Gå til innhold

Koble til videospiller til datamaskinen

KJK

Anbefalte innlegg

Som topicen sier så ønsker jeg å kunne koble til VHS spilleren til dataen. Har endel opptak som jeg kunne tenke meg å redigere på pc'en for så å brenne ut på eventuellt DVD plate.

Hva må til for å kunne gjøre dette? Jeg vil samtidig ha muligheten til å koble pcen til tv'en for å kunne se på DVD. TV-out/in og VIVO sier meg så lite.

Håper noen forstod problemstillingen, selv om det kanskje ble noe knotete.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøpte meg et Hauppauge pvr 250 for en stund siden. Fungerer utmerket, og du slipper å bytte ut det eksisterende skjermkortet. I motsettning til mange skjermkort med integrert tv-tuner / video signal inn muligheter, komprimerer dette kortet til MPEG1/2 (DVD, SVCD, VCD) format i hardware, så du bruker sånn ca. max 20% CPU ved capping (litt avhengig av prosessor såklart... personlig har jeg en XP2500+ @ 2800+).

Jeg bruker så Ulead DVD Movie Factory (bundlet med kortet) for å lage DVDene. Når du capper med riktige innstillinger, slipper du å rekomprimere videoen når du skal ha det over på DVD. Dette er en stor fordel, og du får ikke noe kvalitetstap, pluss at du demultiplexer og lager ISO fila for brenning på et drøyt 10minutt, i forhold til flere timer hvis du må rekomprimere). Har for meg at kortet koster ca. 1100,- på komplett, uten å ha sjekket....

Sammenlignet med f.eks. Terratec sine kort, er dette mye bedre, da det komprimerer til MPEG1/2 i hardware.

edit:

Kortet har TV-tuner, men personlig kjører jeg signalet fra scart ut på paraboltuneren og til SVHS inn på kortet med kurrant resultat!

edit2: Dette kortet har ikke video UT muligheter, da må du opp i PVR 350 hvis jeg ikke husker feil. Men har du et skjermkort med TV-ut, så fungerer jo det fint for DVD osv.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Tror ikke du blir så veldig fornøyd med resultatet hvis du bruker TV-kort og medfølgende software. Mulig du kan få det bedre med anstendig software, det er nok nødvendig med filtrering og en del prosessering for å få dette til å se bra ut på en dvd. Video har jo svært lav kvalitet. Dette har jeg ikke så veldig mye greie på, men prøvde med et tv-kort selv om jeg fikk anbefalt en mer profesjonell løsning som kostet noen lapper. Resultatet for min del ble ikke brukbart.

Det kan kanskje være en like god løsning å la profesjonelle gjøre jobben framfor å kjøpe en dyr løsning, avhengig av hvor mye film som skal konverteres.

Lenke til kommentar
Tror ikke du blir så veldig fornøyd med resultatet hvis du bruker TV-kort og medfølgende software. Mulig du kan få det bedre med anstendig software, det er nok nødvendig med filtrering og en del prosessering for å få dette til å se bra ut på en dvd. Video har jo svært lav kvalitet. Dette har jeg ikke så veldig mye greie på, men prøvde med et tv-kort selv om jeg fikk anbefalt en mer profesjonell løsning som kostet noen lapper. Resultatet for min del ble ikke brukbart.

Det kan kanskje være en like god løsning å la profesjonelle gjøre jobben framfor å kjøpe en dyr løsning, avhengig av hvor mye film som skal konverteres.

HUMBUGG!!! H U M B U G G !!!! Når var dette? 1996?

Man kan jo selvsagt kjøpe et kort uten tuner, men nå har det jo seg slik at mange løsninger som ikke koster ALT for mye (spes de med hw encodig) har tuner...

Når jeg får adsl skal jeg legge ut et opptak, så får dere se... klart, alt er relativt, men så lenge opptaket ikke skal sendes inn til lyd og bilde for kritikk, holder det! Det finnes også kort med mpeg4 (divx) encoding i hardware.

Hauppauge pvr 250 kortet er bundlet med WinTV 2000 og Ulead DVD Movie factory, og denne bundlen funker utmerket (klart, DVD movie factory kunne hatt innstillinger for subtitles osv...). For å klippe/splitte mpg filene bruker jeg Womble mpeg-vcr, så jeg slipper rekomprimering.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

kjøper du et "vivo kort" kjøper du et skjermkort med video inn og video ut. Dette er forsåvidt en "ok(?)" løsning hvis du skal bytte skjermkort i samme slengen. Har f.eks. VIVO kortene til ATI hardware komprimering?

Mener du får USB2/firewire løsninger med hardware komprimering (fra pinnacle??) Dette kan muligens være en god løsning. Ville isåfall gått for firewire, da USB2.0 er bare oppskrytt gimmick som ikke kan brukes til stort annet en scannere, og USB penner osv :p

Lenke til kommentar

HUMBUGG!!! H U M B U G G !!!! Når var dette? 1996?

2004. Tror du kan droppe caps og den tonen der, for retningslinjene sier noe om høflig tone. TV-kortet var for øvrig et av de dyrere Pinnacle.

Du kan skrike humbug til du blir blå i trynet. Da tror jeg du spesifiserer hva av mitt innlegg du mener. Mener du det er humbug at video har veldig lav kvalitet? Eller at resultatene mine ble elendige?

Jeg viser kun til en erfaring hvor jeg trosset en anbefaling og fikk svi for det. Kjøpte et tv-kort til 1200 forgjeves.

Foreslår at du tar deg en bolle.

Lenke til kommentar
Foreslår at du tar deg en bolle.

1: jeg har en skarp tone. Dette er pga. at jeg har en tendens til å kalle en spade for en spade, og er relativt fornøyd med det, ;)

Klart, det finnes dårlige tv/video kort... men jeg mener (med det utbruddet jeg tidligere viste) at du må ha hatt uflax/noskills.

Såklart blir ikke resultatet bra brae via et tvkort!!!! Du må jo redigere videoen, med alt det innebærer!

En anstendig VHS spiller mot et anstendig tv-kort er ok i seg selv. Skal man redigere et hjemmeopptak fra en VHS kasett, er man allerede ute å kjører, og vil aldri (som du sier) få et "tilfredsstillende" resultat (det kommer an på bruksområde/smak vet du!)

Såfremt du ikke skal bruke disse opptakene fra kameraet ditt i "film"sammenheng, så vil du nok bli fornøyd. Det er en rimelig, grei, og relativt effektiv måte å overføre hjemmevideoer fra eldre kameraløsninger på!

Rettningslinjene sier forsåvidt en god del ang. det å være høfflig, men ikke noe mot å være direkte!(?). Jeg innrømmer glatt at omtalte post ikke var høflig nok, og bøyer og brekker meg for det....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...