Gå til innhold

Epox 8KDA3+ Problemer

DreaZ

Anbefalte innlegg

Heisann folkens! :D

Kjøpte meg nylig et Epox 8KDA3+ hovedkort, og er så langt kjempe fornøyd med hvordan det har prestert. Som alltid er det et eller annet å henge fingrene i, som skal irritere den stolte nye eier. Jeg har tre sysler jeg lurte på om flere har vært uheldig å støte på eller har noen tips til hvordan jeg kan løse:

For det første, jeg kjøpte meg en ekstern USB harddisk fra Western Digital på 160 GB, som funker perfekt i windows, og med USB 2.0. Men problemet kommer når jeg rebooter systemet, da henger alt etter at det har kommet opp opplysninger om CPU navn og hastighet, etter at det har kommet opp fryser bootinga helt. Hvis jeg da slår av maskina, trekker ut USB kabelen, og deretter starter igjen, går alt kjempegreit. Hvis jeg setter i USB kabelen underveis i bootinga, fryser bootinga på samme måte. Dette skjer også hvis jeg kobler til kabelen mens jeg er i bios. Jeg har lest at Epox muligens har litt trøbbel med det i biosen, og prøver å få fiksa problemet, men det kan jo også hend at det er bare en enkel liten innstilling jeg har oversett. Bootinga fryser forresten uavhengig om USB disken er påslått eller ikke, så lenge den er tilkoblet klikker det.

For det andre så har jeg endelig invistert i et hovedkort med skikkelig optisk ut. Men der kommer problemet når jeg prøver å fortelle den programvaren som følger med at jeg kun ønsker å benytte meg av SPDIF-optisk ut og ikke noen andre utganger. De andre utgangene er opptil 8 kanaler med sånn kjipe jack plugger. Ser det ut som jeg gidder å ha ørten ekstra kabler i rotet som allerede oppstår. Jeg ønsker altså at alle signaler skal gå på den optiske utgangen, og dermed til forsterkeren min (Yamaha RX-640 RDS). Jeg fikk faktisk pressa gjennom Dolby Digital 5.1 når jeg benytta meg av WinDVD 6.0, men så fort jeg prøver et spill eller lignende, så får jeg bare vanlig stereo. Prøvde forresten Far Cry, det har vel DD:5.1 søtte? Finnes det noen testprogrammer eller et program som overstyrer det medfølgende programmet, slik at alle lydsignaler går ut på kun den optiske utgangen? Håper dere har noen gode tips...

For det tredje, når jeg kjøpte kortet fulgte Trend Micro Internet Security med på bundle-pakken til Epox, og av andres erfaring så har jeg inntrykk av at dette er et kjempeprogram, og jeg syns det funker bra er også. Men desverre så virker det som de har lagt med en irritasjonsmoment som en dag kommer til å plage vettet av meg. Hver gang jeg starter opp windows, kommer det en popup om at du må kjøpe produktet og masse kjip info. Men på den samme fanen står det at produktet er registrert og at lisensen går ut en gang i 2005. Og når jeg sjekker registering og slik på produktet så er det i orden. Har fått mail om at produktet er registrert og alt slik også. Dermed så prøvde jeg å slå av oppstarten av denne popupen i msconfig, men da slo Trend seg virkelig vrang, og villa ikke start opp agenten sin på starten. Dermed måtte jeg manuelt starte Trend hver gang, og det er jo heller ikke aktuelt. Dessuten kom den bedritne fanen opp hvis jeg starta det manuelt også. Så jeg måtte bare krype til korset og sette tilbake innstillingene i msconfig, og se den popupen komme hver gang jeg starter maskina. Det må da finnes en måte å få stanse den fra å sprette opp, og samtidlig starte Trend? Håper dere har noen tips ;)

Jeg blir glad for alle tips!

På forhånd takk,

DreaZ ;);) :D:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...