Gå til innhold

Fantasilitteratur - litt mer ukjente bøker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje den beste bokserien jeg har lest:

Stephen King - The Dark Tower-series

 

Genial fra begynnelse til slutt. (ikke ferdig enda, kommer ny bok neste år.)

Nja, hvis jeg ikke husker helt feil her nå, så kommer bok 7 ut i September i år, på den 21 kanskje? Det står nå ihvertfall på SK's offisielle side.

I USA ja, vi nordmenn må nok vente til neste år. Om jeg ikke tar helt feil.

Nja, jeg regner nå med å se den Europeiske utgaven i norske bokhandlere en uke eller to etter 21 September, i begynnelsen av Oktober elns, det har nå gått slik med bok 5 og 6, så jeg ser ikke noen grunn til at vi skal måtte vente til neste år for bok 7.

Lenke til kommentar

George R. R. Martin: A Song of Fire and Ice

 

Liker disse fordi de på en måte er standard fantasy, men like vel spesielle. Venter spent på bok 4, som egentlig skulle komme en gang i 2003, og som er utsatt til august 2005... Tror fyren aldri får skrevet den ferdig. :(

 

Tad Williams:

The Memory, Sorrow and Thorn Series Fantasy, med sin egen tvist om kristendom og inkvisisjon. Og en litt klumsete, rar tenåring som den litt rare anti-helten.

 

Otherland-serien Mer Sci-fi, om en gjeng mennesker rundt omkring på Jorda som ender opp i et felles VR-miljø som de ikke kommer ut av. Tar helt av, litt treig innimellom, men god. Spesielt hvis man synes VR er en kul ting.

 

Tailchaiser's Song - hvis du liker katter. Definitivt mye fantasi, men veldig fin for katte-elskere. :)

 

Dagens norske bidrag:

 

Hans Frederik Follestad:

"De Fire Og Han Som Gjør Galt Verre"

Denne tar helt av! Om:

Fire kamerater lever sitt stille og sedate liv uten andre bekymringer om hvor det er fest neste helg, og hvorvidt fine damer tropper opp på nevnte fest. Hvordan vil da kameratene reagere når mystiske, kappekledte menn rykker dem ut av denne idylliske tilværelsen, og forklarer at de må redde verden, helst brennkjapt? Dårlig, selvfølgelig. Ilderen Bambo Fohrtwo, pandaen Hutte Meg Tu, vaskebjørnen Pepper Bihf og elgen Salt Ehfan ser helst at jorden redder seg selv, men før de vet ordet av det, er de på vei til det fjerne landet Nepal.

Høres banalt ut, og er muligens også det, men ustyrtelig festlig på en litt sånn Dum og Dummere-måte. Neste bok kommer i september, visstnok.

 

Kirikiri

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Holder på å lese Tad Williams - River of Blue Fire, nr. 2 i Otherland. Men kommer meg ikke vidre. Er ganske kjedelig nå. Men er det verdt å fortsette med boka og serien eller skal jeg bare begynne å lese no annet (jeg har vel allerede begynnt å lese noe annet men)?

bandoola: For å si det sånn: Samboeren min leste kun de 3 første bøkene. Nr 4 er i hus, men han gadd aldri å lese ferdig serien. Jeg syntes det var interessant nok til å lese ferdig historien, men hvis du sliter med den andre boka, så kan du nesten la være. Jeg tror foresten jeg paralell-leste de bøkene. Leste noen kapitler, leste en annen bok, leste noen kapitler til osv. Tror jeg ble mer fanget i historien enn sambo, men det gikk egentlig litt tung. "Redningen" for meg var å se hvilke nye verdner de kom til, det er det som er litt av spenningen. Og å finne ut hvem stakkars Paul egentlig er.

 

Her er foresten TWs egne ord om boka, som kanskje forklarer hvorfor du sliter:

http://www.tadwilliams.com/volume2.html

 

Kirikiri

Endret av Kirikiri
Lenke til kommentar
Den boka jeg leser nå kan vel regnes som en litt mer ukjent bok: The Worm Ouroboros av E. R. Eddison. Ble utgitt i 1922.

Eddison ja - har hatt han på lista over forfattere jeg skal lese ganske lenge; gleder meg til den dagen jeg kan begynne å lese gjennom hans bibliografi.

 

Har du sansen for eldre fantasilitteratur; kan du jo prøve deg på Arthur Lindsays "A Voyage to Arcturus" fra 1920. Definitvt ikke en enkel bok å lese; men du vil trolig huske boka resten av ditt liv.

Lenke til kommentar
Har du sansen for eldre fantasilitteratur; kan du jo prøve deg på Arthur Lindsays "A Voyage to Arcturus" fra 1920. Definitvt ikke en enkel bok å lese; men du vil trolig huske boka resten av ditt liv.

Takk for tipset. Har satt den opp på lista. Ligger vel en 60-70 bøker der fra før, men...

Endret av -apocalypsis-
Lenke til kommentar

George R. R. Martin: A Song of Fire and Ice (som kirikiri nevnte) har jeg hørt mye positivt om. Har selv bøkene liggende på skrivebordet, men jeg har ikke rukket å begynne å lese de ennå.

 

Ellers kan jeg meget sterkt anbefale Steven Erikson's serie A Tale Of The Malazan Book Of The Fallen. En heller "mørk" serie som gjør mange av fantasyklisjeene til skamme.

Endret av Beeblebrox
Lenke til kommentar
Kanskje den beste bokserien jeg har lest:

Stephen King - The Dark Tower-series

 

Genial fra begynnelse til slutt. (ikke ferdig enda, kommer ny bok neste år.)

Nja, hvis jeg ikke husker helt feil her nå, så kommer bok 7 ut i September i år, på den 21 kanskje? Det står nå ihvertfall på SK's offisielle side.

I USA ja, vi nordmenn må nok vente til neste år. Om jeg ikke tar helt feil.

Jeg kjøpte boka i dag ( på Narvesen :0 ), så du tar nok feil, ja.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ursula K. LeGuin:

- Jordsjø-trilogien (mørk utgave av den klassiske ung mann finner seg selv greia i fantasilitteraturen)

 

Ingar Knudtsen:

- Våpensøstre-trilogien (anbefales spesielt for feminister)

 

Øyvind Myhre:

- Magiske Verdener (fantasilitteraturens historie fra 2000 f.kr. til cirka 1975)

- De siste tider (mørk fantasy)

 

Hans Frederik Follestad:

"De Fire Og Han Som Gjør Galt Verre"

Bøker jeg bare må få lest om en dag. Hørt om de fleste men ikke alle. Takk for at dere minner meg på dem. ;)

 

 

Btw, Ringenes Herre er jo seff boka over alle bøker da! :p

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...