razer Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 De fleste nerder kjenner sikkert til nettopp dette, etter en lang nerde-økt blir brusen (cola seff ) fort lunken og ikke så god som den skal være... Da er det vanligvis 2 ting du kan gjøre med dette, 1. Isbiter, men de går over til vann igjen og krever henting (gå i fryseren og hente de, huff), 2. Eget kjøleskap til brusen! Det er da det jeg har tenkt å lage, vannkjølt peltierkjøleskap! Her er noen av delene jeg skal bruke: Gammel strømforsyning, Hydor L20 pumpe, 85w peltierelement, kobberskinner til kjøleblokka, gammelt varmeregister og et par meter med slange.. (+ Et par vifter, brytere, nippler osv) Hele greia skal inn i en pult jeg har stående.. Det jeg da lurer på er om isopor vil være bra nok som isolasjon, eller om noen har noen andre/bedre forslag til dette.. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 isopor burte funke.. de standar platene som bruke på hus er kanskje litt tykke til dette men.. hva med å lage en wrork logg ut av dette.. Lenke til kommentar
razer Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Worklog, kanskje, får se om jeg gidder... Tenkte å prøve å få tak i 2-3cm tykk isopor, håper det er bra nok.. edit: På kaldsiden, er det bare å slenge på en coldplate (f.eks 10x10cm aluplater), eller funker det bedre med en kjøleribbe + vifte? Endret 18. juli 2004 av razer Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Du har det med å lage en worklogg! nei da, men hadde vært fint med en worklogg ja Lenke til kommentar
slackerjack Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Worklog, kanskje, får se om jeg gidder... Tenkte å prøve å få tak i 2-3cm tykk isopor, håper det er bra nok.. edit: På kaldsiden, er det bare å slenge på en coldplate (f.eks 10x10cm aluplater), eller funker det bedre med en kjøleribbe + vifte? Tror nok at et en kjøleribbe funker best.... Gjerne en kjøler med tynne ribber og ei stille vifte..... Kanskje denne er grei, ellers så har de billige kjølere under salg på 3dfxcool.... burde lage worklog ja... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) Hehe, jeg har faktisk laget et vannkjølt peltierkjøleskap! Et stort, bråkete og ekstremt stygt monster som var lite effektivt... Men morro var det jo. Laget det av 5 cm isoporlignende plater som jeg limte i sammen og fuget med silikon. Endret 19. juli 2004 av Arctic Lenke til kommentar
slackerjack Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Kle utsida i aluminium som du bøyer/kutter til kanskje... Hvor lang tid tok det og kjøle ned en brusboks a, Artic? Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Kjøleskapet som jeg skal lage, har et 40w element som utgangspunkt, og det blir kaldt nok av den. Men for å få det stille bør du nok ha vannkjøling ja.. 40wattern ble ganske varm til tross for enorm kjøleribbe og 120mm vifte på toppen.. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 En mer "macho" variant av dryckeskylning. Visserligen ursprungligen designad för stout, men duger gott till cola... /Olle Lenke til kommentar
Troy Henrik Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Olle P den var satans nice! Tenk å ha en sånn i stua vær gang man skal kjøle ned colan :!: :!: :!: :!: Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Kjøpte meg faktisk et lite peltierkjølt kjøleskap for et par uker siden jeg, betalte 500,- for det og det går både på 12V og 230V pluss at det er kaldere enn kjøleskapet hjemme Lenke til kommentar
razer Skrevet 20. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2004 (endret) Skal bruke minimalt med cash på denne, har så langt brukt ca. 300, å da mangler jeg bare kjøleribba, har en liten en liggende jeg tror jeg skal bruke.. Arctic: hva slags vannkjøling du brukte da? Flop|s: Skal bli kaldt bare ikke under 0 grader Olle P: Neste gang psycho: hvor hvor hvor? (den hørtes genial og billig ut) edit: Kommer snart med et par bilder til, kjøleribbe og pulten den blir byggd inn i! Endret 20. juli 2004 av razer Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Jeg brukte faktisk et varmeregister til en bil, 10 mm slanger, en hjemmelagd vannblokk av en stor mutter i messing og to kobberplater. Til pumpe brukte jeg en kjip 12 volts pumpe (anbefales ikke!) Et slags syltetøyglass til vanntank, en relativ solid kjøleribbe fra elfa, et par vifter, endel strips, patentbånd og elektrotape... Den kjølte ikke spesiellt bra.(6-7 grader) Men elementet var jo på sparsomme 36 watt. Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 (endret) phsyco: hvor hvor hvor? (den hørtes genial og billig ut) Kjøpte det i Bergen faktisk, i en eller annen elektrosjappe som ligger inntil den hovedgata der (noen som har en bedre forklaring? bare vært i Bergen den ene gangen ) Edit: Du skreiv nicket mitt feil jo! Endret 20. juli 2004 av phsyco Lenke til kommentar
razer Skrevet 20. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2004 (endret) phsyco: hvor hvor hvor? (den hørtes genial og billig ut) Kjøpte det i Bergen faktisk, i en eller annen elektrosjappe som ligger inntil den hovedgata der (noen som har en bedre forklaring? bare vært i Bergen den ene gangen ) Edit: Du skreiv nicket mitt feil jo! owææ, var litt kjapp der Arctic: Hmm, satser på 85watt + en hydor pumpe skal holde , men som Flop|s sier, så bruker jo kjøleskapet hans et 40watt element.. Dårlig kjøling? Endret 20. juli 2004 av razer Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Arctic: Hmm, satser på 85watt + en hydor pumpe skal holde , men som Flop|s sier, så bruker jo kjøleskapet hans et 40watt element.. Dårlig kjøling? Kommer an på hvor tett døra er Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Til isolasjon kan du bruke en isolasjonsplate ved navn "Depron". Det brukes som isolasjon under varmekabler på betonggulv og er 0,5cm og isolerer tilsvarende 4cm isopor. Selges hos elektrogrosister feks. Nexans Distribusjon osv. Endret 22. februar 2005 av perpyro Lenke til kommentar
razer Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 perpyro, hørtes bra ut.. Noen peiling på hva det koster? (har et litt stramt budsjett).. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Fra elektrikerfirma ca 60-70kr pr m2. Fra elektrogrosist ......billigere. Lenke til kommentar
razer Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 Hmm, høre med broren min om han kan få tak i noe da.. trenger vel ikke mere enn 2 m2 eller noe så.. Takk for ideen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå