Gå til innhold

pc nekter å starte xp, spørr etter boot diskett

Anbefalte innlegg

først så ville ikke pc en starte opp xp før den var startet 1 gang og så resatt (den spørr etter boot disk), så jeg tenkte jeg skulle installere windows igjen. når det var gjort og alle drivere var instalert så ville pcen ta en omstart, når den startet opp igjen så kommer spørsmål om boot disk igjen, men nå vil den ikke starte xp samme hva jeg gjør, uansett om jeg restarter den..... hva har skjedd nå da??? kan det være hovedkort som er ødelagt eller noe??? kan noen hjelpe meg???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

frykter at hardisken er ødelagt jeg og.... skal prøve å sette i biosen at den skal boote fra hardisk... hvis det ikke nytter er det sikkert hardisken som har tatt kvelden...... takk for hjelpen folkens..... :) når jeg booter fra cd så virket det før jeg installerte xp for 2 gang, da nyttet ingenting... ikke engang windows xp cden engang..... hvis det er andre som har andre meninger om saken så bare kom med det..er åpen for det meste etter lengre tider med frustrasjon nå.....

Lenke til kommentar

skal sjekke kontakter og kabler til hardisken, kan hende di ikke står helk rett..... i biosen kunne jeg ikke velge hardisk som boot før jeg hadde innstallert windows.... men den hardisken stod ikke oppført før etter en del omstarter da den plutselig stod oppført på listen alikevel. men det var da jeg installerte windows om igjen og alt klikket. sitter på jobb nå, men skal sjekke tingene opp med en gang jeg kommer hjem...... kan det hende dårlig kabel eller kontakt kan ha forårsaket dette???

Lenke til kommentar

hvis BIOS instillinger er som de skal så kan du gå inn til Repair Console via XP-cden din. der har du en del valg hvis du skriver 'help'.

høres ut som 'fixboot c:'(skriver en ny boot sector. når denne er ødelagt får du beskjed om bootdisk) og 'chkdsk /f' kan prøves. evt også 'fixmbr'.

Endret av JaViZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...