Gå til innhold

Hvor lenge hadde DU ventet med pc-kjøp nå?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvor lenge det lønner seg å vente med pc kjøp nå. Jeg fant ikke noen tråder med særlig sakelig diskusjon. Jeg vet derimot at det er "små-dumt" å kjøpe pc nå, dersom det kommer pcie snart og alt det der? Hva mener dere? Jeg skal ha meg en pentium i neste pc, blir det socket 775 da eller, er det det som er Intels avr på socket 939?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt med et gammelt P-II kort med en moddet Tua-Celeron @ 1568mhz og ventet på pci-express og Prescott...men så kom P4C med 800 mhz fsb og dual minnekontroller for et års tid siden og jeg anså det for et såpass stort hopp at jeg ikke greide å dy meg...brukte 6-7 lapper på et hovedkort, ram, prosessor og en kjøler.

 

Det har jeg ikke angret på et sekund. PCI-express har latt vente på seg og Prescott ble en flopp i mine øyne, så hobbykassa holder bra enda.

 

Moralen må bli at ting gjerne blir hypet opp lenge før lansering, og at det ikke nødvendigvis blir så supert som man tror. Og da har man ventet forgjeves.

 

Husker for et halvårs tid siden når mange hardnakket at det snart ikke gikk an å ha data hvis man ikke skaffet seg hardware som kjørte 64-bit. Skulle man tro disse ville de fleste kjøre XP-64 ed. nå, men ting lar vente på seg der også.

 

Det er vel egentlig ikke alltid heldig å kjøpe det nyeste heller, man kan risikere å komme borti slike ting som de buggy chipsettene vi fikk lese om for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar

Dette er aldri enkelt å besvare dette spørsmålet.

 

Når det gjelder innkjøp av nye komponenter eventuelt ny PC, er det alltid noe som er "rett rundt hjørnet" når det gjelder ny teknologi. Når den ettertraktede "nye teknologien" kommer på markedet er som oftest prisen så pass høy, at de fleste velger å vente en stund i påvente av at prisen skal bli lavere. Men hva skjer når prisen har begynner å synke? Jepp, enda en ny teknologi "rett rundt hjørnet", og kanskje det lønner seg å vente til den kommer :hmm:

 

Det som er poenget mitt, er at når det kommer til innkjøp av nye komponenter/ny PC er det lett for at man blir sittende å vente til nærmest evig tid. Det er etter min mening utrolig vanskelig å finne et 100% optimalt tidspunkt for å kjøpe/bygge seg en ny PC, så sant man ikke er "stinn i mynt". Det vil ofte være lurere å kjøpe litt eldre teknologi, og heller oppgradere oftere.

Lenke til kommentar

Ifølge diverse artikler om Pcie, vil det ikke være store performance-forskjellen i begynnelsen, det er bare en forenkling fra produsentene sin side for å gjøre produksjonen av skjermkortene billigere og mer kostnadseffektiv. Tviler på at det kommer noen pcie-revolusjon mht. kvalitet og performance før et stykke ut på nyåret, og så lenge gidder ikke jeg å vente iallefall.

Lenke til kommentar

Riktig. Man tror nok som regel at det nye blir sa utrolig mye bedre. Et vanlig resultat er jo barnesykdommer (som rettes opp SENERE selvfOlgelig) og ikke like bra ytelse som man hadde forventet heller. Anbefaler A kjOpe ting som har vaert pA markedet en stund, billig og stabilt :) Jeg angret/angrer ihvertfall ikke pA mitt socketA kjOp i desember. Synes jeg gjorde et utrolig godt kjOp (bortsett fra sperren pA mulitiplier :mad: )

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt penger og en "crappy" pc nå så hadde jeg ikke ventet med å kjøpe pc et eneste sekund. Selvfølgelig så kan jeg sitte å vente på alle nye "ting" som er rett rundt hjørnet, men som jeg ser det kommer det jo alltid til å være slik. Jeg tror også at om du ser litt økonomisk på saken så kan du komme relativt billig unna med en skikkelig god pc nå, for så å vente med kjøp av "neste generasjons" til disse er blitt kvitt det meste av problemene de vil ha i starten.

 

Dette er jo bare mitt synspunkt på saken her..

Lenke til kommentar
...har prescott blitt en slags flopp eller?

Ble vel det i første omgang, i og med syk varmeutvikling og lavere ytelse enn NW på hastigheter under ca. 3.5 ghz. Regner med stor bedring med nye revisjoner og høyere hastigheter, samt at apllikasjoner etterhvert tar i bruk SSE3.

 

Må vel legge til at Prescott en gang ble forventet lansert til høsten i fjor, men den ble utsatt flere ganger og vi så 2004 før den kom.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg har registrert noe sterkt prisfall på PC-komponenter om høsten. Høsten er gjerne tilbudssesong men da ofte på varer hvor det er en god fortjenestemargin. Konkurransen om PC-komponenter er knallhard. Et eventuelt prisfall kan skyldes gunstigere importpriser som følge av endringer i valutakursen.

Nye modeller om høsten ble påpekt som ett moment her men jeg tro ikke mye på det heller. Det er ikke slik at når et produkt lanseres så dyttes et annet produkt ut. Nei produsentene er interessert i å holde liv i hele produktlinjen så lenge som mulig for å melke markedet for alt det har, først etter lang tid begynner prisene på eldre produkter å gå ned.

Lenke til kommentar

lønner seg og lønner seg .. det kommer an på så mye:

Bla. hvilket utstyr du har nå, hvor mye penger du har å bruke på en oppgradering og hvor mye du trenger oppgraderingen (dv.s hvilke programmer du skal kjøre på den)

 

Fortell litt om dette så skal jeg si min mening.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å si, på den ene siden, som poengtert før, så kommer det alltid noe nytt. Men er det bare jeg som synes det kommer veldig mye nytt akkurat nå om dagen? Jeg mener i 2002 og 2003 skjedde det ikke så mye spennede, men i 2004 så er det jo plutselig masse ny teknologi som er i ferd med å få fotfeste. Typisk endel ting som ikke vil endres på en stund også (PCIex, S-ata (er jo ikke helt nytt da), btx(?), osv).

 

Personlig kommer jeg til å vente en stund, men det er bare fordi jeg egentlig ikke trenger ny pc i det hele tatt, jeg bare synes det hadde vært kult å ha :)

 

AtW

Lenke til kommentar
lønner seg og lønner seg .. det kommer an på så mye:

Bla. hvilket utstyr du har nå, hvor mye penger du har å bruke på en oppgradering og hvor mye du trenger oppgraderingen (dv.s hvilke programmer du skal kjøre på den)

 

Fortell litt om dette så skal jeg si min mening.

Jeg har det som står i profilen min ;) Hadde lyst til å prøve pentium, men jeg ser nå at jeg må ut med hvertfall 6k for et system som jeg har lyst på ( i tillegg til det jeg får for pc`en jeg har nå), og et blir for mye tror jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...