Mr. Floppy Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg har en Line Interactive UPS av typen Metric Match Lite 500VA (produsert av IMV). Jeg kjøpte den i fjor, men har ikke brukt den siden den ikke virket som den skulle. Ja, jeg vet at jeg burde returnert den umiddelbart, men jeg fikk følelsen av at det var jeg som gjorde noe galt, så derfor ble den liggende i skapet. Forøvrig er symptomene akkurat de samme nå, som da jeg fikk den levert. Jeg har konkludert med at batteriet "ser ut" til å virke, men at UPS'en hverken tar til seg, gir fra seg eller slipper gjennom strøm. Bakgrunnen for konklusjonen er at UPS'en ikke gir livstegn fra seg når jeg kobler den til strømnettet, og utstyret som er kobles til UPS'en får ikke strøm. Derimot høres en svak dur og 'Battery'-dioden lyser når jeg setter UPS'en i batterimodus. Men utstyret får fortsatt ikke strøm. Jeg snakket med en på Metric AS, men den nokså halvhjertede hjelpen bestod i at det nok var jeg som gjorde noe feil, eller at det kanskje kunne være noen kabler som hadde løsnet under transport. For ordens skyld: Jeg har prøvd å bytte til den reservesikringen som fulgte med, og jeg har sjekket kablene til batteriet. Jeg har også prøvd både jordet og ujordet strømuttak. Og jeg har prøvd forskjellig utstyr (PC, PS2, mobillader, ...). Men ingenting hjelper... Siden dette er min første UPS, så kan jeg ikke utelukke at jeg "gjør noe feil", men jeg vet ikke helt hva det skulle være... Kan jeg (eller kanskje heller dere ) få UPS'en min til å virke? Jeg regner ikke med at det blir så lett å få byttet den nå som det har gått såpass lang tid Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Det er 2 års garanti og hvis du ikke får en "enkel" UPS til så er det garantert feil på den. Bruksanvisningen er meget enkel. Pakk opp esken, koble til batteri, koble til utstyr, voila.. Hvis det ikke virket så hadde eg sendt den inn. Ikke finn deg i at det er 1 års garanti fra produsent. Kjøpsloven sier 2 år. Lenke til kommentar
frejoh Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 For ordens skyld: Du er sikker på at du har en 220V's utgave, og ikke en amerikansk som er beregnet for 110V.? Regner med du har en på 220V. Sjekk evnt. en liten (ofte rød) glidebryter bak på enheten, der du kan bytte mellom 110/220V. Har du tilgang på et multimeter slik at du kan bekrefte at den ikke gir noe spenning ut i det hele tatt? Hvis ikke ville jeg fått tak på det. Litt vanskelig å se åpenbare feil utenom det. Brummingen du hører når den står i batterimodus er nok vekselretteren som gjør jobben sin, og tyder jo på at den virker. Regner med du vet hvordan en UPS virker? Hvis ikke så spør, eller søk litt på nettet - gjør det lettere å skjønner hvor feilen sitter.. Fredrik. Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Sjekket nå, og det er ingen bryter for inputspenning. Derimot står det trykket på baksiden at den skal ha 220-240V 50/60Hz input, og gir 230V 50/60Hz output. Så da skulle den saken være i orden. Joda, jeg vet hvordan en UPS generelt skal brukes. Jeg har koblet opp noen av et annet merke i jobbsammenheng, så derfor vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre galt med denne... Selv by-pass virker jo ikke Når det gjelder kjøpsloven: Sier ikke den også noe om å returnere "uten ugrunnet opphold"? Jeg har jo latt UPS'en ligge i "noen" måneder i påvente av en åpenbaring om hvordan den skulle brukes Det er derfor jeg er usikker på om jeg kan få ny på garantien. Men importøren Metric virket ikke særlig interessert i å hjelpe, så da får jeg vel krype til Komplett og prøve der (hmm... så kanskje jeg kan få byttet de hodetelefonene som ikke tålte bruk også ) Takk for hjelpen, men jeg setter pris på om noen kommer med flere forslag (en UPS er sikkert ikke billig å sende i retur ) Edit: Når det gjelder å stikke strikkepinner inn i stikkontakter, så frister det ikke veldig :!: , men jeg får se om jeg ikke kan få låne et multimeter et sted. Hvis jeg da ikke får klarsignal fra Komplett først. Endret 18. juli 2004 av Mr. Floppy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå