Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjell på kabler

Anbefalte innlegg

Heisann.

Noen som vet om det finnes forskjell på RS232 / nullmodem kabler. Selv trodde jeg dette var akkurat den samme kabelen, men har litt problemer med å få kabler til å virke om hverandre, og skjemaer jeg finner på nett ikke ikke lik skjemaet jeg har hos meg.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være litt knotete å få dette rett, ja. Det skal i prinsippet være tilsvarende forskjell som rett / krysset nettverkskabel, men det kommer helt an på hvilket utstyr man kobler til.

Når jeg skal koble sammen 2 RS232 porter så bruker jeg alltid en testbox for å sjekke signalene, ellers blir det bare gjetting.

Man kan også sjekke med et voltmeter. Den pinnen som sender (pin 2 eller 3) skal ha negativ spenning, f.eks -10V, mens mottager har ca 0 V. Men dette stemmer ikke alltid, det kan hende mottager har bias og da må man bare prøve seg fram.

I tillegg til om pin 2 og 3 skal kobles rett eller krysset så kan det være behov for å koble handshake signaler, opptil 4 stk.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to :)

ChRiZtAh:

Kabelen er kjøpt mellom en lokal elektronikk importør, og jeg finner ingen nummer i det hele tatt på noen av kablene. (Har kjøpt to siden den første ikke fungerte.. Den andre fungerte heller ikke). Den kommer heller ikke i en boks, men i en lukket pose som kun inneholder lagerlokasjon osv til importøren. Varnenavnet er KAB-DAT112-200. Dette tror jeg dessverre ikke hjelper stort, ettersom jeg tipper dette kun er varenavnet til lokal importøren. Det jeg synes var litt rart er at jeg prøvde å bruke en av disse kablene på en kuttemaskin som skal følge standard. Kabelen fungerte ikke der heller, men det gjorde derimot de jeg har laget etter følgende koblingsskjema:

3-2

2-3

7/8 (kontakt mellom 7-8 på samme side) - 1

1 - 7/8 (samme kontakt mellom 7-8 på andre siden)

4-6

6-4

9 ikke i bruk (begge sider).

5-5

hårek:

Så hvis utstyret man kobler disse kablene til ikke har "auto-sense" som de fleste nye switcher, vil det ikke gå sånn uten videre. Dette kan man vel fort tenke seg at de ikke har, vi snakker jo om RS kabler her :)

Jeg har tidligere postet spørsmål om en kabeltester som tester RS232 kabler, men fant ikke akkurat det jeg var ute etter. Hvordan testbox er det du bruker, hvor har du eventuellt kjøpt den?

Har funnet en boks, men denne har begge testpunktene på en plate, denne blir litt tungvindt hvis kabelen allerede er strekt på ett strekk på si 30 meter.

Takker for svar igjen!

Lenke til kommentar

Det er forskjell, ja.

En "vanlig" RS232-kabel er beregnet for å kobles mellom "Data Communication Equipment" (DCE), f.eks. modem og "Data Terminal Equipment" (DTE), f.eks. PC.

Uansett, når du skal koble to PC'er sammen må noen av signalene krysses for at det skal fungere, da brukes en krysset kabel/null-modemkabel. (Modem ble brukt til å koble sammen datamaskiner før, derav navnet...)

RS-232 "standarden" er forskjellig implementert av forskjellige produsenter, derfor er det forskjellige kabler.

Du kan jo kikke litt her (nederst):

http://www.aggsoft.com/rs232-pinout-cable/

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...