Gå til innhold

ABIT IC7-G Nekter å starte

o2o

Anbefalte innlegg

Prøver meg igjen. Akkurat da jeg skulle registrer innlegget ble noe tull med forumet slik at teksten falt ut.

Problemet er at jeg ikke får startet PCen på normal måte via sartknappen. Feilen kom føste gang for ca 3. mnd. siden og blir bare verre og verre. Nå må jeg lirke den i gang ved å korslutte Power sw bryteren på kortet direkte mens jeg setter inn strømkablen i PSUen. Trodde det var strømforsyningen men den ser ut til å gi nok strøm til stanby funksjonen. Målet til 4.63 v.

Jeg har den samme feilen enten PCen startes fra standby eller om strømmen er helt avslått, eller alle kabler er ute før jeg starter opp. Har også hatt ute kortet og forsøkt bare med skjermkort og RAM uten resultat.

Har et hel enkelt oppsett, med 2,4Ghz prosessor, en HD, CD-ROM og Radeon 9600 XT skjermkort. 360 w PSU.

Har oppdater BIOS, men ønkser å installere siste versjon av HK drivere, men dette har jeg ikke noen kunnskap om slik at jeg ikke tør gjøre dette.

Er det noen som har vært bort i dette problemet på IC7-G kortet?

HK er bruk mindre enn ett år, er det reklamasjonsrett på kortet?

Kan jeg henvende meg direkte til ABIT om porblemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver meg igjen. Akkurat da jeg skulle registrer innlegget ble noe tull med forumet slik at teksten falt ut.

Problemet er at jeg ikke får startet PCen på normal måte via sartknappen. Feilen kom føste gang for ca 3. mnd. siden og blir bare verre og verre. Nå må jeg lirke den i gang ved å korslutte Power sw bryteren på kortet direkte mens jeg setter inn strømkablen i PSUen. Trodde det var strømforsyningen men den ser ut til å gi nok strøm til stanby funksjonen. Målet til 4.63 v.

Jeg har den samme feilen enten PCen startes fra standby eller om strømmen er helt avslått, eller alle kabler er ute før jeg starter opp. Har også hatt ute kortet og forsøkt bare med skjermkort og RAM uten resultat.

Har et hel enkelt oppsett, med 2,4Ghz prosessor, en HD, CD-ROM og Radeon 9600 XT skjermkort. 360 w PSU.

Har oppdater BIOS, men ønkser å installere siste versjon av HK drivere, men dette har jeg ikke noen kunnskap om slik at jeg ikke tør gjøre dette.

Er det noen som har vært bort i dette problemet på IC7-G kortet?

HK er bruk mindre enn ett år, er det reklamasjonsrett på kortet?

Kan jeg henvende meg direkte til ABIT om porblemet?

Lite respons her, men jeg har kommet litt videre.

Jeg har nå lagt inn Abit sitt overvåkingsprogram, Abit EQ.

Fikk alarm på 5VSB, tror det er standby spenningen. Måleren viste da 4,30v. Her er alarmen innstilt (default) på 4,50v som nedre grense.

Etter flere målinger ser det ut til at denne spenningen variere helt fra 4,30 til 4,54v.

Går det an å justere denne spenningen på HK.

Kan noen gi meg en nøyaktig oppskrift på oppdatering av nye drivere til dette hovedkortet? Må ha en nøyaktig oppskrift fordi er redd for å miste viktig data på HDen.

Lenke til kommentar

Hei!

Kan være flere ting; bl.a. det du nevner.

Jeg har selv et slikt kort, og har hatt liknende problemer, men de er egentlig generelle.

I mitt tilfellet har følgende vært årsaker:

1. viften til CPU var dårlig festet

2. selve chipen til hovedkortet ble for varm fordi

a. den originale viften virket ikke helt som den skulle

b. en ny vifte tilsendt fra Abit løsnet

Løsningene ble følgende:

1. CPU og vifte kontrollert, og satt skikkelig på plass

2. kjøpte en ny vifte m/ laaaang holdbarhet, og limte

denne på plass

Jeg heller til at årsaken er enten for lav spenning eller for høy temp på en (eller flere) komponenter.

Lenke til kommentar

Takk for responsen pervokris

Var inne på tanken i punktene dine. Da jeg tok ut kortet for test benyttet jeg sjansen til å gjøre ren CPU blokken og viften. Det satt også den gamle bråkevifta på kortet og jeg byttet den til den nye og la på ny gup på begge uten at dette har endret status.

Fikk nytt skjermkort for ca ½ år siden. Bytte til Sapphire Radeon 9600 XT. Kan den, pluss de tre kjøleviftene stjele så my strøm at oppstart hindres?

Lenke til kommentar

Yepp.

Jeg kom til å huske på et tilfelle for noen år siden da nettopp DET var årsaken til en ustabil PC.

Kan være en ide og kople fra det meste av "ekstra konsumenter".

Har du forresten noen andre komponenter tilgjengelig (CPU, RAM, PSU etc) så kan du jo forsøke å bytte gradvis ut de delene som en ekstra sjekk.

Endret av pervokris
Lenke til kommentar

Ja, det er noe av problemet at jeg ikke har erstatningsprodukter å prøve meg fram med, men jeg "forsker" videre. Må bare være rimelig sikker på at det ikke er noe andre feil før jeg reklamerer til leverandør.

Vi Abit EQ har jeg fulgt med 5VSB spenningen (Standby spenning) og ser at den variere mye, akkurat nå er den helt nede i 4,30 volt. Den ga også lydalarm fordi den er satt default til 4,50 volt som laveste spenning før alarm gis, høyest volt før alarm er satt til 5,50 volt. Målte også standbyspenningen på PSUen og den viste 4,73 volt (konstant uten belastning), mener det skal holde men det kan være noe her. Trolig ligger feilen i HK.

Er det noen andre som bruker EQ eller Motherboard Monitor som kan lese av denne spenningen. Hvilket område er normalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...