Fra bilen så kom det høyttalerledninger pluss to strømledninger. Alt er satt opp og bilstereoen fungerer fint.. MEN.. det er såklart et men! Når jeg slår av tenningen på bilen så mister radioen all strøm og alle instillinger på bilstereoen forsvinner. Jeg har hørt noe om at den trenger "holdestrøm" eller noe slik at den fortsatt har strøm når bilen er av. Er dette noe som bare finnes i nye biler, eller skal det være mulig å få til dette i min bil også? Det er veldig irriterende å måtte stille inn radiokanalene, lydoppsett osv for hver eneste biltur Og ja, som dere sikkert skjønner. Jeg er heeelt fersk innen dette området Håper på svar! Hilsen Erik Endret 28. august 2010 av esogge Lenke til kommentar
Opus Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Det er riktig at spilleren trenger en "hot" tilkobling til batteriet. Du trenger bare å finne ut hvilken av ledningene som skal være "hot", dra en ledning videre fra denne til batteri. Husk sikring på denne ledningen (ca.15A). Lenke til kommentar
esogge Skrevet 20. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2004 Takk for tipset! Nå får jeg bare prøve meg fram Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Sank sammen alle løse lednigner som ligger bak der og bruk prøvelampa til å finne ut hvilken av de som gir konstant strøm uten at tenninga står på. De aller fleste biler har en slik ledning liggende sammen med resten av strøm og antenneledninger. Dersom du ikke finner en kan du bare legge opp en direkte fra batteriet som Opus sier. Sikring på denne er ikke det dummeste i verden Lenke til kommentar
Opus Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 (endret) Sikring på denne er ikke det dummeste i verden Noe av det første de sjekker på eu-kontroll, jeg har prøvd uten sikring, fikk en 2er... Endret 20. juli 2004 av Opus Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 er selv fersk på dette med elektronikk i bil og har selv nettopp oppgradert "annlegget" i bilen til noe "bedre"... noe som selvfølgelig ikke var det enkleste. bilen, en toyota fra 1984, hadde selvfølgelig ingen iso-kontakt men etter mye plundring og kobling har eg fått til det meste, bortsett fra det samme som du har problem med. har vel brukt ganske mange timer til sammen nå hvor eg har gått over stort sett alle lett tilgjengelige ledninger og målt spenningen på disse, hvorpå ingen holder 12v når eg skur av tenninga. eg har tilogmed lett over under panseret. men i går kom eg på en genial ide. kupé-lyset har strøm både med tenning av og med tenning på. eg visste ikke da hvor stor spenninga var, men etter å ha målt kom eg frem til at denne hadde i overkant av 12v med lyset av, og i underkant av 12v med lyset på. så nå er planen klar... eneste som kan bli et problem er at spenninga synker når lyset blir slått på. skal bli spennende å se om det alikevel er nok til å drive det nødvendigste på stereoen. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Pass på så ikke ledninga til kupèlyset smelter. På endel spillere i allefall, er det konstantstrømmen til spilleren som trekker flest amp når spilleren er i bruk. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Pass på så ikke ledninga til kupèlyset smelter.På endel spillere i allefall, er det konstantstrømmen til spilleren som trekker flest amp når spilleren er i bruk. hvor mange ampere må eg regne med da? virker litt rart, egentlig, med tanke på at den fungerer fint uten. i min verden forteller logiken min at konstantstrømmen burde være mest aktiv når den andre ikke er aktiv. på den måten burde den bare trekke strøm fra kupelyset når tenninga er av... slik ser hvertfall eg på det... men som sagt, eg er ganske fersk når det gjelder elektronikk i bil... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 (endret) Ja, jeg så heller ikke logikke i det men noen spillere er sikret på 15A på konstantstrømmen, noe som tilsier minimum 2,5 kvadrat mm ledning. Tipper at ledninga til kupèlyset er 0,5 - 0,75 kvd. mm. Endret 22. juli 2004 av Opus Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 dere lydfanatikere har sikkert fått hjertestopp dersom dere hadde sett jallamekken bak stereoen min Lenke til kommentar
Opus Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 dere lydfanatikere har sikkert fått hjertestopp dersom dere hadde sett jallamekken bak stereoen min Ikke noe morsomt med brann. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 fikk nesten lyst til å droppe hele "holdestrømmen"... ikke morsom med brann nei... får vel nesten ta det som et heldags-prosjekt med å legge opp strøm direkte fra batteri(avskilt med sikring selvfølgelig). eller er det noen som har flere ideer? Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Vil bare si at det er ikkeno problem å legge en egen leding fra batteri til spilleren selv, tilogmed jeg klarte det på den forrige bilen min. Dro kabelen fra batteri, gjennom torpedoveggen og koblet den på en iso-kontakt som jeg hadde ettermontert. Brukte heller ikke no spesiellt tykk ledning (som en musekabel omtrent ) og det fungerte helt fint den tiden jeg brukte bilen. Trenger du hjelp til å finne ut hvor du skal koble hva på iso-kontakten kan du se her. Lenke til kommentar
Undertaker Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Legg opp en egen ledning du, det er ikke store jobben. I tillegg hvis du bruker spilleren som forsterker kan det hende at du får litt mer guff. Kommer selfølgelig litt ann på spilleren også. Husk å sette sikringen like ved batteriet! - Chris Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 dere lydfanatikere har sikkert fått hjertestopp dersom dere hadde sett jallamekken bak stereoen min Ikke noe morsomt med brann. Sikringer osv er der, men for å få riktige høyttalerledninger til riktig plass så er det endel sukkerbiter rundt omkring. For ikke å snakke om idioten som hadde spilleren før meg, han klippa av alt som var. Klippa rett bak isokontakten og rett bak den store svarte boksen som skal jevne ut signalene og fjerne støy(?). Så det har blitt endel skjøting og lodding osv Lenke til kommentar
Antikristian Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Jeg satt holdestrømsledningen fra spilleren inn på en av ledningene på tenninga jeg. En av de som går opp dit har konstant +12v. Er dette "fy"...? Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Jeg satt holdestrømsledningen fra spilleren inn på en av ledningene på tenninga jeg. En av de som går opp dit har konstant +12v. Er dette "fy"...? Neida, hvis det fungerer for deg så er det sikkert greit.. Det jeg bruker når jeg monterer cd-spiller i en bil er å hente 12+ ifra Nødblink-bryteren. Den er ofte montert i nærheten av cd-spilleren og har alltid 12+ direkte tilkoblet.. Enkelt og greit Lenke til kommentar
Antikristian Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Det fungerer veldig bra. Men tenkte på om det er noen forskrifter og slikt . Det ble snakket om EU-kontroll over her. Prøvde meg på nødblinklyste, men det ble for trangt. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 EU kontrollen har lite med strøm-matinga til cd-spilleren ja Skulle bare mangle! Men å montere en sikring er jo enkelt da, bare sånn for sikkerhets skyld! Ofte kan man "plukke ut" hele nødblink-bryteren ved å vippe den ut ifra dashbordet med et skrujern. Da er det enklere å komme til enn å fikle bak dashbordet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå