Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

adsl vs kabel

Anbefalte innlegg

Hva med kabel som alternativ?

Adsl tar av helt for tia, men kabel er jo en konkurrent ingen kommer på..

Jeg har kablemodem 1024/256 ,, fungerer topp,, kabel er mere stabilt enn adsl, har jeg hørt fra mange hold.

547kr betaler jeg for det i måneden, pluss jeg har mulighet for 5 maskiner med forskjellig ip-adresse.

Har 3 pc`er, der 1 fungerer som CS-server,,

Regner med flere her har kabel,, max hastighet er 2048 som på adsl..

Noe som jeg har fått info om, så skal kableleverandørene komme med Upload hastighet på 1024 også snart.. Med 1024/1024 eller 2048/1024 blir detta bra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akselerasjon av hva da? Er bare en hastighet som teller, og den blir avgjordt av sperra i adsl/kabel modemet og belastningen på nettverket. Er ingenting som heter latency i internett-oppkobling.

[ Denne Melding var redigert av: wizkid på 2002-04-25 16:58 ]

Lenke til kommentar

Jokna skrev:

"Regner med flere her har kabel, max hastighet er 2048 som på adsl.."

Max hastighet på adsl er vel 8 mbit,cirka, avhengig av linjekvalitet og lengde til sentralen..

Max hastighet på kabel er visst svimlende (flere 100 mbit), men dette er i teorien, og dette er nok noe vi bare kan drømme om å få..

Jeg vil si at adsl er best..Basta.. Ihvertfall nå..

Hadde den "gleden" av å ha UPC chello + i 1 1/2 år..

Er nå en mye mer fornøyd kunde med NGT..

Fordelen med adsl er at du har din egen dedikerte linje fram til sentralen, mens med kabel deler du den båndbredden de gir ut i en node , med alle de andre som har I.nett via kabel i samme node..

At kabel leverandørene kommer med synkron hastighet på sine linjer, se det tviler jeg sterkt på...

Sats heller på SDSL...

Lenke til kommentar

wizkid:

Quote:

Akselerasjon av hva da? Er bare en hastighet som teller, og den blir avgjordt av sperra i adsl/kabel modemet og belastningen på nettverket. Er ingenting som heter latency i internett-oppkobling.

øh.

ingenting som heter latency? why should there not be?SELVFØLGELIG har du latency (forsinkelse) mot neste node...er vel et fysisk fenomen...eller noe.

men å si at "Er ingenting som heter latency i internett-oppkobling." er deggern meg idiotisk å påstå.

b

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 18:44, hrichard skrev:

wizkid:

Quote:

øh.

ingenting som heter latency? why should there not be?SELVFØLGELIG har du latency (forsinkelse) mot neste node...er vel et fysisk fenomen...eller noe.

men å si at "Er ingenting som heter latency i internett-oppkobling." er deggern meg idiotisk å påstå.

b

Regner med at det er pingen du mener, latency bruker man mest om lydkort. Men latency er jo ikke feil, bare mindre brukt ord i den sammenhengen :smile:

Lenke til kommentar

Har selv Telenor AVIDI (kabel) og er fornøyd med det. Meget stabilt og har kun vært nede 2 timer på det året jeg har hatt det. Har 512/128 men har alltid rundt 550 DL. Eneste negative er pingen på dagtid/kveld, som har i en periode hatt opptil 200ms... Dette har blitt bedre den siste tiden og har nå rundt 20ms.

Men dere som har ADSL ol. -Må dere ringe opp sentralen etter dere netopp har startet maskina?

Vet jo at det er fastpris og 24t online, men ikke helt hvordan det funker. Og hva er det protokoll opplegget på ADSL?

Kabelmodemet står jo og går hele tiden så det er bare å starte opp maskina så er du på nett med standard TCP/IP.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 19:59, Akke skrev:

Regner med at det er pingen du mener, latency bruker man mest om lydkort. Men latency er jo ikke feil, bare mindre brukt ord i den sammenhengen :smile:

Latency = forsinkelse, og det blir brukt når man snakker om pingen på internett ja(vetfall her jeg bor...)

(når er ikke jeg lyd freak så jeg har faktisk aldri satt dette ordet i sammenheng med lydkort)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-23 18:31, johna skrev:

kabel er mere stabilt enn adsl, har jeg hørt fra mange hold.

nei! Det der er fordi du har truffet "anti adsl" folka og ikke "anti kabel" folka. Bare se hvor mange klager UPC får. Avidi har også en del bare så det er sagt.

For min del virker det som om man må satse på å ha litt flaks. Både ADSL og kabel tilbyderne har problemområder.

Slik jeg ser det er kabel og adsl likeverdige teknologier slik de framstår i dag og i den nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

hei..

må bare si at kabel folkza har MYE bedre cs ping en Meg (adsl)

Jeg har ADSL (384128) og ligger mellom 30 åg 80 i ping....

CABEL kameraten min (400kbit128) har mellom 10 og 15 ping stabilt nesten overalt.....

Beret

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 20:13, Akke skrev:

Men dere som har ADSL ol. -Må dere ringe opp sentralen etter dere netopp har startet maskina?

Vet jo at det er fastpris og 24t online, men ikke helt hvordan det funker. Og hva er det protokoll opplegget på ADSL?

Kabelmodemet står jo og går hele tiden så det er bare å starte opp maskina så er du på nett med standard TCP/IP.

telenor kunder har adsl MODEM.. jeg har NGT, og har ruter.. trenger ikke å ringe opp noen sentral på samme måte som telenor.. ADSL kjører på tcp/ip

samme måte som kabel

Housey

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 21:42, Nor_Beret skrev:

hei..

må bare si at kabel folkza har MYE bedre cs ping en Meg (adsl)

Jeg har ADSL (384128) og ligger mellom 30 åg 80 i ping....

CABEL kameraten min (400kbit128) har mellom 10 og 15 ping stabilt nesten overalt.....

Beret

har kabel 512/128 med veldig høy ping (240) spiller jeg UT om kveldene er pingen opp mot 3000 :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 21:55, house skrev:

telenor kunder har adsl MODEM..

du er klar over at "modemet" ikke ekte modulator demodulator?

"isdn modem" "kabel modem" og "adsl modem" er ikke modem i det hele tatt. De har bare fått den betegnelsen av en eller annen grunn.

ping diskusjonen: Tror dette går på om du bor i et bra/dårlig området dette også. Selv har jeg hørt klager og skryt fra både kabel og adsl kunder. Jeg klarer hvertfall ikke å finne noe system på det utenom at det varierer fra området til området.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 21:55, house skrev:

Quote:

On 2002-04-25 20:13, Akke skrev:

telenor kunder har adsl MODEM.. jeg har NGT, og har ruter.. trenger ikke å ringe opp noen sentral på samme måte som telenor.. ADSL kjører på tcp/ip

samme måte som kabel

Er jo ikke noe problem å sette auto oppringing når maskinen starter!!! Dessuten tar det like lang tid å kobble seg til nettet med ADSL, som det tar å trykke inn knappen! Hvis noen tror at det kan sammenlignes med de gamle 56 modeme så er det milevis unna!

Har hørt at Kabel og Radiolink brukere har dårligere ping i spill ift. ADSL! Men det er vel ganske så individuelt vil jeg tro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...