Gå til innhold

Photo editing PC!

Anbefalte innlegg

Howdy,

Jeg trenger en PC som jeg vil hovedsaklig bruke som workstation for bearbeiding av bilder. Så det er viktig at jeg har et bra grafikk kort og jeg tenker en 19" LCD skal holde for meg. Lydkort: bra men ikke høyeste prioritet.

Har noen forslag?

Det eneste jeg ser at jeg trenger i tillegg til ovennevte er ca 2gb ram 2 mellomstore disker (en for backup) og en bra skjerm, har overhodet ikke peiling på om det er noen hovedkort som er spesielt bra til dette formålet.

Håper noen har noen gode forslag til komplett oppsett. Har sett etter slike oppsett men det er som oftest kontor, gaming, student (low budget) etc som er satt opp.

Pris bør være under 15000. Kabinett ikke viktig (kosmetisk sett). Det eneste jeg bryr meg om er at den er rask og har et skjerm/grafikk kort oppsett som gjør det gøy å jobbe med bilder.

Takk for all input! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail Kr 1849.99

2xSeagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM Kr 1700.02

2xTwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs Kr 3398

Suntek Miditower TH-6522 Sort/Sølv Kabinett m/300W P4 / AMD Kr 591.49

Asus P4R800-V Deluxe Hovedkort S478/800 ATI 9100IGP, SATA/ATA, ATX, VGA, GbLAN Kr 879

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott Kr 1990

Medion 19" LCD MD-6454AP TCO-99 Silver Skjerm Kr 4994.99

Totalt: 15453.49 :love:

Disse prisene er fra komplett

EDIT: Der har du en PC du godt kan bruke til GAMING osv også :thumbup:

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke den først og fremst til bilder bør du legge mye penger i en god skjerm. Har ikke sett eller lest tester av den Medion skjermen, men noe inne meg sier at det ikke er den beste skjermen du får tak i. Les litt skjermtester og prøv eventuelt å få tak i noen av "lcd-ekspertene" her på hw.no

Lenke til kommentar

Så veldig fint ut det der thomas_c24, men jeg stusset litt på kabinettet, når alt annet var såppass "high-end". 300W kan kanskje bli litt lite med flere disker, kraftig prosessor, strømsultent skjermkort osv. Kanskje et kabinett med litt kraftigere PSU er å anbefale. Og kanskje et litt kraftigere hovedkort? Bare passe på at det har 4 minneplasser, siden det er satt opp 4x512MB.

Hvis du skal spille er skjermkortet flott og veldig bra. Men til kun fotoredigering trengs vel ikke så raske 3D-egenskaper, heller bedre kvalitet som fra Matrox eller no. Ikke at jeg har så mye greie på det men..

Btw, hvis du oppgraderer skjermkortet til GF 6800Ultra eller Radeon X800XT og klokker cpuen til 4 GHz, klarer du kanskje å kjøre Doom III på best kvalitet. ;)

(Direkte Doom III link: systemkrav)

Lenke til kommentar
Btw, hvis du oppgraderer skjermkortet til GF 6800Ultra eller Radeon X800XT og klokker cpuen til 4 GHz, klarer du kanskje å kjøre Doom III på best kvalitet.  ;)

(Direkte Doom III link: systemkrav)

Hvor offtopic går det annt og bli da?

Gå for en kvalitets skjerm og f.eks Matrox som har veldig godt 2D grafikk. Her er en LCD skjerm guide som du bør se næremere på LCD Guiden

Tester av 19"

Endret av _Prime_
Lenke til kommentar

Enig med siste taler om at et godt 2D kort er viktigere enn 3d-ytelse. Dersom du ikke skal spille på maskinen, så betyr 2d-kvalitet/-ytelse mye mer.

I tillegg er jeg litt skeptisk til LCD-skjermer til bildebehandling. De har en stygg tendens til å ikke gi konsistente farger. Dersom du flytter litt på hodet, enderer farger og kontrast seg. Det gjør det veldig vanskelig å gjøre god fargekorrigering på bildene. Selv kjøpte jeg en 22" proffesjonell CRT skjerm, som kostet mindre enn en 19" LCD, har bedre farger og høyere oppløsning.

- Ja, den tar perverst stor plass på skrivebordet, men å kunne kjøre en oppløsning på 1856*1392 gjør bildebehandling til en helt ny opplevelse.

Jeg synes også at 2GB ram høres mye ut. Jeg vet ikke hva slags bilder du skal redigere, men de største jeg kan tenke meg er scannete bilder fra en proff lysbildescanner, og de kan komme opp i 120mb hver. I så fall trenger du ikke mer enn 1GB. Det bør holde til å redigere på et par-tre forskjellige bilder i slengen (jeg har 1GB, og merker ikke noe forskjell om jeg jobber med ett, to eller tre bilder av gangen). De fleste vil uansett jobbe med bilder fra digitalkameraer, og disse er vesentlig mindre. Et bilde fra et 6MP digitalkamera gir bilder på 18-36mb ukomprimert, og da blir det litt overkill med 2gb, synes jeg.

Det du aldri får nok av, er prosessorkraft. Legg pengene der istedet for 3D og for mye ram.

Erik

Lenke til kommentar

Du bør vudere denne skjermen Eizo L767

Fargegjengivelsen på denne skjermen er av "Eizo-kvalitet": Perfekt! Hele fargeskalaen gjengis perfekt, og det er bare å ta av seg hatten her. Den har dessuten meget bra innsynsvinkel, noe som forklares av VA-panelet. Den høye kontrasten forklarer også det utrolige fargespillet. Baklysene slår også minimalt igjennom.

I film og foto er skjermen en juvèl. Bilde er klart og skarpt og fargene er nydelige. Vi kunne ikke sette fingeren på noe på dette området. Denne skjermen sikter seg inn på de som krever kvalitet på dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...