Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

adsl vs kabel

Anbefalte innlegg

>Har hørt at Kabel og Radiolink brukere har >dårligere ping i spill ift. ADSL! Men det er vel >ganske så individuelt vil jeg tro...

Er inne på noe her. Radiolink har definitivt noe høyere Latency ( ja det heter det ja !)

Men på kabel er det veldig varierende, avhengig av teknologien som blir brukt.

vanlighvis er det slik at jo flere "bokser" som er involvert så blir "latency = reaksjonsevnen" til linjen høyere.

På radio kan samme pakke komme frem til motaker flere ganger siden den gjerne blir reflektert litt hit og dit. Så da må motaker apparatet drive på å samle flere pakker en "vanlig" nettverks utstyr for å luke ut pakker som er make før de blir sendt ut på den fysiske forbindelsen. (mottaks bufferen er større en på f.eks en Switch)

Derfor kan Radio være "uegnet" til spill og andre tidskritiske interaktive tjenester (phuuuuuuuu).

Hvis kabel modemet ikke er full duplex (kan sende og mota samtidig) må modemet bytte fra Transmitt til Recieve hele tiden og slikt kan ta litt tid millisekunder)

Men dette er vel den gammle måten å gjøre det på. Idag er det vel standard med fullduplex, og man har vel gådt bort fra bruken av kabel modem også.

Har ihvertfall ikke det her. bare en liten svart dings som går fra en slik standar "F-Conector" (slike som man finner på antene utak for dekodere)til TP og så rett inn på en Hub.

får 20 - 40 ping på gode servere og det er jo greit nok :wink:

Når det gjelder stabilitet så skulle det i utangspunktet ikke være noen forskjell. Men leverandører er jo forskjellige, og f.eks UPC har jo fått litt pepper i det siste. Selv om jeg har møtt "lykkelige" UPC kunder også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tidligere hatt ADSL fra Telenor og har nå kabel fra UPC.

Begge deler har fungert bra for meg, men jeg tror jeg har fått litt dårligere ping i online-spill med UPC enn jeg hadde med ADSL'en.

Er vel forøvrig en av de 'heldige' som ikke har hatt no problemer å snakke om med hverken kabel fra UPC eller ADSL'en fra Telenor :smile:

Lenke til kommentar

Skal legges til at i det området jeg bor, er kabel meget bra utbygd, samtidig som det er få som har det i området.. Til og begynne med var jeg alene, så da kan man snakke om fin linje.

Fortsatt få har det og, derfor håper jeg seff alle i området her velger adsl :smile:

Lenke til kommentar

pr. dags dato tilbyr hverken Telenor ADSL / Telenor Avidi kabel / Nextgentel eller UPC full-duplex. den eneste tilbyderen jeg vet om (for privat markedet) som har full-duplex er SDSL/Catch Communications. (dette har tjeneste leverandørene innrømmet selv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...