Gå til innhold

Databushastighet på RAM og CPU

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg nytt hovedkort, CPU, RAM og skjermkort. Av CPU skal jeg ha socket 478. Den leveres i 533 MHz, eller 800 MHz databushastighet. DDR minne leveres i utallige hastigheter, og spørsmålene mine er da som følger:

Må man ha samme hastighet på minnet som prosessoren?

533 MHz eller 800 MHz på CPU?

Hvor mye minne bør man ha på en grei spillemaskin med et Radeon 9800 PRO kort?

Maskinen skal brukes til spilling, og prosessoren tenker jeg blir en Pentium 4, 2,4 GHz. Eventuelt 2,8 GHz.

Setter pris på alle svar, og synspunkter! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minne: Kjøp 1GB. Så har du nok en stund fremover. 512 blir for lite.

Minne og CPU trenger ikke å kjøre på samme hastigheter, men da mister du mye ytelse. Hvorfor ikke kjøpe PC3200 ram? Den koster jo nesten det samme som tregere ram uansett.

Lenke til kommentar
Hvor mye minne bør man ha på en grei spillemaskin med et Radeon 9800 PRO kort?

Maskinen skal brukes til spilling, og prosessoren tenker jeg blir en Pentium 4, 2,4 GHz. Eventuelt 2,8 GHz.

Setter pris på alle svar, og synspunkter!  :thumbup:

Ja, et Radeon 9800 Pro kort holder bra til spilling. Det kan også flashe til XT. Les guiden her

Det samt en P4 2.8Ghz gir mye ytelse for pengene. P4 er heller ikke så kresne som AMD når det gjelder timings, så du trenger heller ikke noe kremram for dette oppsettet. Et par TwinMOS brikker burde gjøre susen.

Lenke til kommentar

Skal ha et MSI Radeon 9800 PRO skjermkort. Fant dette minnet på PS Data: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=106...lAction=details

Er det å anbefale? Synes det så greit ut, og ikke så dyrt...

I tillegg lurer jeg på noe: Er det flere ting som spiller inn når man skal velge databushastighet i maskinen? Eller er det kun CPU, RAM og et hovedkort som støtter hastigheten?

Takk for alle svar så langt!

Endret av DJ ZooL
Lenke til kommentar
ja

MINNEHASTIGHETER:

PC2100 = 133 mhz

PC2700 = 166 mhz

PC3200 = 200 mhz

INTEL HASTGHET (4x)

PC2100 = 133 x 4 = 533mhz

PC3200 = 200 x 4 = 800mhz

AMD HASTIGHET (2X)

PC2100 = 133 x 2 = 266 mhz

PC2700 = 166 x 2 = 333 mhz

PC3200 = 200 x 2 = 400 mhz

God oversikt 356speedster!

Men jeg ville vært litt forsiktig med å sette likhetstegn mellom klokkehastigheter og "datarate". De er nemlig like forskjellige som "kilometer" og "kilometer per time".

Jeg ville kanskje skrevet det slik:

Minnebusser (enkel minnebuss, ikke dobbel)

133MHz, PC2100 -> 2133 MB/s

166MHz, PC2700 -> 2666 MB/s

200MHz, PC3200 -> 3200 MB/s

Intel FSB:

100MHz, 400 "MHz" -> 3200 MB/s

133MHz, 533 "MHz" -> 4266 MB/s

200MHz, 800 "MHz" -> 6400 MB/s

AMD (SocketA) FSB:

133MHz, 266 "MHz" -> 2133 MB/s

166MHz, 333 "MHz" -> 2666 MB/s

200MHz, 400 "MHz" -> 3200 MB/s

Lenke til kommentar
I tillegg lurer jeg på noe: Er det flere ting som spiller inn når man skal velge databushastighet i maskinen? Eller er det kun CPU, RAM og et hovedkort som støtter hastigheten?

Databussen går kun mellom CPU og Northbridge-brikken på hovedkortet. Det er dermed kun disse to som må støtte den ønskede databuss-hastigheten.

I tillegg er det en liten fordel om ram'en kjører på synkron hastighet med databussen (FSB). Altså at ram kjører på 200MHz dersom FSB kjører på 200MHz. Det er også en fordel å ha samme hastighet på databussen som på minnebussen. Dvs. at man kjører doble minnekanaler med 3200 MB/s ram for å oppnå 6400 MB/s slik som FSB'en.

PS. Det finnes to typer Pentium4 2,8GHz. Den ene heter "northwood" og den andre heter "prescott". Av disse er det "northwood" som yter best selv om den har mindre cache.

Lenke til kommentar
Okei. Så om jeg kjører harddiskene på S-ATA eller ATA-66 vil ikke spille noe stor rolle? Eller for å spørre helt konkret: Vil det være noe vits i å kjøpe S-ATA disker når jeg allerede har 80 GB ATA-66?

Tja.. det vil ha litt å si på ytelsen, men ikke nor voldsomt. Hvisd disken din allerede er 7200rpm og har 8MB hurtigminne så er det nok lite å hente på å kjøpe SATA, men hvis den er 5400rpm eller har 2MB hurtigminne så kan du få litt bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...