Koenigsegg Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Jeg skal ha ny telefon og valget står mellom; Nokia 6610i eller SE T630 Nokia har radio som er ganske kjekt, men SE har bluetooth som kunne vært en fordel. Noen som vet hvor mye datakabel til Nokia koster? Begge telefonene koster i dag uten abonnement ca 2000 kroner og det bør være en rettferdig sammenligning. Noe jeg syntes er ekstremt kjekt er at Nokia viser antall tegn man har når man skriver tekstmelding. Hvordan virker dette på SE? Her er hva jeg kunne tenke meg på en telefon: Funksjoner: -Kalender: ja -MMS: ja -GPRS: ja -WAP: ikke viktig -Kalkulator: ja -JAVA: ja -Email klient: ja -Spill: ja Form: -Ikke klapp telefon og stilren form. -Vekt: Ikke viktig -Antenne: integrert - viktig Skjerm: Farge -Antall farger: vet ikke hvor viktig det er... Tror ikke jeg bryr meg stort -Skjerm størrelse ikke så veldig viktig. Selvfølgelig greit med større skjerm. -Touchscreen: nei Pris: Jeg har mellom 0 og ca. 2000 kroner til rådighet uten binding. Jeg kommer til å gå over til Mobyson pga tekstmeldinger til utlandet koster 44 øre. De andre tar ca. 1.50kr. Noen som vet om noen billige på utenlandsmeldinger med billig telefon??? Diverse: -Merke: SE eller Nokia. -Kamera: Ja - men ikke viktig -Videokamera: trenger jeg ikke -Symbian: nei -Triband: kjekt men ikke viktig -Infrarød port: ja -Bluetooth: hadde vært kjekt! -Minne: Ikke kjempe viktig så lenge jeg har plass til en 50 meldinger, 200 kontakter, en del kalender oppføringer, plass til et par java apps, noen få bilder og ringetoner... -Minnekort?: kjekt hvis mp3 spiller - ikke veldig viktig -Polyfoniske ringetoner: ja -MP3: kjekt, men ikke viktig, radio viktigere -Radio: hadde vært kjekt! -Wlan: hadde vært kjekt! -3g(UMTS): ikke nødvendig -Batterilevetid: viktig. -Primærbruksområdet for mobilen ringing og sms! Hva er din anbefaling? Lenke til kommentar
jalleks Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 T630 er jo å anbefale. Hadde hevrtfall valgt den fremfor 6610i Men som sagt så er jo kanskje også Nokia 3200 et alternativ? Dog billigere og kanskje ikke fullt så god på alle områder, men allikevel. 6610i har radio, det har ikke T630 det er vel den eneste gode tingen med 6610i fremfor T630 Lenke til kommentar
Manx Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Jeg bare hiver meg på her, skulle til å lage en post om de to samme mobilene Men jeg kan jo legge med et spørsmål. Noen som vet hvor stort minnekort det er på T630? Og er skjermen til T630 bedre en nokia sin? En kollega av meg har kjøpt den og syntes ikke den var all verden. Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) Trur T630 er valget for deg.Har selv T610,og forskjellen er jo skjerm og noe nye funksjoner.T630 har også bedre skjerm enn N6610i.T630 har TFT som viser opptil 65k farger med en oppløsning på 128x160,men 6610i har CSTN som viser opptil 4k farger med 128x128 oppløsning.Itillegg har jo T630 bluetooth og IR(som fungere bedre enn 6610i sin).Jeg hadde valgt T630 om jeg var i samme situasjon som deg.T630 har 2MB minne med 6610i har 4MB minne. Endret 19. juli 2004 av Zemeckis Lenke til kommentar
rmon Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 T630 er oppskrytt den fortjener ikke så mye skryt, kameraene på de to er like dårlige og det er bare 4mb minne på begge... De to mobilene er greie nokk hvis du skal sende mms, sms og ringe. Lenke til kommentar
mckvakk Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 t630 er en kjempeflott telefon hvis du ikke setter kamera og minne så høyt. du kan også kjøpe en radio med nogenlunde bra kvalitet som du kobler på for 3-400:) Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 det er bare 4mb minne på begge... Der tar du feil.T630 har 2MB,den har riktig nok 1,5MB tilgjengelig men om du sletter det som er forhåndsinstallert får du mer minne.Noe jeg ikke klarer på min T610.Men Nokia 6610i har 4MB. Lenke til kommentar
Koenigsegg Skrevet 19. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2004 Hva med batterilevetiden? Jeg stoler ikke på hva som blir opplyst fra produsent, noen som har noen erfaringer å komme med? Er baterilevetiden på 6610'en bra? Den brude være det i følge specs. Kamera bryr jeg meg ikke om så om det er dårlig er det helt likegyldig. Skjermen er jo selvfølgelig et mer interresant problem. Er virkelig skjermen så dårlig på 6610i? Fordelen med en sånn skjerm må jo være at den bruker mindre strøm. Hva med problemer med telefonene? Er det noen som sliter med software problemer og ting ikke de får brukt? Det er jo helt vanvittig mye problemer med mobiler for tiden, det var vel ikke så ille tidligere? Lenke til kommentar
aabxx Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Jeg stod mellom samme valget men valgte 6610i fremfor t630en... Mine grunner: - Dobbelt så mye minne, men viktigere er at T630 av en eller annen teit grunn ikke lar deg ha mer enn 50 SMS lagret (ifølge det folk her har sagt)... jeg har foreløpig over 100 sms og 20 mms på 6610ien så det er jo greit, vet ikke om den har noen grense. Dessuten er 6610i lettere og mer responsiv å skrive SMS på. - 100 timer lengre batteritid på nokiaen. Selvfølgelig vil 6610ien aldri greie de 18 dager de står oppført med , men jeg vil nok tro 6610ien er bedre enn t630 på batteriet fordi sistnevntes skjerm bruker mer strøm (6610i har mindre skjerm). Min t610 var iallfall klart svakere, men t630 har visst bedre batteri enn t610. - Valgbar liten skrift lar deg se en hel sms på skjermen uten å måtte bla (jeg har sett samsung e700 med langt større skjerm ikke greie å vise mer fordi skrifta der er så stor ). - Ingen joystick på 6610i for styringen... jeg hater joysticks... jeg hadde t610 før, og vet du hva? Allerede etter 1 måned så syntes jeg at joysticken begynte å virke litt slitt, og etter noen måneder til så måtte jeg faktisk sende telefonen til service fordi joysticken hadde blitt helt ubrukelig. Men kan hende det bare var jeg som var for røff med den, men jeg skal holde meg unna joysticktelefoner fra nå av ihvertfall. - Oxygen Phone Manager... etter min mening den beste mobilprogramvaren, og den støtter kun nokia. Nokia har jo også ellers bedre programvarestøtte. - Det følger med handsfree... vet ikke om det gjør det med t630? - Dessuten har den også innebygd handsfreefunksjon... du kan velge slik at mikrofonen blir mer følsom og du kan snakke inn til den en meter unna, mens lyden kommer fra høytaleren. Fungerer faktisk overraskende bra. - Radioen har jeg ikke behov for, men er jo greit nok å føre opp for oppføringens skyld Men jeg er fullt klar over at folk flest nok vil foretrekke t630 over 6610i, mye fordi den har større skjerm. Men jeg er ganske fornøyd med valget mitt jeg :-) Lykke til med hva du enn måtte velge! Lenke til kommentar
aabxx Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 "Skjermen er jo selvfølgelig et mer interresant problem. Er virkelig skjermen så dårlig på 6610i?" Det spørs... t630 har bedre skjerm, ja. Men den fordelen gjelder vel stort sett bare til fremvisning av bilder. Men du kan for all del se hva bildene skal forestille også på 6610i-en... la meg si det på denne måten her, min sønn har en billig mc60 fra siemens... DEN har det man kaller en helræva skjerm, man kan såvidt se at det skal være farger på bildene der I forhold til den skjermen er 6610iens skjerm rene luksusen. Så det handler om hva du sammenligner med. Selv duger skjermen helt greit for meg... til sms, ringing og navigering og alt det der er den jo helt utmerket egentlig. Og som nevnt kan den vise en hel sms på skjermen om gangen hvis du har på liten skrift. Men skal du drive å motta mye kamerabilder og sånt, så er det kanskje lurere å gå for t630en. Selv synes jeg 6610i duger greit for å motta bilder innimellom så jeg ser ikke helt problemet, men det er klart at hadde jeg tatt bilder veldig seriøst såhadde jeg nok kjøpt meg noe med større skjerm ja... Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Hva med batterilevetiden? T610 og T630 har ca samme batterilevetid.Min T610 når jeg slår den av på natten så varer den 7-8 dager.Men står den på døgne rundt ca.3-5dager.Da bruker jeg den som normalt. Lenke til kommentar
Koenigsegg Skrevet 19. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2004 Jeg er ikke opptatt av kamera i det hele tatt og kan tenke meg jeg kommer til å bruke det 1 gang i måneden maks. Det erstatter ikke digitalt kamera uansett og det har jeg fra før.Ser selvfølgelig at det kan være morsomt noen ganger. Ser at MC60 nevnes her. Pappa her en slik og jeg må være helt enig, det er en dårlig skjerm på den! Jeg føler vel at det heller mer mot Nokia for meg. Jeg har vært fornøyd med nokia før, og 6610i har mange funksjoner jeg syntes er artige og jeg nok kommer til å bruke. Dessuten er det veldig kjekt å kunne se hvor mange tegn man har tastet når man skriver meldinger. Dette er noe jeg brukte mye da jeg hadde Nokia sist. Jeg lurter litt på om noen har erfaringer med å handle mobiltelefon på nett. Tar de bort noe av utstyret? F.eks. kommer 6610i med handsfree originalt. Blir dette også levert på de som kjøpes på nett også? Eller er det bl.a. her de kan klare og presse prisene? Tenker på å kjøpe 6610i på Komplett (har god erfaring med de fra tidligere) Lenke til kommentar
Manx Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) For min egen del så driter jeg i kameraet for å si det sånn, men nå er t630 bestillt. Mest kanskje på grunn av det ser ut som om den har en mye bedre skjerm, pluss at de to siste telefonene jeg har hatt er nokia og har nå lyst til å prøve noe nytt. Nokian kom jo også med radio og det trenger jeg ikke. Fikk den for 50 øre på hjemmesidene til tele2, måtte bytte abonnemang men det blir jo faktisk litt billigere en det jeg har i dag så det skal jeg leve med Og Netcom har ikke verdens beste dekkning for å si det sånn. Edit: Koenigsegg de har 6610i hos tele2 til 50 øre. Her Endret 19. juli 2004 av MU26599 Lenke til kommentar
Koenigsegg Skrevet 19. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2004 For min egen del så driter jeg i kameraet for å si det sånn, men nå er t630 bestillt. Gratulerer med valg av telefon! Håper du blir fornøyd med den. Jeg er fortsatt ikke helt sikker. Lurer litt på hvor mye jeg vil har bruk for bluetooth.... Lenke til kommentar
aabxx Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 nokiaen kommer med handsfree originalt ja, de kan brukes enten til handsfree eller som radio. Det blir ikke kuttet på noe nå du kjøper gjennom nett. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) For min egen del så driter jeg i kameraet for å si det sånn, men nå er t630 bestillt. Gratulerer med valg av telefon! Håper du blir fornøyd med den. Jeg er fortsatt ikke helt sikker. Lurer litt på hvor mye jeg vil har bruk for bluetooth.... Jeg har vel egentlig like mye bruk for det som radio, men det kan jo kanskje komme til nytte i fremtiden. Men radio det kommer jeg ikke til å bruke uansett. Det går litt for i svingene innemellom når jeg kjøper ting. Men det er jo både plusser og minus med alt du kjøper. Plusset ble skjermen til SE og at jeg hadde lyst på en annen telefon enn nokia. Og minus ble radio/skjermen til nokia... Edit: Kan jo si velkommen til forumet i samme slengen. Endret 19. juli 2004 av MU26599 Lenke til kommentar
Koenigsegg Skrevet 19. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2004 Edit: Kan jo si velkommen til forumet i samme slengen. Takk for det. Hyggelig at det er noen steder der man kan spørre og grave og få svar så raskt. Jeg kjenner meg igjen når du sier "Det går litt for i svingene innemellom når jeg kjøper ting." Jeg kjøpte meg for en stund siden en Panasonic G60 bare for å prøve noe annet enn Nokia som jeg har hatt før (Her gikk det fort i svingen). Den ble kjøpt i Australia da jeg studerte der inntil nylig, og den har ikke kostet meg mange kronene. Jeg hadde noen problemer med telefonen der nede, men avfeide det med problemer hos Vodafone. Det viste seg imidlertid at de samme problemene har jeg også i Norge og jeg har nå funnet ut at jeg må bytte (kjørte jeg litt for fort i svingen og kjørte ut mon tro?). Håper du blir mer fornøyd med Nokia "fraværet" enn det jeg har vært!!! Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) Vel, har hatt min T630 en ukes tid, og den skal tilbake til Elkjøp på fredag/lørdag. Og en Samsung E100 skal kjøpes inn. Det _jeg_ ikke liker ved T630: -For stor, spesielt for tykk til å være candybar -Joysticken er ekkel, og jeg har en følelse av at den ikke varer alt for lenge. -Lagger i SMSen -Teit oppsett i SMS, ved at gjenværende tegn først kommer fram når du har 20 tegn igjen. Og at så vanvittig lite plass på skjermen er brukt til selve skrivinga! En tast er nok til at du går ut av meldinga du skriver. (På Nokia måtte du i det minste holde inne litt) - Kun lagre 50 sms? - __minnet__, trenger jeg si noe mer? - Lagger ganske ofte i menyer. - Kan ikke stille generell volume med volumeknappene på siden. Kun talevolum mens du ringer. Med andre ord, du må inn på instillinger -> lydinst, osv. Hovedgrunnen til at jeg skifter, er fordi jeg vil ha en kamskjelltelefon. Har en forkjærlighet til disse. Det er mange ting jeg liker ved denne telefonen også, så ikke forstå meg galt her. Endret 19. juli 2004 av Vaffelkake Lenke til kommentar
Koenigsegg Skrevet 19. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2004 Noe jeg ikke kan tåle på en telefon er lagging!!! Telefonen må da være rask nok til å klare det. Jeg skjønner at det lagger på T630, noen som vet hvordan dette er på 6610i? Lenke til kommentar
aabxx Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 "Jeg skjønner at det lagger på T630, noen som vet hvordan dette er på 6610i?" Lagger ikke ved sms-skriving eller åpning av ting og tang. SMS-innboksen åpner seg ikke øyeblikkelig, men det skjer på 0,5 sekund liksom så det er akseptabelt iallfall for min del :=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå