Gå til innhold

Fantasilitteratur - litt mer ukjente bøker


Anbefalte innlegg

I og med at det er en og annen på forumet her som ser ut til å like fantasilitteratur, tenkte jeg å legge med noen forslag til lesning som ikke er blant dusinvarene :-)

 

Øyvind Myhre:

- Magiske Verdener (fantasilitteraturens historie fra 2000 f.kr. til cirka 1975)

- De siste tider (mørk fantasy)

- Følge en drøm (en bok som heller mer mot magisk realisme enn klassisk fantasy)

 

Felix Thoresen:

- Amal-Nor trilogien (følg to nordmenn i jakten på den hellige gral, samtidig som at forfatteren beretter mye om gralslegendens forskjellige opphav i ymse kulturer)

 

Lord Dunsany:

- Har ikke spesifikke titler her. Forfatteren skrev mange (og gode) noveller i grenselandet fantasy/horror

 

China Mielville:

- Perdido Street Station (en bok som er vanskleig å klassifisere - ikke fantasy, ikke sci-fi - kan sies å være en kombinasjon av genrene, eller en helt unik bok. Mørk i tonen)

 

Michael Moorcock:

- Elric-serien (les om den ultimate anti-helt, og Conans totale motsetning i fantasilitteraturen)

 

Fritz Leiber:

- Bøkene om Ffhard and the Grey Mouser (Tidvis humoristisk fantasy med et og annet lite stikk i siden på Robert E. Howard)

 

Philip Jose Farmer:

- Riverworld-serien (igjen vanskelig å klassifisere - kan sies å være fantasy, sci-fi eller ingen av delene)

 

Ingar Knudtsen:

- Våpensøstre-trilogien (anbefales spesielt for feminister)

 

Clifford D. Simak

- Har ingen spesifikke titler her og nå. Forfatteren skrev mye av både fantasy og sci-fi - alle med gjennomgående god kvalitet. Ofte har bøkene en viss blanding av genrene; se for eksempel "The Goblin Reservation"

 

Poul Anderson:

- The Broken Sword (en tidlig bok av Anderson - fornøyelig klassisk fantasy.

- Operation Chaos (andre verdenskrig med hekser og trollmenn i hovedrollen; blant annet)

 

Stephen King:

- The Eyes of the dragon (King har det gøy med å skrive klassisk fantasy/eventyr med en og annen liten vri)

 

Ursula K. LeGuin:

- Jordsjø-trilogien (mørk utgave av den klassiske ung mann finner seg selv greia i fantasilitteraturen)

 

Terry Brooks:

- Magic Kingdom for sale/Sold (første boken virkleig god - det er ikke bare bare å kjøpe seg et magisk kongedømme og installere seg som konge der...)

 

Mercedes Lackey:

- Skriver bøker med mer mellommmennesklig innsikt enn de fleste fantasyforfattere. Anbefaler især bøkene om kongedømmet Valdemar

 

Fred Saberhagen:

- "Sverd-bøkene". Fornøyelig lesning av en svært habil forfatter

 

David Gemmel:

- Anbefales på generelt grunnlag. Drenai-bøkene anbefales spesielt - særlig første boken er særskilt rørende; hvor den rundt 70 år gamle enkemannen og tidligere helten Druss deltar i sitt siste slag - hvor han aner (og håper) at det nå er hans tur til å dø; samtidig som han gjør sitt ypperste til å inspirere alle de unge uerfarne soldatene til å kjempe og overleve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. den "Perdido Street Station". Har du lest den? Vil gjerne høre hva du har å si om den i tilfelle...tenkte på å lese den. (husk ikke SPOILERE visst du svarer)

 

Her er ivertfall det avalon skriver om den:

Den første cyberpunk-fantasyromanen? I hvert fall veldig annerledes og veldig bra. Handlingen er lagt til byen New Crobuzon, et sted med tog, magi, kunstnere, revolusjonære, roboter og en skrekkelig fare som truer alt. Anbefales.

 

Og det hørest jo svært bra ut også.

Lenke til kommentar

Må bare takke for en fin liste over bøker jeg IKKE har lest.

 

(...) Men som jeg kan tenke meg å lese.

 

Er litt lei alle de hypene jeg leser. Gode, sikkert, men jeg synes jeg må bli litt særere.

 

Forresten, har The Wind on Fire-trilogien stående her. Den er vel blant de litt mer ukjente. Noen som har lest den?

Lenke til kommentar

Fikk det lokale biblioteket til å bestille inn "Perdido Street Station" i dag! :woot: Kommer vel inn en gang i neste uke tenker jeg...klarer nesten ikke å vente.

 

Btw: synd jeg har så mange andre bøker på gang som jeg må bli ferdig med først..(egentlig et luksusproblem :p) Holder for tiden på med 2010 og Wheel of Time bok 1.

Lenke til kommentar
Ang. den "Perdido Street Station". Har du lest den? Vil gjerne høre hva du har å si om den i tilfelle...tenkte på å lese den. (husk ikke SPOILERE visst du svarer)

Boken er original - og ikke veldig lettlest.

 

Men kommer man først inn i boken, er den svært vanskelig å legge fra seg. Handlingen er superb, og det er svært lite som er åpenbart i boka. Definitivt ikke dusinvare, for å si det slik.

 

Boka er forøvrig mer eller mindre løst basert på Mervyn Peakes mesterverk "Gormenghast". Ivrige lesere som ønsker sær og høylitterær fantasy kan prøve seg på den. Selv ga jeg opp den boka (Silmarillion er lettlest i sammenligning...).

Lenke til kommentar
Btw: synd jeg har så mange andre bøker på gang som jeg må bli ferdig med først..(egentlig et luksusproblem :p) Holder for tiden på med 2010 og Wheel of Time bok 1.

Wheel of time er oppskrytt synes jeg...anbefaler deg heller å skaffe deg Clarke's 2061 - for å lese ferdig den bokserien ;-)

 

Liker du sci-fi, bør du også begynne å lese Frederik Pohl sine bøker. Ikke blant de mest kjente forfatterne - men han har svært gode storyer. Hechee-sagaen er greie bøker å begynne med; første boken i serien heter "Gateway".

Lenke til kommentar
Selv ga jeg opp den boka (Silmarillion er lettlest i sammenligning...).

Såpass? Det var da voldsomt. Selv har jeg silmarillion den illustrerte versjonen på engelsk liggende her. Den har jeg igrunn ikke noen problemer med å lese. (glad for at jeg ikke sov i engelsktimene på skolen..det har jeg igjen for.) ;)

 

Ivrige lesere som ønsker sær og høylitterær fantasy kan prøve seg på den.

*Springe til amazon.com og lese bokomtale.*

 

Wheel of time er oppskrytt synes jeg

Liker det godt jeg. :) (engelsk selfølgelig)

 

anbefaler deg heller å skaffe deg Clarke's 2061 - for å lese ferdig den bokserien ;-)

Må vel lese ut 2010 før jeg begynner på 2061? ;) Likte 2001 meget godt.

 

Liker du sci-fi, bør du også begynne å lese Frederik Pohl sine bøker. Ikke blant de mest kjente forfatterne - men han har svært gode storyer. Hechee-sagaen er greie bøker å begynne med; første boken i serien heter "Gateway".

Han har jeg ikke hørt om, men skal nok finne ut av det.

Lenke til kommentar
Ivrige lesere som ønsker sær og høylitterær fantasy kan prøve seg på den.

*Springe til amazon.com og lese bokomtale.*

Kort om Gormenghast: Handlingen foregår i et enorm slott, hvis ansatte/innbyggere sjelden og aldri har kontakt med verden utenfor.

 

Etter 76 generasjoner, bærer hele miljøet i slottet preg av dette...

 

Om jeg husker rett, hadde forfatteren en egen personlig kamp å kjempe mens han skrev boka - en gradvis utvikling av senil demens og parkinson; noe som utover i boka merkes på blant annet språkbruk.

Lenke til kommentar
Wheel of time er oppskrytt synes jeg...

Da syntes du det.

Jeg syntes den er drit bra. Kan faktisk måle seg med Ringenes herre etter min mening.

Hmmm...det kaller jeg å banne i kirken gitt *s*

 

Konkrete saker jeg misliker med "Wheel of Time":

- Samtlige bøker burde vært kortere. Mange avsnitt som hverken driver handlingen fremover, gir oss bedre innsikt i miljø, personer, historikk eller geografi.

- Få minneverdige personer; flesteparten av karakterene i boken er der for å fylle en rolle eller en funksjon; man får ikke noe emosjonelt forhold til dem.

- Bøkene, ihvertfall de 9 jeg har lest, har svært få elementer i plot og storyline som vekker den store "sense of wonder" følelsen.

 

Jeg vil ikke si at bøkene er direkte dårlige dog; men jeg tør påstå at kvaliteten er relativt middels.

 

Ringenes Herre tilhører en helt annen kategori bøker.

Teknisk sett var ikke Tolkien noen briljant forfatter, men om man går i dybden på bøkene ser man at absolutt alt har en mening.

- Alle navn har en konkret betydning, med bestemte opphav og meninger alt ut fra hvor handlingen foregår.

- Man har en utstrakt bruk av allegorier; Gandalf som det klassiske Jesus-symbolet, Entene som symbolet på den misbrukte natur, Sauron som symbolet på industriens fremvekst og dens konsekvenser, og boken slutter endog med at en del sentrale personer reiser til Paradis.

 

I så måte besitter Ringenes Herre en rekke litterære kvaliteter som Jordans "Wheel of Time" mangler totalt.

 

Men det er selvsagt min tolkning da. Så får tiden vise om "Wheel of time" med tiden forsvinner i det store intet, eller om den makter å konkurrere med Ringenes Herre om å bli verdens mest solgte skjønnlitterære roman.

Lenke til kommentar

Joda, mente innenfor rimelighetens grenser. Bøkene er jo gode, det er det liten tvil om, men de fortjener ikke all den oppmerksomheten de får. Men, så er det jo sånn vi lever i en pop-kultur. Enkelte ting blir større enn andre pga. andre faktorer enn selve produktet. Trist, men sant. :S

Lenke til kommentar
Joda, mente innenfor rimelighetens grenser. Bøkene er jo gode, det er det liten tvil om, men de fortjener ikke all den oppmerksomheten de får. Men, så er det jo sånn vi lever i en pop-kultur. Enkelte ting blir større enn andre pga. andre faktorer enn selve produktet. Trist, men sant. :S

Boka er langt fra så bra som de mest ihuga tilhengerne skal ha det til, det er sikkert og visst.

 

Tolkien var ingen Dickens eller Kafka, for å si det slik.

 

Som historieforteller hadde Tolkien definitvt sine svakheter - han hadde sine agendaer som han ville fremheve gjennom historien, slik at boka på ingen måte kan sies å være et mesterverk.

 

Det han dog maktet å få til, er å lage en bok som appellerer til -mange- mennesker, og som har gjort det i fem tiår. Det er det ikke mange andre forfattere som har fått til - og ingen har greid det i den skala Tolkien gjorde.

 

Deri er også bokas genialitet: At den appellerer til en stor andel av menneskene på jorda, og at den har gjort det i flere generasjoner.

Lenke til kommentar

Ja, det er helt klart en av de gode sidene med den boken.

 

Men la oss ikke lage en diskusjon om rh er "bra" eller "dårlig". Folk har selfølgelig ulike meninger om den. Jeg for eks. synst at silmarillion er et mesterverk. Uten tvil den beste boken jeg har lest i mitt liv.

Lenke til kommentar
Kanskje den beste bokserien jeg har lest:

Stephen King - The Dark Tower-series

 

Genial fra begynnelse til slutt. (ikke ferdig enda, kommer ny bok neste år.)

Nja, hvis jeg ikke husker helt feil her nå, så kommer bok 7 ut i September i år, på den 21 kanskje? Det står nå ihvertfall på SK's offisielle side.

Lenke til kommentar
Kanskje den beste bokserien jeg har lest:

Stephen King - The Dark Tower-series

 

Genial fra begynnelse til slutt. (ikke ferdig enda, kommer ny bok neste år.)

Nja, hvis jeg ikke husker helt feil her nå, så kommer bok 7 ut i September i år, på den 21 kanskje? Det står nå ihvertfall på SK's offisielle side.

I USA ja, vi nordmenn må nok vente til neste år. Om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...