Gå til innhold

Oppgradering til nForce2 og Barton cpu

Anbefalte innlegg

Hei

Ein kompis sitter på eit gammelt system med XP2000+

på eit Via KT400 brikksett og med PC2700 DDR Ram.

Skjermkort er eit GF-4 MX, som er bestemt at skal byttes ut.

Han har fått sanket litt penger og lurer på om ein oppgradering til

eit nForce2 Ultra 400 med XP2500+ Barton og to PC3200 DDR Ram i dual.

Det er jo litt overklokkings-potensiale i cpu, så kommer sikkert til å klokke til

XP3200+ med 400 MHz FSB, minnet kjører jo på 400 MHz.

Eller er Socket A virkelig ein dårlig platform å gå for? :roll:

Er ikkje snakk om mykje penger han vil bruke. ;)

Synspunkter?

Skjermkort blir sikkert 9800Pro når den tid kommer :p

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finfine forslag, men er litt meir bekymra over

ytelsen kontra det gamle systemet hans, om det er

lurt å oppgradere videre i Socket A. Men rekner med

at Barton cpu, nForce brikksett og PC3200 ram vil

øke ytelsen i spill etc.

Som sagt er det eit litt stramt budsjett, og Socket A er

kanskje det beste valget når det er realiteten.

Uansett, keep it coming :)

Lenke til kommentar

Det er jo litt overklokkings-potensiale i cpu, så kommer sikkert til å klokke til

Er ikkje snakk om mykje penger han vil bruke.  ;)

Synspunkter?

Espen

Klokke en BARTON 2500 til 3200? Tror ikke det blir så stabilt akkurat, har gjort det selv. Asus A7N8X deluxe, 2 stk TWINX corsair 3200LL.

Men, nå har jeg en XP 3200+. Dønn stabilt!

Det er jo så sinnsykt lite å hente på overklokking? Prosentvis ihvertfall, og med tanke på stabilitet.

Endret av karasjok
Lenke til kommentar

Hadde det vært meg, så hadde jeg spent gryna på ett heftig skj.kort nå, og heller spart resten til en litt større oppgradering når 64 CPU'ene og Nforce 3 korta har falt i pris...

Tror ikke det er så mye vits å oppgradere fra 2000+, till 2500+, han har jo ett rimelig greit system nå...

But, just my 2 cents..

Lenke til kommentar

selv sitter jeg med Abit AN7 HK, dette er med Nforce2 Ultra400 Chipset. som minne har jeg Twinmos 512 MB PC3200, og en AMD XP2800 Barton. dette er hardware som jeg er veldig fornøyd med. som skjermkort har jeg PC Rad9800Pro.

dette er hardware som jeg kan anbefale.

Epz.

Lenke til kommentar

Er ikkje snakk om mykje penger han vil bruke.  ;)

Synspunkter?

Espen

Klokke en BARTON 2500 til 3200? Tror ikke det blir så stabilt akkurat, har gjort det selv. Asus A7N8X deluxe, 2 stk TWINX corsair 3200LL.

Det er jo så sinnsykt lite å hente på overklokking? Prosentvis ihvertfall, og med tanke på stabilitet.

Hmm. Det er svært mange som har lyktes med å overklokke XP2500 til XP3200, meg selv innklusive. Enig i at det er mange overklokkingsprosjekter som ikke er verdt bryderiet, men dette er en overklokking som har meget bra kost/nytte-faktor!

Har hatt stabiltetsproblemer tidligere, men det skyldtes hovedkortet (fra Epox). Var ikke stabil på standard hastighet engang...

Lenke til kommentar

De fleste XP2500+ lar seg overklokke til XP3200+

Er jo samme brikken, bare at 3200 går på 200MHz FSB isteden for 166MHz som 2500 går på.

Men, når jeg sier de fleste betyr dette selvsagt ikke alle... Min f.eks er ikke helt stabil på 11x200, men jeg kjører den på 10,5x200 og det er 100% stabilt.

Og jeg er ikke enig i at det er lite å hente på overklokking. Jeg synes systemet ble mye kjappere med 200MHz FSB!

Lenke til kommentar
Hadde det vært meg, så hadde jeg spent gryna på ett heftig skj.kort nå, og heller spart resten til en litt større oppgradering når 64 CPU'ene og Nforce 3 korta har falt i pris...

Tror ikke det er så  mye vits å oppgradere fra 2000+,  till 2500+, han har jo ett rimelig greit system nå...

But, just my 2 cents..

Jeg oppgraderte fra 2000+ til 3000+ og med samme skjermkort (FX5900) gikk jeg opp fra 11.038 poeng i 3dMark 2001 SE til 14.714. Regner med at dette har en del med å øke CPU hastigheten litt og å gå fra 266 til 333 buss.

På mitt forrige skjermkort Geforce MX-440 fikk jeg 6.430 poeng i 2001 SE

Min erfaring er at det hjelper ikke med det aller råeste innen skjermkort når man ikke har CPU som orker henge med i svingene.

Både Asus og Abit kortene er kurrante kort. Selv hadde jeg A7N8X Deluxe kortet (2.0) som jeg var utrolig fornøyd med.

Nforce 2, en barton og kjappere minne vil gjøre mye på ytelsen selv med mx440, får han så et bedre skjermkort siden vil det bli glimmers.

My 2€

Edit: Mandagsmorraskriveleifblues

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Tror ikke det er så mye vits å oppgradere fra 2000+, till 2500+, han har jo ett rimelig greit system nå...

But, just my 2 cents..

Tror også at dette er den lureste løsningen. Skjermkortet er den største flaskehalsen,et 9800pro/5950 eller bedre hadde blitt en "rimelig" og god oppgradering.Og Raskere/mer ram (kan tas med til neste system)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...