Gå til innhold

Kontrollerkort for IBM-disker.

Anbefalte innlegg

Sitter her med to stk. delvis defekte disker, dvs. det viser seg at det er en vakkelkontakt ett eller annet sted i elektronikken.

Har noen av dere peil på om det lar seg skaffe nye kort?

Har selvsagt forspurt både hos IBM og Komplett hvor diskene ble kjøpt, men har ikke fått noe svar ennå.

Ikke så rart i grunn, har jo nettopp sendt mailene avgårde :grin:

Men om noen vet noe om dette lar seg skaffe, så syng ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gjeeesp..

selv i halvsøvne så er det ikke så vanskelig å forstå hva han mente.

der er en løs kontakt/del på printkortet på hardiskene som lager trøbbel, og han lurer på om noen hvet om noen plasser hvor man kan skaffe nye printkort (kontrollerkort) til harddiskene.

jeg må ærlig si at jeg vet ikke om det i det hele tatt går an å få tak i sånne kort løst, viss det gjør det så koster det vel omtrent det samme for en ny harddisk. eneste alternativet jeg kommer på sånn her og nå er å få tak i to brukte harddisker i samme produksjonsserie og modell (ibm kan ha forandret på ting uten si ifra eller forandre modell nummer, rev.2, rev.3 på en måte...) og så skifte over kortet selv manuellt. joo.. forresten, en meget erfaren elektriker kan sikker se på diskene og kortene og kanskje reparere dem ved å lodde igjen bruddet eller bytte ut den defekte delen (mye flaks og en god lupe må til, da man sitter det uten skjema over alle banene eller verdier på komponenter som man sjekke og måle)

men har du ikke garanti på harddiskene dine? hvorfor ikke bare bytte dem inn i et par nye?

Lenke til kommentar

Takk Prelude! (Nok en Honda? :grin:) Forhåpentligvis...

Helt riktig det der med elektronikken på diskene!

Og må korrigere meg sjøl litt; Kortene kalles forresten ikke kontrollerkort, IBM kaller disse for interface cards.

Selvsagt kunne jeg ha reklamért på diskene, men så var det innholdet på disse da!

Det er en stund siden jeg tok en backup, :sad: og dermed hadde det vært en "katastrofe" å sende disse fra seg i reklamasjonsøyemed!

Derfor etterlyste jeg muligheten for å skaffe nye "Interface-cards"!

Men heldigvis, det løste seg allikevel!

Lastet ned et DOS-basért program fra IBM-site´n, og kjørte en skikkelig test på begge diskene.

Etter diverse tester og "reparasjoner" på diskene, viste det seg at begge to våknet til liv!

Hva programmet heter husker jeg ikke i farten, dette ligger på min nyinnkjøpte WD-disk.

Orker ikke å huke på denne nå for å sjekke, men om noen har/har hatt tilsvarende problemer med sine IBM-disker, så kan det være en god idé å forsøke dette!

Så det finnes alltid´s håp, selv for kranglete BM-disker! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-26 00:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 04:26, roaldhansen skrev:

tror heller at det er slik at de fleste lurer på hva det er du snakker om?

skjønte ikke en dritt av hva du skrev.

bortsett fra ditt andre innlegg

Ok, jeg var nok litt sparsom med opplysningene ja!

Får vel skjerpe meg endel neste gang jeg kaster ut et spørsmål her på forumet.

Men har uansett lagt på bordet en ganske oversiktlig kommentar allerede.

Om du leser der, så skjønner du sikkert hva jeg snakket om, innledningsvis! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...