Gå til innhold

Capture av egen DVD inn i nytt prosjekt i Studio 8

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å lager en familie video og skal capture fra mange andre DVD'er som jeg har brent tidligere.

Men; i Studio 8 er det ikke noe valg for kilde DVD (kun DV kamera og noe som heter ATI Rage Theater Video Capture).

Det må vel gå an å capture fra egen DVD brent film som jeg spiller av fra DVD spilleren på PC'en?

Takker for gode tips...... :)

mvh Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det første åpenbare spørsmålet her er jo.

"hvor er orginalene dine?"

Selv om du brenner til DVD burde du ha orginaler lagret et sted.

Men det finnes software som kan rippe for deg. Jeg fikk tips av en venn av meg å lese denne siden her: http://www.doom9.org

Og etter å ha tittet på GUIDES, så så det ut som om SmartRipper er programmet for deg. Men det ser ut som om alle disse programmene ripper HELE DVDen, og ikke bare 10 min av et spor. Så det betyr at du uansett i ettertid må klippe disse til.

NB husk at du vil få genereasjonstap ved å gjøre dette. DVDer er et komprimert format, som du nå tar opp på nytt og komprimerer igjen.

Les også The Basis delen på den siden.

AKIRA

Lenke til kommentar

hei AKIRA, og takk for svar.

Du spør om originaler. Jeg har jo de gamle kildene (smalfilm, VHS, SVHS, High8 og DV bånd) MEN.....jeg tok jo jobben å konvertere disse til DVD med Studio 8 nettopp for å bruke disse DVD'ene når jeg senere skulle lage små filmer med klipp fra disse ulike kildene.....

Men; Du sier at det altså bli kvalitetstap - jeg trodde jeg kunne kopiere ut fra DVD platen på samme måte som fra DV båndet i kameraet, men det er altså slik at DVD komprimerer det som er på DV båndet?

Da får jeg vel heller rigge meg til med et lass med bånd på nytt....det var nedtur. Tror jeg fristes til å godta et kvalitetstap da... og slippe alle de gamle båndene og ulike maskinene.

Om jeg ripper som du kaller det fra DVD, finnes noe gratis program som gjør d bra nok? Skjønte nok ikke alt i linken du oppgav :-)

mvh Ole

Lenke til kommentar

Ikke jeg heller for å være ærlig, det er en kammerat av meg som er eksperte på dette. Nettopp fordi jeg opplever litt på samme måte som du...at det er VELDIG komplisert.

Men du, alle disse båndene og taipene. Når jeg jobber i Studio 8 fra mitt DV cam, så pleier jeg å rendre ut klipp fra DVen til harddisken min. Så jeg kan jobbe med klippene i andre programmer. Det virker som om du har jobbet med proxy klipp hele tiden og latt studio 8 fikse alt. Dette gjør at du ikke har noen digitale orginaler.

MEN, har du savet prosjekt filene? Hvis du har det kan du gjøre dette:

1. åpne prosjekte i studio 8, og plukke til den taipen som hører til dette prosjekte. (DV, VHS, High8).

2. Velg det klippet du vil ha og dra det ned til tidslinjen.

3. Velg RENDER TO AVI. Velg DV eller uncompressed. Da får du en "digital orginal" som du nå har liggende online (harddisken).

Gjør dette med alle klippene du vil ha.

Du kan nå importere alle disse orginalene tilbake inn i Studio 8 og lage din ferdig film. Selv om du rendrer ut en ny DVD, så har du fortsatt disse ukomprimerte filene. Skal du arkiver dem så brenn en Data DVD og ikke en film DVD.

BTW, husk at du vil trenge MASSE harddisk plass.

AKIRA

Lenke til kommentar

takk igjen.....

Men; Jeg brant hele bunken med DVD'er i en Hi Fi Phillips frittstående DVD spiller/brenner (og altså ikke i Studio8) som jeg koblet rett på de ulike kildene. Jeg har altså bare DVD filmene og de gamle tapene.

En annen ide; Kan jeg spille av en DVD film på en slik ekstern hjemme-DVD spiller og så ta signalet ut i DV format og koble til PC'en? Om altså spilleren klarer gi DV signaler ut vil jo Studio takle det :-) ????

mvh Ole

Lenke til kommentar

takk igjen.....

Men; Jeg brant hele bunken med DVD'er i en Hi Fi Phillips frittstående DVD spiller/brenner (og altså ikke i Studio8) som jeg koblet rett på de ulike kildene. Jeg har altså bare DVD filmene og de gamle tapene.

En annen ide; Kan jeg spille av en DVD film på en slik ekstern hjemme-DVD spiller og så ta signalet ut i DV format og koble til PC'en? Om altså spilleren klarer gi DV signaler ut vil jo Studio takle det :-) ????

mvh Ole

Lenke til kommentar
Kan jeg spille av en DVD film på en slik ekstern hjemme-DVD spiller og så ta signalet ut i DV format og koble til PC'en? Om altså spilleren klarer gi DV signaler ut vil jo Studio takle det :-) ????

Hvis du har firewire ut på DVD spilleren (ikke så normalt som man skulle tro) og firewire inn på ditt digitale videokamera (hvis du har det) går dette fint. Evt. kan du også kjøre signalet analogt ut fra DVD spilleren og inn i kameraet om kameraet har analog inn. Avhengig av hvilket kamera du har, kan du da enten kjøre det rett gjennom kameraet til PC'n og capture det i Studio 8, eller du kan lagre det på DV tape, og deretter overføre til Studio 8.

Tror ikke du kan koble DVD spilleren rett til PC'n, da Studio 8 ikke forstår hvordan den skal styre DVD spilleren (rett meg hvis jeg tar feil).

Lenke til kommentar

Ta et søk på "Super DVD Ripper", jeg har versjon 2.11, sikkert kommet noe nytt siden det. Vil gjøre jobben din helt kurant. Det blir ikke et kvalitetstap fra DVD formatet til AVI (hvis du velger å rippe til det), men du kan selvsagt ikke gjøre noe med den informasjonen som i sin tid gikk tapt da du kodet DVD'en fra originalkilden.

Super DVD Ripper lar deg lage filer av akkurat de klippene du ønsker fra DVD'en. Det er sikkert mange andre rippeprogrammer som gjør det samme, men dette er nå engang det programmet jeg bruker og som har fungert utmerket for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...